شك و شبهه در استاندارد بودن وانت نيسان! سخنگوي موسسه: استاندارد 51گانه وانتها هنوز بررسي نشده است
اين روزها بحث استاندارد خودروهاي داخلي داغ داغ است، ولي به نظر ميرسد كه كمتر به خودروهاي وانت پرداخته شده است. اين در حالي است كه ايمني اين دسته از خودروها با توجه به تيراژ بالاي توليد و عبور و مرور گسترده در مناطق شهري و بين شهري از اهميت بالايي برخوردار است. سخنگوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: از آنجايي كه بيشترين نگرانيها در مورد خودروهاي سواري بوده است، رعايت استانداردهاي 51 گانه را فقط در خودروهاي سواري بررسي و نتيجه را اعلام كردهايم. لذا بنا داريم بررسي استاندارد خودروهاي وانت و باربر درون شهري و برون شهري را آغاز كنيم. اظهارات آزارشي در شرايطي است كه تاكنون در مورد استانداردهاي وانتهاي باردو توليدي ايران خودرو و وانت مزدا دو كابين توليدي بهمن مسايل زيادي مطرح شده و ايرادهاي مختلفي به استاندارد اين دو وانت گرفته شده است، در حالي كه وانت نيسان توليدي زامياد فازغ از اين مسايل كماكان به ادامه حيات مشغول است. آخرين گزارشهاي رسيده حاكي از آن است كه اين وانت از 55 استاندارد اجباري هنوز موفق به دريافت 17 مورد از استانداردها نشده كه تست تصادف از بغل و جلو، حركت فرمان در جهت افقي و عمودي، امواج الكترومغناطيس و راديو، مقاومت و استحكام صندلي و كمربند ايمني، آلايندگي سوخت (جزو چهار استاندارد محيط زيست) از جمله آنهاست. در اين باره سخنگوي استاندارد با تاييد اين موضوع كه خودروهاي وانت و تجاري هم شامل مصوبه شوراي عالي استاندارد در سال 1384 مبني بر كسب استانداردهاي 51 گانه تا ابتداي مهر امسال بودهاند، اظهار كرد: با اين حال موسسه به دلايلي نتوانسته است وانتها را مورد بررسي قرار دهد. وي در توجيه اين اقدام افزود: البته در مصوبه شوراي عالي استندارد بيشترين تاكيد برخودروهاي سواري بوده است، نه وانت يا خودروهاي تجاري و به همين دليل اين خودروها در اولوتهاي بعدي موسسه استاندارد براي بررسي و كنترل رعايت استانداردهاي 51 گانه قرار دارند. به گفته او بحث مهلتدهي به خودروسازان براي دريافت استانداردهاي 51 گانه بيشتر در مورد خودروهاي سواري بوده است، چرا كه اين خودروها بيشتر با جان مردم در ارتباط هستند. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا خودروهاي وانت با جان مردم سر و كار ندارند؟ گفت: به هر حال خودروهاي سواري در اين زمينه تاثير بيشتري دارند. به گزارش ايسنا، اطلاعات رسيده حكايت از آن دارد كه به خودروسازان با استناد به مصوبه شوراي عالي استاندارد تا ابتداي برنامه پنجم توسعه (پايان امسال) مهلت داده شده كه نسبت به تجهيز محصولات خود به استانداردهاي 55گانه اقدام كنند. انتهاي پيام