/ اخطارنمايندگان به مغايرت نحوه‌ تعيين تركيب مجمع عمومي بانك مركزي باقانون اساسي/ كميسيون تلفيق، مدت انتصاب رييس بانك مركزي توسط رييس جمهور را بررسي مي‌كند

پس از تصويب ماده جايگزين 88، مبني بر« افزايش تعداد اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي به ‌11 نفر و همچنين انتصاب رييس بانك مركزي و قائم مقام وي از سوي اعضاي مجمع عمومي تعيين و با حكم رييس مجمع عمومي و تنفيذ رييس‌جمهور براي مدت هفت سال»، تعدادي از نمايندگان به اين مصوبه اخطار قانون اساسي وارد دانستند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد كريم شهرزاد نماينده‌ي اصفهان در اخطاري مستند به اصول 22، 60 ، 110، 134 و 137 قانون اساسي گفت: آنچه به عنوان پيشنهادي در جهت دفاع از استقلال بانك مركزي به تصويب رسيد، با بندهايي از قانون اساسي مغايرت دارد.

وي افزود: ما در اين ماده رييس جمهور را كه طبق اصول متعدد قانون اساسي بايد پاسخگوي مردم، مجلس، هيات وزيران، مجلس و رهبري است، به شكلي مصلوب‌الاختيار كرديم و اين از مصاديق بارز تبديل برنامه است كه با محتواي جلسات شما با مقام معظم رهبري هم مغايرت دارد.

نماينده مردم اصفهان در خانه‌ي ملت ياد آورشد: اين موضوع در اداره‌ي اقتصاد كشور ايجاد مشكل مي‌كند، چراكه اگر رييس كل بانك مركزي صلاحيتش را از دست بدهد، معلوم نيست چه كسي بايد او را بركنار كند، لذا براي اينكه بحث جديدي بين دولت و مجلس مفتوح نشود، اين مصوبه را اصلاح كنيد.

حجت الاسلام ابوترابي كه رياست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به اين اخطار گفت: شوراي نگهبان از زاويه انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسي كمال دقت را دارند و از اين بابت نگراني وجود ندارد.

ذاكر نماينده‌ي اروميه نيز در اخطار اصل 76 قانون اساسي نسبت به تصويب اين ماده انتقاد كرد و گفت: با تصويب نحوه‌ي تعيين تركيب اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي، وظيفه‌ي نظارتي نمايندگان ناديده گرفته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام ابوترابي دراين رابطه نيز تصريح كرد كه بايد اين موضوع بيشتر رعايت شود.

خباز نماينده‌ي شهر نيز در اخطاري مستند به اصول 57، 60 و 114 قانون اساسي گفت: ما در اين ماده مصوب كرديم كه حكم رييس مجمع به وسيله‌ي رييس جمهور براي 7 سال تعيين ‌شود، در حالي كه چطور ممكن است كسي كه 4 سال رييس جمهور است، كسي را براي 7 سال انتخاب كند؟

وي افزود: اين مساله خلاف قانون اساسي و عقل و منطق است چرا كه ممكن است رييس جمهور در دوره‌ي بعد راي نياورد.

ابوترابي كه اداره‌ي جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به اين اخطار گفت: ما در كميسيون تلفيق خدمت مهندس باهنر اين موضوع را به بحث مي‌گذاريم و با توجه به اخطار و تذكرات همكاران تصميم مقتضي را مي‌گيريم و به اطلاع همكاران مي‌رسانيم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ آبان ۱۳۸۹ / ۱۹:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8908-16189
  • خبرنگار : 71132