حاشيه‌هايي پررنگ‌تر از متن گزارش ايسنا از تابستان سپري شده‌ي سينما

سينماي ايران در تابستان 89 با اتفاقاتي همچون لغو ناگهاني همايش امنيت شغلي، برگزاري و حاشيه‌هاي چهاردهمين جشن خانه سينما، انتخاب نماينده ايران براي شركت در مراسم اسكار و .... همراه بود.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،سينماي ايران در تير ماه امسال با خبرهاي متعددي همراه شد كه از ميان آنها مي‌توان به نمايش رقابت‌هاي جام جهاني در سينماها، تقديرجشنواره‌ي «مونيخ» از عباس كيارستمي ،قانوني شدن تشكيل شوراي عالي سينما و.... در تير ماه اشاره كرد.

همچنين در تير ماه89 عليرضا سجادپور طرح جدول‌بندي توزيع و اكران فيلم‌ها را به هدف سامان‌دهي در وضعيت اكران و ايجاد تنوع ژانرهاي مختلف مطرح كرد كه اين طرح با واكنش‌هاي متعدد اهالي سينما از جمله علي سرتيپي (سخنگوي شوراي صنفي نمايش) و شوراي مركزي كانون‌كارگردانان مواجه شد و در نهايت معاون سينمايي ارشاد دستور داد تا بروز نشانه‌هاي مبتني بر مشارکت جدي و عزم صادقانه در اين خصوص اجراي اين طرح متوقف شود.

در نمابر شمقدري در اين باره آمده بود:« بخوبي مطلع هستم با چه دغدغه و مشکلات و رايزني‌هاي متعدد در تلاش هستيد نسبت به امر ساماندهي اکران گام‌هاي مثبتي برداريد ولي گويا بعضي بجاي قدر شناسي و پاسداشت اين تلاش‌ها هيچ مأموريتي بجز متهم کردن و تقابل با مديران جديد سينمايي براي خود نمي‌شناسند. شاه‌نشين‌هايي که از کنج عافيت و فضاي امن شغلي خود تنها در صدد هستند زخم‌هاي ناشي از شکست‌هاي سياسي خود را با مرهمي از جنس نقدهاي آتشين و کور کورانه درمان کنند.

جناب آقاي سجادپور ، مسئوليت‌هاي سنگيني پيش روي ماست نجات سينماي ايران که سالهاست در کمند صاحبان زر و زور و تزوير گرفتار آمده و رو به اضمحلال است وظيفه اصلي ماست و از لوازم توفيق در اين امر توجه به اولويت هاست که اهم آن دردفترچه سياست‌گذاري منعکس شده است. بنابراين تا زماني که در امر اصلاح و ساماندهي حوزه اکران و نمايش نشانه هاي مثبتي مبني بر مشارکت جدي و عزم صادقانه مشاهده نکرديد اين اقدامات به تعويق بيفتد.»

حتي پس از انتشار اين متن هم شوراي عالي تهيه‌کنندگان و توزيع‌کنندگان سينماي ايران با انتشار بيانيه‌اي به بحث درباره‌ي اين موضوع پرداختند و اين بار از اعمال نظر سينماداران در اين زمينه سخن گفتند.

در بخش‌هايي از بيانيه شوراي عالي تهيه‌کنندگان آمده بود:«بحراني بودن وضعيت سينماي ايران در بخش نمايش، در ماهها و سالهاي اخير، حکايت از ضرورت تجديد نظر در نحوه انتخاب فيلمها براي نمايش عمومي دارد.

مطالبات افکار عمومي در مقطع زماني کنوني ارتقا يافته و ديگر با سليقه انتخاب‌کنندگان فعلي فيلمها که شامل تعداد محدودي از سالن‌داران سينماست، منطبق نيست. اگر همچنان سالن‌داران بخواهند سليقه‌ي خود را به مخاطبان سينما تحميل کنند، اتهام رواج ابتذال از سينماي ايران مرتفع نخواهد شد.»

در پي انتشار اين بيانيه محمد اشرفي رييس انجمن سينماداران هم مطرح كرد:«متاسفانه بسياري از صحبت‌هاي اين دوستان جاي نگراني دارد و من نمي‌دانم آنها با چه دانشي چنين صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنند.

باور ندارم كه اين بيانيه توسط شوراي عالي تهيه‌كنندگان كه شامل مجمع فيلمسازان، كانون تهيه‌كنندگان و انجمن‌ تهيه‌كنندگان مستقل است منتشر شده باشد، چرا كه مي‌دانم در اين صنف افرادي كاردان و آگاه به نحوه‌ي اكران حضور دارند و به خوبي مي‌دانند كه انتخاب فيلم‌ها با سينمادار نيست. ما اكنون 30 سال است كه در اكران فيلم‌هاي بسيار ضعيف، بي‌محتوا و با كيفيت پايين با سازندگان آنها شريك بوده‌ايم، حال چگونه است كه حق انتخاب نداريم؟!»

اما در اين ماه، تهيه‌كنندگان سينما پس از مدت‌ها دورهم جمع شدند و بعد از آن سيد ضياء هاشمي در قالب نامه‌اي اعلام كرد كه تا شوراي وحدت تهيه‌كنندگان شكل نگيرد عضو هيچ تشكلي نيست.

به گزارش ايسنا،در مرداد 1389 شايد مهم‌ترين اتفاق سينمايي به همايش امنيت شغلي و لغو آن مربوط شود.همايشي كه عليرغم تلاش و حمايت جمع‌كثيري از اهالي سينما كمتر از 24ساعت پيش از برگزاري به دلايلي نامعلوم لغو شد و پس از آن هيات مديره خانه سينما با انتشار متني كوتاه عنوان كرد:« مي‌خواستيم در خانه سينما گرد هم جمع شويم تا از فقدان امنيت شغلي سخن بگوئيم. اما ناچار از لغو گردهمايي شديم. آيا نشانه‌اي روشن‌تر از اين براي نبود امنيت شغلي وجود دارد؟»

مسايل و مشكلات مختلف براي «سن پترزبورگ»عليرضا افخمي ،اعتراض برخي روحانيون نسبت به طرح اذان تا اذان،اكران مجدد فيلم‌هاي خاطره انگيز دهه 60 و 70 و معرفي محمد حسين مهدي‌پور به‌عنوان نماينده معاونت سينمايي براي ساماندهي نظام امور صنفي سينما از ديگر اتفاقات مهم مرداد ماه امسال بود.

به گزارش ايسنا،در شهريور ماه امسال«صبح روز هفتم»به كارگرداني مسعود اطيابي از سوي سازندگان و صاحبانش و در اعتراض به سانس‌هاي محدود نمايش دهنده‌ي آن از گردونه‌ي اكران خارج شد.

در ادامه ي اين ماه جواد شمقدري در گفت‌وگويي با ايسنا با اشاره به اينكه هيات مديره‌ي خانه سينما روزهاي پاياني كار خود را سپري مي‌كند با صراحت اعلام كرد كه كار جدي تيم جديد معاونت سينمايي با هيات مديره‌ي بعدي خانه سينما آغاز خواهد شد.

همچنين در اين ماه رييس مجمع نمايندگان روحاني مجلس نسبت به طرح اذان تا اذان سينماها انتقاد كرد و گفت: وزير ارشاد بايد در اين زمينه توضيح دهد.

وي در عين حال گفته بود: آيا طراحان قصد دارند كه در سينماها احيا گرفته شود كه به‌غير از سانس‌هاي روز سينماها، شب را هم به آن اضافه كرده‌اند؟ كميسيون فرهنگي نسبت به اين قضيه به وزير ارشاد اعتراض كرده است كه آقاي وزير هم بايد پاسخگو باشند.

به گزارش ايسنا،عرضه‌ي نسخه‌ي رسمي «سنتوري» در شبكه نمايش خانگي و جلوگيري ازاكران آن در سينماها از ديگر اتفاقات تابستان امسال بود.

همچنين تابستان امسال جرارد دپارديو، بازيگر سرشناس فرانسوي در اظهاراتي جنجال‌آميز، ژوليت بينوش را بازيگري بي‌استعداد دانست و گفت:واقعا نمي‌دانم چرا او طي اين سال‌ها مورد احترام بوده است. او هيچ چيزي نيست و استعدادي ندارد.

عباس كيارستمي هم در پاسخ به اين انتقادات ساخت «كپي برابر اصل»را مديون توجه ژوليت بينوش دانست.

در اين فصل عليرضا رييسيان نيز در واكنش به مدت اكران ساخته جديدش «چهل سالگي» به انتقاد از عملكرد شوراي صنفي نمايش پرداخت و مطرح مي‌كرد:«اين شوراي صنفي نمايش نيست بلكه شوراي نمايش صنفي است.»

كارگردان فيلم «چهل‌سالگي» با اشاره به جلسه‌ي شوراي صنفي نمايش توضيح داده بود:«ظاهرا در جلسه‌ي فوق‌العاده 6 شهريورماه بدون حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان ـ كه رياست شورا را بر عهده دارد ـ مصوبه‌اي مقرر مي‌شود كه بر مبناي آن فيلم‌هاي در حال نمايش پس از تعطيلات شب‌هاي قدر، از اكران پايين آمده و پنج فيلم جديد به نمايش درآيند.»

اما 12 شهريورماه امسال کتابچه‌ي «راف کات امنيت شغلي» از سوي خانه سينما منتشر شد.

اين کتابچه با دعوتنامه امين تارخ دبير گردهمايي امنيت شغلي سينماگران آغاز شده وبا سپاس‌نامه عسگرپور (رئيس هيات مديره خانه سينما) ازسينماگران براي حمايت از حضور در گردهمايي پايان يافته است ودر 114 صفحه علاوه بر طرح امنيت شغلي و مفاد قانوني آن (که تاکنون اجرا نشده)، حاوي مستندات پيگيري طرح توسط خانه سينما از دي ماه 1387 تا مرداد ماه 1389 و نيز بازتاب رسانه‌اي نياز سينماگران به امنيت شغلي در سال هاي 1388 و 1389 را در بر دارد.

ضيافت افطاري رئيس جمهور با هنرمندان سينما، تئاتر و تلويزيون از ديگر اتفاقات تابستان امسال بود كه در قالب اين برنامه احمدي نژاد از اعتماد كامل دولت به جامعه هنري كشور خبر داده و عنوان كرد كه لازم است جامعه هنري در آثار خود نگاه‌ جهاني داشته باشد.

اواسط شهريورماه امسال مديريت اجرايي كارگاه تخصصي آواز «محمدرضا شجريان»هم در نمابري به انتشار‌فيلمي از كارگاه هاي آواز شجريان خبر داده و ضمن انتقاد از مستندسازي كه اقدام به انتشار اين تصاوير بر روي وبلاگ خود كرده بود از علاقمندان شجريان خواست كه نسبت به حذف اين فيلم از گوشي هاي موبايل و وبلاگ ها و ايميل هاي خود اقدام كنند.

در اين نمابر ساخت مستندي با نام «رازمانا»به واسطه حسن نقاش كذب محض خوانده شده بود كه در پاسخ به تمام اين موارد حسن نقاشي مطرح كرد:من اين فيلم را تكثير نكرده و به شخصه پخش آن را نكوهش مي‌كنم. درباره‌ي مطلب منتشر شده هم در شان خود نمي‌دانم كه بخواهم پاسخي بدهم، فقط لازم مي‌دانم به اين نكته اشاره كنم كه آن فيلم با قرارداد پيش رفته و دوستان فعال در فرهنگستان هنر به من قول داده بودند كه آن را مونتاژ هم بكنم.

به گزارش ايسنا،از ديگر اتفاقات تابستان امسال مي‌توان به نامه‌ي جواد شمقدري به عليرضا سجادپوراشاره كردكه در قالب آن معاونت سينمايي ارشاد با تأكيد بر اهميت نقش تهيه‌كنندگي در سينماخواستار همكاري و اقدام اداره‌ي نظارت و ارزشيابي در اين زمينه شده بود.

درآستانه ي 21شهريور ماه كه روز ملي سينما نام دارد پس از وقفه‌اي دوساله بار ديگر جشن‌هاي خانه سينما در بخش‌هاي مختلف برگزار و برگزيدگان خود را اعلام كرد.

اما در بخش مستند اين جشن، بخش بزرگداشت‌ها تبديل به يكي از حاشيه‌هاي جشن خانه سينما شد و چندي پس از انتشار خبر بزرگداشت بهمن كيارستمي خبر بزرگداشت مهرداد اسكويي منتشر شد كه اين موضوع موجبات صحبت‌هاي گلايه آميز كيارستمي و اسكويي را فراهم آورد.

انتخاب مهرداد اسكويي به عنوان يكي از 11 چهره فرهنگي سال2010 براي ساخت فيلم‌هاي انساني،آموزنده و تكان‌دهنده و اعطاي دكتراي افتخاري دانشگاه «سوربن» پاريس به «عباس كيارستمي» از ديگر اتفاقات مهم تابستان امسال سينماي ايران بود.

همچنين در اين فصل پس از صحبت‌هاي متعدد مبني بر برگزاري جشنواره هايي چون سينما حقيقت و جشنواره مقاومت در شهرستان‌هادر نهايت قرار برآن شد كه اين دو جشنواره امسال هم در پايتخت برگزار شوند.

اما دركنار برگزاري جشن خانه سينما و حاشيه‌ي صحبت‌هاي اصغر فرهادي كه لغو مجوز ساخت «جدايي نادر از سيمين» را به همراه داشت كه اتفاقي بي‌سابقه در سينماي ايران بود، انتخاب نماينده ايران دراسكار يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي شهريور ماه امسال بود كه در ابتداي روند انتخاب فيلم‌ها، خانه‌سينما به ارايه توضيحاتي پرداخته و عنوان كرد:«سال گذشته در ارديبهشت ماه طرحي (شوراي 9 نفره متشکل از دو فعال عرصه بين الملل يکي از بخش دولتي يکي از بخش خصوصي، مدير مجامع و جشنواره‌هاي سينمائي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 5 نفر سينماگر ايراني شناخته شده بين المللي به انتخاب جامعه اصناف سينمائي و يک سينماگر با سابقه روشن به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي) براي بررسي و انتخاب فيلم را پيشنهاد کرده بوديم که آنچه در حوادث اجتماعي سال گذشته رفت مانع از اجراي آن شد.

اينک نيز که کرسي‌نشينان معاونت سينمائي علاقمند به اداره و اجراي همه چيز توسط دولت (خودشان) هستند، صلاحي و صوابي براي پيگيري طرح ياد شده نيست. از خداوند متعال براي عزت و سربلندي سينماي ايران که به درستي سفير جامعه ايراني - اسلامي در جهان بوده است دعا مي‌کنيم.»

بدين ترتيب امسال با كناره گيري خانه سينما اختيار تام انتخاب فيلم به بخش دولتي سينما واگذار شد و در نهايت به دليل سفر معاونت سينمايي و رييس فارابي ،عليرضاسجادپور تصميم گرفت كه«بدرود بغداد»به كارگرداني مهدي نادري به عنوان نماينده ايران راهي اسكار شود كه البته اين شيوه‌ي انتخاب اعتراض و واكنش گسترده اهالي سينما را به دنبال داشت، نه به خاطر فيلم بلكه به دليل اينكه طبق مقررات اسكار تا فيلمي در كشور سازنده اكران عمومي نشده باشد نمي‌تواند به آكادمي اسكار معرفي شود.

در تابستان سال 89؛ محمود بهرامي(بازيگر)، محمدباقر آشتياني (تهيه‌كننده سينما و تلويزيون)، فرامرز فرازمند( تهيه‌كننده سينما)، بهنام صفري(فيلمساز كوتاه و مدرس كارگاه‌هاي فيلمنامه‌نويسي انجمن سينماي جوان)، مهين شهابي (بازيگر تئاتر و تلويزيون)، هوشنگ كبير (تهيه‌كننده قديمي سينما ) هم از دنيا رفتند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ مهر ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8907-18706.167233
  • خبرنگار : 71060