حميد بقايي: الگوي «دوركاري» كشور را نجات مي‌دهد ضرورت ندارد نيروهايي را دور خود جمع كنيم معاونت گردشگري از تهران منتقل نمي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از گذشت حدود دوماه از خروج برخي بخش‌هاي اين سازمان از تهران گفت كه موضوع انتقال و سيستمي كه سازمان ميراث فرهنگي در اين جريان اجرا كرد، يك افتخار براي اين سازمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود دوماه از انتقال معاونت‌هاي صنايع دستي و ميراث فرهنگي و پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به استان‌هاي اصفهان و فارس مي‌گذرد. در اين‌باره، حميد بقايي توضيح‌هاي را در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا ارائه كرد.

انتقال وزارتخانه‌ها از تهران امري بديهي است

در ابتدا خبرنگار ايسنا اين پرسش را مطرح كرد كه در بحث انتقال، سازمان ميراث فرهنگي به‌نوعي پيش‌رو بود و اين بحث را جدي‌تر گرفت. در اجراي اين موضوع كه در چند سال گذشته در كشور ما سابقه نداشت، مشكلاتي بروز مي‌كند و انتقادهايي نيز مطرح مي‌شود. به‌عنوان كسي كه تصميم گرفتيد، اين موضوع را اجرا كنيد، مهم‌ترين مشكلات و مسائلي كه بر سر راه اين موضوع قرار داشتند، چه مي‌دانيد و آن‌ها را چطور بايد پيش برد كه از نظر خانوادگي براي كاركنان مشكلي ايجاد نشود؟

بقايي در اين‌باره با اشاره به اين‌كه از سال 1348 مطالعاتي وجود دارد مبني بر اين‌كه چرا وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي در تهران متمركز شده‌اند، ادامه داد: بنابراين، انتقال وزارتخانه‌ها از تهران يك امر بديهي است؛ اما طبيعتا انتقال هر مجموعه از جايي به جاي ديگر يكسري عوارض دارد. آن كساني كه اين كار را توصيه مي‌كنند، با علم به اين عوارض، آن را توصيه مي‌كنند. با اين حال، درنظر گرفتن منافع ملي بر خيلي از اين عوارض كوچكي كه ممكن است با آن‌ها برخورد داشته باشيم، اولويت دارد.

وي با تأكيد بر اين‌كه اصل موضوع كاملا درست و مورد نياز كشور است، اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي، دو شهر شيراز و اصفهان را انتخاب كرد. آيا انتخاب اين دو شهر كارشناسي نشده است؟ اگر ما بخواهيم پايگاه اصلي اين دو مجموعه يعني صنايع دستي و ميراث فرهنگي را بررسي كنيم‌، مي‌بينيم كه اين دو شهر خاستگاه اصلي اين دو موضوع هستند، يعني اصفهان براي صنايع دستي و شيراز براي ميراث فرهنگي. بنابراين اصل موضوع و انتخاب شهرها كاملا كارشناسي شده است.

دروغ است كه برخي به‌جاي 15ميليون، 5/8ميليون تومان وام گرفته‌اند

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه انتقال كارمندان اين سازمان به شهرهاي مختلف ملاحظات متعددي مي‌خواهد، درباره‌ي اين ملاحظات چه اقدامي شده است؟ بيان كرد: حال اصل موضوع را قبول كنيم، سپس به‌سراغ نحوه‌ي اجرا مي‌رويم. نحوه‌ي اجرا بايد اين شاخص‌ها را داشته باشد؛ نخست اين‌كه در زماني اجرا شود كه فرد امكان جابه‌جايي را از نظر فصل و زمان داشته باشد كه معمولا اين كار در تابستان انجام مي‌شود. ديگر اين‌كه از نظر مالي امكانات اوليه براي اين‌كه فرد در مقصد، شرايطي را براي خود تأمين كند، بايد فراهم شود. البته با در نظر گرفتن اين‌كه بيش‌تر كساني كه در تهران بودند، اين‌جا مسكن داشتند يا مستأجر بودند، اين جابه‌جايي سبب مي‌شود، بخشي از منابع آن‌ها آزاد شود كه اين را در مقصد مي‌توانند جبران كنند. با اين حال، ما فرض را بر اين گذاشتيم كه براي آن‌ها مقدور نيست. بنابراين با توجه به اين پارامتر‌ها جابه‌جايي در تيرماه و نيمه‌ي مرداد‌ماه انجام شد. هم‌چنين به تمام آن‌ها 15ميليون تومان وام در استان‌هاي اصفهان و فارس بدون استثنا پرداخت شد. همه‌ي كارهاي مربوط در بانك انجام شده و اگر كسي امروز [براي وام] اقدام كند، در مدت دو يا سه روز در حسابش خواهد بود كه اكثرا آن را گرفته‌اند.

بقايي در واكنش به اين موضوع كه برخي كاركنان مدعي شده‌اند كه 15ميليون تومان وام را نگرفته و فقط حدود 5/8ميليون تومان گرفته‌اند، گفت: دروغ مي‌گويند. هر كسي چنين ادعايي دارد، بيايد جلوي شما بررسي مي‌كنيم. اگر راست بود حتما بقيه‌ي آن را تأمين مي‌كنيم و اگر دورغ بود، بايد از سازمان برود، چون جوسازي مي‌كند. اصلا چنين چيزي نيست. وام آماده است و ممكن است، چنين افرادي خودشان دنبال آن نرفته‌اند. چطور چنين چيزي ممكن است كه درصدي از افراد [وام] بگيرند و درصدي نگيرند؟

او در ادامه‌ي توضيح‌هاي قبلي خود، اظهار كرد: ما 600هزار تومان براي هزينه‌ي اثاث‌كشي به نيروهايي كه به فارس و 500هزار تومان به كساني كه به اصفهان رفته‌اند، داده‌ايم. اين 15ميليون تومان نيز وامي بود كه بدون نوبت مي‌گيرند و خودشان ضامن خودشان شده‌اند. به‌جز اين 600هزار تومان نيز بين 200 تا 400هزار تومان بدون استثنا، حقوق آن‌ها افزايش پيدا كرده است. جدا از اين وام، همه‌چيز براي مسكن مهر آماده است و اسامي آن‌ها (كاركنان) براي مسكن مهر استان‌هاي فارس و اصفهان فرستاده شده است.

وي درباره‌ي اضافه‌كاري نيز توضيح داد: در دولت براي اضافه‌كار سقف وجود دارد. سقف اضافه‌كار نيرو‌هاي قرار‌دادي 49 ساعت و نيروهاي رسمي 88 ساعت است. براساس مصوبه‌ي دولت، اين سقف برداشته شد و نيرو‌هاي رسمي تا 175 ساعت و نيروهاي قرار‌دادي تا سقف 120 ساعت مي‌توانند اضافه‌كاري ‌كنند. البته از نظر ريالي، 120 ساعت با 175 ساعت نيروهاي رسمي برابر است، زيرا پايه‌ي حقوق آن‌ها بالاتر است. در واقع، سيستم همه‌ي اين مسائل را حساب كرده است.

گفتيم سيستم منتقل مي‌شود، هر كسي دوست نداشت نيايد

بقايي در ادامه اظهار كرد: كار ديگري كه انجام داديم، به حق رفاهي كارمندان مربوط است. به اين ترتيب كه حق رفاهي كارمنداني را كه به شهرستان رفته‌اند، از تيرماه 50 درصد افزايش داديم، يعني حدود 180هزار تومان حق رفاهي (حق مسكن) دريافت مي‌كنند. اگر تمام اين‌ها را با افزايش حقوق محاسبه كنيد، فكر مي‌كنم به هر كسي كه بدهيد، حاضر باشد به دورافتاده‌ترين نقاط كشور نيز برود؛ اما با اين حال، ما كسي را مجبور نكرديم. گفتيم سيستم مي‌رود، هر كسي دوست نداشت، نيايد و از قانون «دوركاري» استفاده كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به اين‌كه آيا آماري داريد كه چند نفر از تهران منتقل شده‌اند؟ گفت: اكنون آمار دقيقي ندارم؛ اما اين نكته را مي‌گويم كه روي سيستم بياييد. اشتباه شما اين است كه مي‌خواهيد ببينيد چند نفر رفته‌اند، درحالي‌كه سيستم بايد جابه‌جا شود. وقتي بخشي از يك وزارتخانه برود، يك نگاه تمركز‌زدايي از تهران اتفاق مي‌افتد و يك سازمان يا وزارتخانه‌اي كه خودش پايگاه كشش به سمت تهران شده بود، از بين مي‌رود. هم‌چنين در بررسي‌هايي كه كرديم، مشخص شد اكثر نيرو‌هايي كه در تهران هستند، شهرستاني بوده‌ و جذب مركز شده‌اند، يعني غيربومي هستند.

وي اضافه كرد: با رفتن دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها شاهد اين هستيم كه پيكان مهاجرت به سمت يك منطقه، توزيع مي‌شود. دنيا نيز اين تجربه را كرده و بسياري از كشور‌ها مانند استراليا، تركيه و برزيل پايتخت فرهنگي و سياسي دارند. هرچند ما نيز تمام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را منتقل نكرديم. معاونت را منتقل كرديم و پيكره‌ي ستادي سازمان براي يكسري هماهنگي‌ها در تهران است.

«دوركاري» به‌شدت طرح خوبي است

بقايي تأكيد كرد: ما بايد يك نگاه را كه در جامعه به‌وجود آمده، عوض كنيم و آن هم اين است كه گرايش به زندگي در تهران زياد است. بايد كم‌كم اين گرايش را معكوس كنيم و رسانه‌ها در اين‌باره مي‌توانند كمك كنند.

او در پاسخ به اين‌كه فكر نمي‌كنيد اين كار نيازمند صرف زمان بيش‌تر و فرهنگ‌سازي بيش‌تر باشد؟ اظهار كرد: فرهنگ‌سازي آن برعهده‌ي رسانه‌هاست. اگر پس از تهران بخواهيم مهم‌ترين شهر كشور را نام ببريم، مي‌بينيم اصفهان و شيراز شهرهاي كمي نيستند. برخي‌ كاركنان نيز كه مشكلاتي دارند، مي‌توانند دوركار شوند؛ «دوركاري» به‌شدت طرح خوبي است.

بقايي در ادامه، با طرح اين پرسش كه نياز هر سيستم به يك كارشناس چيست؟ گفت: خدماتش مورد نياز است، حضورش كه مورد نياز نيست. حوزه‌هاي پژوهشي اتفاقا بايد غيرحضوري باشند. اگر كسي كارشناس باشد، خودش تمايل دارد غيرحضوري باشد، زيرا خدماتش را مي‌خواهند و معنا ندارد كه از صبح تا عصر در اداره بنشيند. بايد براي او كار تعريف شود. هم‌چنين در كار غيرحضوري افرادي كه غيرمؤثر هستند، خودشان را نشان مي‌دهند.

دوركاران اسناد زيادي را در خانه‌ي خود اسكن كرده‌اند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: يك مثالي كه در اين‌باره وجود دارد، مركز اسناد است؛ ما يك مركز اسناد داشتيم كه اسكنر، اسناد و كارمند داشت. سال‌ها بود همه مي‌گفتند اين اسناد بايد اسكن شوند، حتا اسنادي داشتيم كه حدود 40 سال كسي سراغ‌شان نرفته بود؛ ولي اكنون آمار داريم كه در همين مدت دوماه گذشته، حدود 150هزار سند توسط نيروهاي دوركار اسكن شده است. چرا تا پيش از اين انجام نمي‌شد؟ همين اسناد را داديم بردند منزل‌شان اسكن كردند و روي سي‌دي تحويل دادند.

او افزود: مثال ديگر در حوزه‌ي باستان‌شناسي است؛ ما اصلا نيازي نداريم كه باستان‌شناس از صبح تا غروب در دفتر كارش بنشيند. اصلا كاري ندارد. خودش هم دچار فرسودگي مي‌شود.

جمع كردن اين نيروها ضرورت ندارد، مشاغلي مانند نگهبان و دبيرخانه بايد بيايند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: اتفاقا درباره‌ي دوركاري يك سيستم طراحي كرديم كه اين سيستم الگوي وزارتخانه‌ها شده است كه آن را جداگانه اطلاع‌رساني مي‌كنم. ما يك سيستمي را براي دوركاران طراحي كرديم كه دقيقا محوريت كاري در اين سيستم، پروژه و ارتباطات از طريق اينترنت است. در واقع، ساعت آن در حجم كار است، يعني گفته‌ايم به‌طور مثال سه پروژه‌ي نظارتي را در هرماه به ما گزارش كنيد.

بقايي تأكيد كرد: ما يك سيستم طراحي كرديم كه كاملا تخصصي است. آن هم‌ به اين دليل است كه من خودم در حوزه‌ي IT تجربه داشتم و مي‌دانستم كه كار غيرحضوري تعريف دارد. اصلا ضرورت ندارد ما اين نيروها را دور خود جمع كرده‌ايم. يكسري مشاغل مانند نگهبان و دبيرخانه بايد بيايند كه ارباب رجوع ثابت دارند و بايد پاسخ‌گو باشند، حتا يكسري از ارباب‌رجوع‌ها را مي‌توان از حضوري به غيرحضوري تبديل كرد.

او درباره‌ي نظارت بر اماكن اقامتي نيز گفت: يك استاندارد تهيه مي‌كنيم و به آن‌ها تحويل مي‌دهيم. به‌طور مثال، موظف‌اند 50 مكان را ارزيابي و گزارشي تهيه كنند. پس [فرد] هم خودش راضي است، هم ما راضي هستيم و هم كار راه مي‌افتد. يك نكته‌ي قابل توجه ديگر اين است كه در اين مدت دوماه، يك‌ميليارد تومان صرفه‌جويي كرده‌ايم كه هزينه‌هايي مانند آب، برق و پشتيباني را دربرمي‌گيرد.

وي اضافه كرد: نتيجه‌ي اين اقدامات اين شد كه دو ساختمان مهم كه با بخش‌هاي اداري پر شده بودند، تخليه شدند. يكي ساختمان مركزي است كه در آينده از رسانه‌ها دعوت مي‌كنيم تا ببينند چه جواهري در تهران بوده است و فقط استفاده‌ي اداري از آن مي‌شد. البته قصد داريم آن را به موزه تبديل كنيم و يك كارگروه تخصصي در اين‌باره تشكيل داده‌ايم.

«دوركاري» الگويي است كه كشور را نجات مي‌دهد

بقايي با تأكيد بر اين‌كه نجات كشور در حوزه‌هاي اداري، غيرحضوري كردن خيلي از پست‌ها و مشاغلي است كه اين امكان را دارند، بويژه در حوزه‌هاي پژوهشي، بيان كرد: ما پيشتاز بوديم و به هر حال، آزمون و خطا وجود دارد. بالاخره كسي بايد اين آزمون و خطا را انجام دهد. اين‌كه مرتب آن را نقد كنيم خوب نيست. اگر همه را صبح ببريم سر كار و هزينه‌ي بي‌ربط بدهيم، خوب است؟!

او ادامه داد: پس دوركاري الگويي است كه كشور را نجات مي‌دهد و خود فرد نيز راضي است، زيرا به‌طور مثال، بچه دارد و بايد كلي هزينه‌ي مهد كودك مي‌داد. علاوه بر اين، ممكن است خيلي‌ها به‌سراغ شغل دوم بروند. فرصت براي‌شان فراهم مي‌شود و مي‌توانند زندگي‌ خود را تأمين كنند.

وي با بيان اين‌كه سيستم، خدمات و پروژه مي‌خرد و دنيا ديگر به مدرك پول نمي‌دهد، بلكه به محصول و توانمندي پول مي‌دهد، اظهار كرد: يك اقدام ديگري كه انجام شده و انقلابي در دولت الكترونيك محسوب مي‌شود، اين است كه براي تمام كاركنان دوركار خود، صفحه‌ي اينترنتي تعريف كرده‌ايم كه روزانه صفحه‌ي خود را ببينند، ايميل‌هاي‌شان را چك و كارهاي‌شان را از اين طريق ردوبدل كنند. مورد ديگر اس‌ام‌اس است كه واحد متمركز در بسياري از امور از اين طريق مي‌تواند تماس برقرار كند. بنابراين اين يك افتخار براي سازمان ميراث فرهنگي است؛ همه‌ فكر مي‌كردند اين سازمان يك سازمان كهنه و سيستم مديريتي‌اش قديمي است.

معاونت گردشگري از تهران منتقل نمي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پايان اين گفت‌و‌گو در پاسخ به اين‌كه آيا معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به شهر ديگري منتقل مي‌شود، گفت: خير.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8908-08753
  • خبرنگار : 71219