مركز آموزش مديريت هتل‌داري گروه هتل‌هاي هما افتتاح شد وزير راه و ترابري: فضاي اقامتي براي دوميليون گردشگر نداريم صنعت هتل‌داري به بازنگري نياز دارد

مركز آموزش مديريت هتل‌داري گروه هتل‌هاي «هما» با هدف برگزاري دوره‌هاي مديريت هتل‌داري و ارائه‌ي آخرين دستاوردهاي تجربي و علمي در اين صنعت، با حضور وزير راه و ترابري، مديرعامل شركت هواپيمايي هما و مديرعامل گروه‌ هتل‌هاي هما افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير راه و ترابري در اين مراسم كه عصر روز گذشته (شنبه، 17 مهرماه) در مركز آموزش مديريت هتل‌داري گروه هتل‌هاي «هما» برگزار شد، گفت: با انتخاب مديريت جديد براي گروه هتل‌هاي هما، دو كار مهم در اين زمينه انجام شد؛ نخست يك مداربسته شكسته شد. من به‌عنوان وزير راه تا كنون در اين هتل پا نگذاشته بودم، حتا مراسمي در اين مكان برگزار نشده بود و به‌جز يك‌بار، اين دومين‌بار است كه در اين قلعه‌ي بسته، شكسته شده است.

حميد بهبهاني ادامه داد: با مديريت جديد گروه هتل‌هاي هما يك خواهر و برادر يكديگر را پيدا كردند، يعني صنعت گردشگري و هتل‌هاي هما به يكديگر رسيدند.

او بيان كرد: وظيفه‌ي وزارت راه تهيه‌ي زيرساخت مناسب براي حوزه‌هاي مختلف مانند صنعت، اقتصاد و گردشگري است. در هر نقطه‌اي از ايران كه قدم بگذاريم، آثاري وجود دارد كه همه جذب آن‌ها مي‌شوند، پس اگر قصد گردش به نقاط مختلف دنيا را داريم، نخست بايد گردشگري را از ايران آغاز كنيم و بعد از آن به ديدن ديگر آثار ديدني دنيا برويم. در واقع، با ديدن مكان‌هاي گردشگري كشور، معيار سنجش در كشورهاي ديگر را به‌دست مي‌آوريم.

وي افزود: وظيفه‌ي ما ايجاد زيرساخت‌ها براي هواپيماها، دريانوردي، راه‌آهن و هر راهي است كه ممكن است، كسي از آن عبور كند.

بهبهاني با اشاره به افتتاح دو پروژه‌ي آزادراه و يك خط سريع‌السير قطار در هفته‌ي پيش، گفت: تلاش مي‌كنيم، زمينه براي ورود گردشگران داخلي و خارجي به نقاط ديدني ايران فراهم شود. امروز در بسياري از كشورها، صنعت گردشگري مانند نفت درآمدزاست و براي پيش آمدن اين اتفاق در كشور به يكسري پيش‌نيازها نياز داريم.

او وجود هتل در كشور را يكي از اين پيش‌نيازها دانست و بيان كرد: براساس آماري كه داريم، فضاي اقامتي به اندازه‌ي حدود دوميليون گردشگر در كشور وجود ندارد.

وزير راه و ترابري ادامه داد: امروز نحوه‌ي پذيرايي ما با نحوه‌ي پذيرايي خارجي‌ها بسيار متفاوت است. از آن‌جا كه ما مي‌خواهيم كشوري گردشگرپذير باشيم، بايد به نكات زيادي توجه كنيم. براي پذيرايي از گردشگر، حتا در ظاهر بايد از همه‌ي فوت و فن‌ها مطلع باشيم.

وزير راه و ترابري اظهار كرد: امروز در صنعت هتل‌داري به بازنگري نياز داريم، در اين بازنگري بايد نوع سرويس‌دهي و خدماتي كه به يك گردشگر داده مي‌شود، در بالاترين درجه‌ي توجه باشد. گردشگري به هتل‌داري وابسته است و امروز هتل‌داري يك علم است. فقط با پوشيدن يك لباس سفيد نمي‌توان به اين صنعت كمك كرد، اين كار مشتري‌ها را فراري مي‌دهد.

او ايجاد مركز آموزش مديريت هتل‌داري گروه هتل‌هاي هما را به فال نيك گرفت و اضافه كرد: در سيستمي كه ايجاد شده است، حتا مي‌توان به گرفتن مدارك كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري نيز توجه كرد كه اين مي‌تواند كمك زيادي در اين صنعت باشد.

به گزارش ايسنا، مديرعامل هواپيمايي هما نيز در سخناني گفت: ايران با توجه به شرايط اقليمي و ويژگي‌هاي خاص گردشگري، از جمله كشورهايي است كه پيوسته مورد توجه گردشگران خارجي بوده و صنعت گردشگري و هتل‌داري يكي از حلقه‌هاي اين زنجيره است. شركت‌هاي هواپيمايي نيز در اين زنجيره نقش مهمي دارند، با توجه به اين‌كه با وجود همه‌ي تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در داخل كشور هنوز احساس ضعف در بخش‌هايي از اين صنعت داريم، بايد با استفاده از نيروهاي كارآمد به اين نقطه‌ضعف‌ها قوت ببخشيم.

فرهاد پرورش بيان كرد: هتل‌داري و مسأله‌ي آموزش در هتل‌داري يكي از مواردي است كه براي تحقق اين سند چشم‌انداز بايد به آن توجه شود. اگر در بخشي از هتل و صنعت هتل‌داري ضعف داشته باشيم، در عملكرد هتل با نقص‌هايي روبه‌رو مي‌شويم.

او با اشاره به آموزش هتل‌داري در آموزشكده‌هاي مختلف در سراسر كشور، تأكيد كرد: آموزش هتل‌داري در همه‌ي ابعاد مانند پذيرش، رستوران، خدمات، خانه‌داري و نظافت بايد انجام شود و با دادن مديريت و آموزش كافي در اين زمينه، برنامه‌ريزي براي كنفرانس‌ها و زمينه‌هاي مختلف گردشگري و سمينارها به‌صورت مناسب مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: محيط مركز آموزش هتل‌داري بايد به يك محيط كاملا آموزشي تبديل شود و فارغ‌التحصيلان خوبي را در اين رشته‌ها تربيت كند.

پرورش از مديريت گروه هتل‌هاي هما خواست تا دوره‌هاي آموزشي را در سه دوره‌ي مقدماتي، مياني و پيشرفته برگزار كند، چون بحث آموزش در بخش هتل‌داري يكي از مهم‌ترين بخش‌هايي است كه به چشم مي‌آيد و بايد برطرف شود.

به گزارش ايسنا، مديرعامل گروه هتل‌هاي هما نيز در مراسم افتتاح مركز آموزش مديريت هتل‌داري گروه هتل‌هاي هما، مديريت منابع انساني را به‌كارگيري سرمايه‌هاي انساني مؤثر براي دستيابي به اهداف سازماني دانست و اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين وظايف مديريت منابع انساني در سازمان‌ها، بحث آموزش است. آموزش در سازمان به مديران كمك مي‌كند تا هزينه‌هاي زائد و دوباره‌كاري‌ها را كاهش دهند، كيفيت محصولات و ارائه‌ي خدمات را بالا ببرند، پرسنل را در زمينه‌هاي مختلف آگاه كنند و با بالا بردن ميزان رضايت شغلي پرسنل، كارآيي و اثربخشي سيستم را افزايش دهند.

محمدحسين برزين ادامه داد: با افزايش آگاهي و نياز مشتري‌ها، سازمان‌ها نيز براي برآوردن نيازها، خواسته‌ها و جلب رضايت مشتري‌ها، ناچار به افزايش توانمندي‌ها و آگاهي پرسنل خود مي‌شوند.

او اهميت اين موارد را در سازمان‌هاي خدماتي مانند هتل‌ها دوچندان دانست و گفت: محصول هم‌زمان توليد و مصرف مي‌شود و ديگر بين توليد و مصرف، زماني براي اصلاح اشتباه‌ها وجود ندارد و اين نيروي انساني است كه بايد بتواند در مواقع لازم تصميم‌گيري‌هاي درست را انجام دهد.

وي بيان كرد: از آن‌جا كه ماهيت خدمات بر پايه‌ي نيروي انساني است و توانايي‌ها و قابليت‌هاي نيروي انساني، كيفيت و درجه‌ي اعتبار خدمات را مشخص مي‌كند، پس نيروي انساني در سازمان‌هاي خدماتي محصولات را ارائه مي‌كند و نقش مهمي در رضايت مشتري و موفقيت سازمان دارد. به اين ترتيب، جايگاه آموزش در سازمان‌هاي خدماتي بسيار ويژه است.

برزين ادامه داد: گروه هتل‌هاي هما به‌عنوان يك زنجيره‌ي معتبر هتل‌داري در ايران كه خدمات را با كيفيت بالا ارائه مي‌كند و حدود 40 سال تجربه در اين زمينه دارد، همواره براي ارتقاي كيفيت ارائه‌ي خدمات خود براي موضوع آموزش اهميت ويژه‌اي قائل بوده است، چراكه به ارتباط كيفيت ارائه‌ي خدمات و مهارت كارمندان به‌خوبي پي برده و اين روندي است كه همه‌ي هتل‌هاي معتبر بين‌المللي طي مي‌كنند. آن‌ها علاوه بر درك اهميت جذب نيروي انساني تحصيل‌كرده و آموزش‌ديده، جلسات آموزشي را به‌صورت مداوم و روزانه در هتل‌ها برگزار مي‌كنند.

مديرعامل گروه هتل‌هاي هما گفت: با توجه به ديد سيستمي كه گروه هتل‌هاي هما نسبت به صنعت گردشگري و هتل‌داري كشور دارد، به تأسيس مركز آموزش هتل‌داري اقدام كرديم تا از اين طريق بتوانيم نقش خود را در ارتقاي كمي و كيفي اين صنعت ايفا كنيم.

وي فراهم آوردن بستري مناسب با هدف توليد دانش در زمينه‌ي هتل‌داري را مهم‌ترين هدف از ايجاد اين مركز آموزشي ارزيابي كرد و افزود: به‌دنبال آن، مجموعه جزوه‌هاي مقدماتي و پيشرفته‌ي هتل‌داري تدوين مي‌شود و مجموعه كتب مطابق با آخرين دستاوردهاي صنعت هتل‌داري تأليف مي‌شود. هم‌چنين مقالات متخصصان، صاحب‌نظران و محققان گروه هتل‌هاي هما جمع‌آوري و منتشر مي‌شود.

برزين تأسيس مركز آموزش عالي هتل‌داري، تربيت نيروهاي متخصص هتل‌داري در راستاي ارتقاي سطح كيفيت ارائه‌ي خدمات، تربيت مديران مياني و ارشد توانمند به‌منظور راهبري صنعت هتل‌داري، ارتباط با موفق‌ترين هتل‌هاي زنجيره‌يي دنيا، ارتباط با معتبرترين مؤسسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي توليد دانش بين‌المللي و استانداردسازي همه‌ي هتل‌هاي زنجيره‌يي هما مطابق با استانداردهاي بين‌المللي ايزو و گردشگري را از ديگر هدف‌هاي تأسيس اين مركز آموزشي دانست.

رييس شركت نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پايان اضافه كرد: تلاش شده است تا اين مركز آموزش براساس استانداردهاي آموزشي طراحي شود و به‌منظور افزايش اثربخشي آموزشي يك‌سري كارگاه‌هاي عملي اعم از خانه‌داري، آشپزي، قنادي، رستوران و كافي‌شاپ پيش‌بيني شده‌اند كه دانشجويان علاوه بر افزايش دانش نظري و تئوريك خود، در زمينه‌ي مورد نظر به افزايش نوآوري‌هاي عملي نيز مي‌توانند بپردازند. هم‌چنين با هدف افزايش ارتباط دانشجويان و استادان، خبرگان و صاحب‌نظران، سالن كنفرانس و سايت رايانه مجهز به اينترنت پرسرعت طراحي شده است كه دانشجويان مي‌توانند در هر زمان از آن‌ها استفاده كنند. تا كنون علاوه بر علاقه‌مندان عمومي به اين صنعت، مؤسسه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت امور خارجه، دانشگاه علامه طباطبايي و ديگر دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي براي شركت در دوره‌هاي آموزشي ثبت نام كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۸ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8907-11400
  • خبرنگار : 71191