*گزارش ايسنا از مراسم تجليل از عوامل «مختارنامه»* عرب‌نيا: اين سريال بعدها بهتر فهميده مي‌شود ميرباقري: بخش‌هاي كربلا به پيشنهاد ضرغامي مفصل‌تر شد

داوود ميرباقري در مراسم تجليل و تكريم از هنرمندان و دست‌اندركاران سريال «مختارنامه» گفت: اصرار آقاي ضرغامي بر اين بود كه در اين سريال به كربلا مفصل‌تر پرداخته شود، بنابراين بخش‌هايي به كربلا اضافه شد.

فريبرز عرب‌نيا هم در سخناني تاكيد كرد كه سريال «مختارنامه» بعدها بهتر فهميده مي‌شود. 

***

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، داوود ميرباقري ـ كارگردان سريال «مختارنامه» ـ در مراسم تجليل از عوامل اين سريال كه شامگاه گذشته ـ 21 آذر ماه ـ برگزار شد، با تشكر از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسؤولان سيما فيلم و بازيگران و دست‌اندركاران سريال «مختارنامه»، گفت: قصه‌ي ما حول شخصيت مختار متمركز و همه منطق هنري ما بر اين اساس استوار بود؛ اينكه با شخصيت مختار همسفر شويم. اما توصيه‌ها و به خصوص توصيه‌ي آقاي ضرغامي در اوايل كار اين بود كه به كربلا پرداخته شود، گرچه مقداري از حوادث كربلا با منطق روايي فيلمنامه پيش‌بيني شده بود. اصرار آقاي ضرغامي بر اين بود كه به كربلا مفصل‌تر پرداخته شود، بنابراين بخش‌هايي به كربلا اضافه شد. الان كه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم حيف بود اگر «مختارنامه» با واقعه‌ي كربلا گره نمي‌خورد و متبرك نمي‌شد. بخش كربلا انرژي زيادي از همه گرفت.

ميرباقري ادامه داد: عاشورا واقعه‌اي است كه به لحاظ بار فرهنگي و انرژي كه دارد در جهان بي‌نظير است و شايد در تاريخ بشريت و در هر زماني تاريخ را متحول كند.

وي اظهار كرد: به بهانه «مختارنامه» برخي از صحنه‌هاي مهم كربلا را به تصوير كشيديم. امروز كه نگاه مي‌كنم از لحاظ پردازش و تصوير، صحنه‌هاي آبرومندي از آب درآمده است. اما اگر بخواهيم نوعي كمال‌گرايي داشته باشيم راه هميشه باز است تا افرادي اين صحنه‌ها را بهتر از من به تصوير بكشند. ما تلاشمان را انجام داديم كه صادقانه اين صحنه‌ها خلق شود. از همان ابتدا فكر مي‌كردم اگر قرار باشد «مختارنامه» صحنه شاخصي داشته باشد، صحنه‌ي كربلاست.

ميرباقري تاكيد كرد: در طول ساخت اين مجموعه سعي كردم آن را با منطقي بسازم كه براي همه قابل ديدن باشد. عمده‌ترين دليل من براي اين كه «مختارنامه» به روايت شيعي ساخته نشد، اين بود كه آن را براي مخاطب «خودي» نمي‌ساختيم. برخي هستند كه منطق ما را نمي‌شناسند و شايد بتوان در نوع نگاه‌ها تجديد نظر كرد و به نگاه واحدي رسيد. اين منطق در كل «مختارنامه» وجود دارد. اگر بعضي‌ها با اين مساله عناد داشته باشند عمدتا مشكل به اين آدم‌ها برمي‌گردد و مشكل معمولا بعد سياسي پيدا مي‌كند اما اگر با يك نگاه پژوهشي و عالمانه نگاه كنيم منطق «مختارنامه» به مشتركات بنا شده و سعي كرديم در پژوهش‌ها به اسنادي استناد كنيم كه مورد قبول فرقه‌هاي مسلمان باشد. فكر مي‌كنم «مختارنامه» در مجموع براي همه مسلمانان‌ قابل ديدن است و همه مسلمانان مي‌توانند با آن ارتباط برقرار كنند.

كارگردان «مختارنامه» ادامه داد: آن چه تا به حال ديديم مقدمه بوده است. 12 ـ 13 قسمت اول براي معرفي شخصيت‌ها و مكان‌ها بوده است. اصل «مختارنامه» قيام مختار است كه از قسمت 14 به بعد سريال ابعاد واقعي خود را بيان خواهد كرد كه اميدوارم مثل مقدمه مفيد باشد.

وي ابراز اميدواري كرد: تلاشي كه در «مختارنامه» اتفاق افتاده است، راه و بهانه‌اي باشد كه مسير فيلمسازي تاريخي ايران پرشورتر باشد و ديگران تشويق شوند كاري را كه شروع شده به نقطه‌ي كمال برسانند.

***

در بخش ديگري از مراسم تجليل از سريال «مختارنامه»، محمود فلاح ـ تهيه‌كننده سريال ـ حسن اسلامي‌مهر (رييس سيما فيلم) را تهيه‌كننده اصلي «مختارنامه» دانست.

به گزارش ايسنا، حسن اسلامي‌مهر ـ رييس سيما فيلم ـ نيز در اين مراسم گفت: «مختارنامه» نشان داد، جريان هنري ايران از اين توانمندي برخوردار است كه بدون هيچ امكان خارجي، چنين اثري را خلق كند و منطقه و جهان اسلام و ساير حوزه‌هاي فرهنگي دنيا را متاثر كند.

رييس سيما فيلم در ادامه بر عقلانيت حاكم بر سريال «مختارنامه» تاكيد و اعلام كرد: رسانه براي ساخت يك سري كارهاي جدي الف ويژه، تداركاتي مي‌بيند كه در نتيجه آن كارهاي بسيار درخشاني خلق مي‌شود.

***

در ادامه مراسم تقدير از عوامل سريال «مختارنامه»، فريبرز عرب‌نيا ـ بازيگر نقش «مختار» ـ با اشاره به سفر چندين ساله‌اي كه گروه «مختارنامه» براي تهيه اين سريال طي كرد، گفت: دغدغه بسيار عظيمي جلوي من بود و اميد بسيار عظيمي داشتم كه اين سريال استانداردهاي تلويزيون را بالا ببرد، داوود ميرباقري هم بيشتر از من به اين امر اعتقاد داشت.

وي افزود: ساختن كارهايي كه تعهد اجتماعي دارند، وظيفه دشواري را به دوش كارگردان مي‌گذارد؛ در چنين كارهايي كارگردان علي‌رغم مسؤوليت‌هايي كه دارد، نبايد آسان از كنار مسائل پشت فيلمنامه و پشت دوربين بگذرد و بايد به آنها هم توجه كند.

عرب‌نيا تاكيد كرد: ساختن كارهاي تاريخي و به خصوص كارهاي شيعي با همه منابعي كه وجود دارد، سخت‌تر است؛ با تمام اين اوصاف گمانم اين است كه «مختارنامه» بعدها بهتر فهميده مي‌شود.

بازيگر نقش «مختار» همچنين گفت: من در مذهب خودم را صاحب صلاحيت نمي‌دانم اما به عنوان يك مخاطب ساده مي‌دانم كه كار بسيار بزرگي انجام شده است. در حوزه‌ي هنر تصويرسازي و فرهنگي نيز كاري انجام شده كه به زودي فهميده نخواهد شد. كوچك‌ترينش بالا بردن استانداردهاي تصويرسازي در يك مجموعه عظيم به نام رسانه ملي و تسري پيدا كردن آن به حوزه سينماست كه در اين وانفسا كه كار و فيلمنامه‌ي چندان خوبي پيدا نمي‌شود، نيازمند از خودگذشتگي زياد و ايستادن جلوي ناملايمات است. بالا بردن استانداردها در كشوري كه مجبور است از مجموعه تصويرسازي جهان عقب نماند و توانايي‌ مالي‌اش شايد اين اجازه را ندهد كه اين ناتوايي و خلا را پر كند، از خودگذشتگي زيادي لازم دارد.

***

در اين مراسم همچنين مهدي فخيم‌زاده ـ بازيگر سريال «مختارنامه» گفت: من در اين كار تنها يك بازيگر بودم؛ 16 ـ 17 سال بود كه مقابل دوربين كارگرداني جز خودم نرفته نبودم.

وي كه در سريال «مختارنامه» نقش عمر بن سعد را بازي كرده، يادآور شد كه داوود ميرباقري در سميناري در قم، به وي بازي در «مختارنامه» را پيشنهاد داد و افزود: من در سريال «تنهاترين سردار» عمر بن سعد را تصوير كرده بودم ولي اين شخصيت در «مختارنامه» از نگاه داوود ميرباقري به نمايش درآمده است. به هنگام ايفاي نقش در «مختارنامه» نگاهم را به ميرباقري دوخته بودم تا ببينم او چه ذهنيتي نسبت به اين شخصيت دارد تا آن را به نمايش بگذارم. 

***

به گزارش ايسنا، در اين مراسم ولي‌الله شير اندامي ـ بازيگر نقش سليمان ‌بن صرد خزائي ـ با اشاره به نقشي كه در سريال «مختارنامه» ايفا كرده است، گفت: در طول سريال نگران بودم و وحشت داشتم كه با مرگم اين نقش نيمه تمام بماند. تا به حال چنين كاري را انجام نداده بودم. من در كارهاي زيادي بازي كرده بودم؛ كارهاي جهاني و تئاتري، اما «مختارنامه» چيز ديگري بود يك كار مذهبي كه تا به حال برخوردي هم با كارگردانش نداشتم.

وي ادامه داد: «سليمان» شب و روز من را گرفت؛ در لحظه‌اي كه جلوي دوربين قرار گرفتم هيچ ‌چيز جز سليمان برايم مطرح نبود. هنوز هم قسمتي از سليمان روي دوش من سنگيني مي‌كند. آرزو داشتم بر مزار امام عزيزم دركربلا مغفرت بخواهم كه چرا نتوانستم در كربلا حاضر باشم. اين صحنه را بارها تمرين كرده بودم ولي نتوانستيم اين صحنه‌ها را ضبط كنيم. اميدواريم در جاي ديگري اين صحنه‌ها اتفاق بيفتد كه بتوانم آنها را بازي كنم.

اين بازيگر خاطرنشان كرد: وقتي سريال «عمر مختار» را از يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي ديدم با خودم فكر كردم از آنتوني كوئين كه يك غير مسلمان است، كمتر نيستم كه نتوانم نقش سليمان را بازي كنم.

***

فريبا كوثري نيز كه نقش همسر مختار را ايفا مي‌كند، در بخش ديگري از اين مراسم گفت: معتقدم هيچ‌كس به جز فيلمنامه و داوود ميرباقري ستاره‌ي اين سريال نيست.

عظيم جوانروح ـ مدير فيلمبرداري سريال «مختارنامه» هم با بيان اينكه حرفي براي گفتن ندارد، اضافه كرد: چند سال خوش گذشت! فيلمبرداري كرديم. خيلي كار راحتي بود. 

***

در اين مراسم، ناصر وكيلي ـ رييس ارشاد شميرانات و شمال تهران ـ با تقدير از عوامل سريال تاريخي «مختارنامه»، گفت: عوامل اين سريال با لطافت خاصي كه در عرصه‌ي هنر هفتم داشتند، توانستند قسمتي از تاريخ اسلام را به دل مردم ايران و مملكت اسلامي برسانند.

***

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونان سينمايي، مالي و هنري وي و همچنين رييس مركز سيما فيلم، از عوامل و بازيگران سريال «مختارنامه» با اهداي يك جلد قرآن كريم، يك جلد حافظ و هداياي نقدي تقدير شد.

در اين مراسم همچنين از هنرمندان فقيدي كه در ساخت «مختارنامه» همكاري داشتند، تقدير شد. 

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8909-13975
  • خبرنگار :