عضوكميسيون عمران درگفت‌وگوبا ايسنا: درصورت احياي 55درصدي بافت‌هاي فرسوده، شاهد تحول بزرگي درشهرسازي خواهيم بود

يك عضو كميسيون عمران مجلس تصريح كرد: درصورتي كه بتوان تا پايان برنامه پنجم 55 درصد از بافت‌هاي فرسوده را احيا كرد، شاهد تحول بزرگي در بحث شهرسازي، بهسازي و احياي بافت‌هاي فرسوده خواهيم بود.

شاپور پولادي در ارزيابي از سياست‌هاي پيش‌بيني شده بخش مسكن در برنامه پنجم توسعه به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: خوشبختانه بخش عظيمي از مواردي كه در كميسيون عمران با حضور كارشناسان و پيشكسوتان اين بخش و حتي وزرا و معاونان وزارتخانه‌ مسكن و شهرسازي در دوران گذشته و حال جمع‌بندي شده بود، به تصويب مجلس نيز رسيد.

وي با بيان اين كه در برنامه پنجم زمينه خوبي براي مسكن ايجاد شده است، گفت: يكي از موارد مهم و حكم قانون خوبي كه در برنامه پنجم، راجع به بند الحاقي پيشنهاد كميسيون عمران در صحن علني مجلس به تصويب رسيد و مي‌تواند بخشي از مشكلات بخش مسكن را حل كند، بحث احيا و اصلاح بافت‌هاي فرسوده است.

نماينده مردم ايلام در مجلس در توضيح اين مساله با اشاره به وجود بيش از 75 هزارهكتار بافت فرسوده در نقاط شهري كل كشور اظهار كرد: تاكنون حدود هفت الي هشت درصد - يعني كمتر از حدود پنج هزارهكتار- از بافت‌هاي فرسوده، بازسازي يا احيا شده‌اند و خوشبختانه براي ادامه كار در اين زمينه، طبق مصوبه مجلس مبني براين كه در طول برنامه پنجم توسعه، ساليانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده احيا و بازساري شود، حكم قانوني ايجاد كرديم و نمايندگان هم همكاري خوبي در اين راستا داشته و به آن راي دادند.

به نظر پولادي، درصورتي كه بتوان تا پايان برنامه پنجم 55 درصد از بافت‌هاي فرسوده را - كه يكي از معضلات شهرها و كلان‌شهرها به ويژه در مراكز شهرها بوده- را احيا كرد، شاهد تحول بزرگي در بحث شهرسازي، بهسازي و احياي بافت‌هاي فرسوده خواهيم بود.

اين عضو كميسيون عمران مجلس، بازسازي و احيا بافت‌هاي فرسوده در شهرها و بحث احيا و معماري آنها و هم‌چنين روان‌سازي معابر را بسيار تاثيرگذار دانست.

وي با اشاره به تاكيد برنامه پنجم در بخش مسكن به بحث حمايت از مسكن جوانان و هم‌چنين معماري ايراني – اسلامي شهرها و روستاها و تشكيل كارگروه‌هايي در اين زمينه، گفت: خوشبختانه موارد خوبي در مجلس در اين چند مورد به تصويب رسيده است.

عضو كميسيون عمران مجلس، اظهار اميدواري كرد كه بر اساس ظرفيت‌ها، بتوان نيازهاي بخش مسكن را در قانون برنامه پنجم تامين كرد.

پولادي درعين حال با اشاره به زلزله‌خيز بودن ايران، از تصويب مواردي در جهت كاهش خطر زلزله‌خيزي و خطرپذيري زلزله وتوسعه شبكه‌هاي شتاب‌نگاري و لرزه‌نگاري در سطح كشور در برنامه پنجم توسعه و انجام اين كار توسط وزارت مسكن و شهرسازي اظهار خشنودي كرد.

وي افزود: هر اندازه اين دستگاه‌ها در نقاط مختلف ايجاد و متمركز شوند، قطعا اطلاعات به‌روزتري در اختيار وزارت مسكن و متوليان قرار خواهد داد و كانون‌هاي زلزله بيشتر شناخته خواهند شد و بر اساس آن، تصميمات متناسبي اتخاذ مي‌شود.

نماينده مردم ايلام در خانه ملت، هم‌چنين درارزيابي از سياست مسكن مهر و تاثير آن در كاهش مشكل مسكن مردم نيز، گفت: سياست مسكن مهر مسئله مقطعي نبوده و يكي از بندهايي است كه در احكام نيز مورد حمايت قرار گرفته است و احساس مي‌شود برنامه‌اي مناسب و متناسب با نيازهاست كه خوب هم جواب مي‌دهد و در اين راستا باوري را هم در سطح كشور و در تمام نقاط شهري و حتي روستايي ايجاد كرده است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه منابع در اين خصوص جوابگو كار باشند و اين مساله در سال‌هاي آتي نيز تداوم پيدا كند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-02220
  • خبرنگار : 71291