همايش ملي مکانيزاسيون و فناوري‌هاي نوين کشاورزي برگزار مي‌شود دبيرعلمي همايش: با فناوريهاي ديروز، نمي‌توان ادعاي خودكفايي داشت

همايش ملي مکانيزاسيون و فناوري‌هاي نوين در کشاورزي از سوي موسسه عالي «سيماي دانش» با همكاري دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان و معاونت توليدات گياهي وزارت کشاورزي، 8 تا 20 اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي ايسنا دکتر محمدامين آسودار، دبير علمي اين همايش درباره اهميت مکانيزاسيون و کاربرد فناوري‌هاي نوين در کشاورزي، اظهاركرد: مديريت فناوري‌هاي نوين در کشاورزي حفاظتي و کاربرد ماشينهاي کشاورزي در راستاي کشاورزي پايدار، يک تحول جديد و قابل توسعه در امر کشاورزي الکترونيک محسوب مي‌شود که بايد در ابعاد گسترده مورد توجه مسؤولان قرار گيرد. امروزه نمي‌توان با فناوري‌هاي ديروز، کشاورزي کرد و ادعاي خودکفايي و پايداري توليد را داشت.

وي خاطرنشان کرد : نگهداري ازخاک کشاورزي و افزايش راندمان مصرف آّب را بايد در حفاظت خاک جست‌وجو کرد. جايي که مديريت ماشين هاي کشاورزي و کاربرد ادوات متناسب با شرايط اقليمي، بافت و ساختمان خاکهاي زراعي مي‌تواند در اين بخش از حفاظت خاک بسيار موثر باشد. متاسفانه در حال حاضر به دليل جمع‌آوري بقاياي گياهي باقي‌مانده پس از برداشت براي مصارف خاص و گاهي سوزاندن آن ها موجبات نابودي سريع آن را فراهم كرده و فاصله زيادي تا کشاورزي حفاظتي داريم.

دبير علمي همايش ملي مکانيزاسيون و فناوري‌هاي نوين با بيان اين كه کشاورزي حفاظتي با هدف توليد پايدار، حفظ خاک کشاورزي و کنترل فرسايش (آبي و بادي) خاک بکار مي‌رود، تصريح كرد: خاک ورزي و کاشت حفاظتي بخشي از زير مجموعه کشاورزي حفاظتي است که براي کمينه کردن عمليات و افزايش حفظ بقاياي گياهي در مزرعه طراحي شده است. اين رويکرد با نگهداري مقدار کافي از پوشش گياهي در سطح خاک موجب حفظ رطوبت، افزايش مواد آلي و نفوذپذيري خاک شده همچنين نيروي کارگري، انرژي مصرفي و هزينه توليد را کاهش مي‌دهد.

آسودار در پايان با تاكيد بر اين كه فناوري‌هاي نوين متناسب با فرايندهاي بيولوژيکي و کنترل هوشمندانه آفات و علف‌هاي هرز با استفاده از ماشينهاي مجهز به تجهيزات الکترونيکي، عمليات کشاورزي را به سوي کشاورزي الکترونيک هدايت مي‌كند، گفت: در اين راستا، برگزاري اولين همايش ملي مکانيزاسيون و فناوري‌هاي نوين در کشاورزي حامل انديشه‌هاي نو و يادآور نياز به تحول در امر مکانيزاسيون بوده و اين پيام را به کشاورزان و دست اندرکاران بخش کشاورزي مي‌دهد که مکانيزاسيون و فناوري را يک پديده نوآور با سهم عظيمي در مديريت توليد بايد هر ساله در برنامه‌ريزي ها به خوبي در نظر داشت.

گفتني است، اين همايش در محورهاي فناوري‌هاي نوين در مکانيزاسيون کشاورزي، نقش انرژي‌هاي تجديد پذير (بيوگاز،خورشيدي،هسته اي و ...) در کشاورزي، شناخت موانع و چالش‌ها در راهکارهاي توسعه مکانيزاسيون کشاورزي، تجزيه و تحليل بيوسيستم‌ها و روشها در مکانيزاسيون کشاورزي، مکانيزاسيون برداشت و پس از برداشت محصولات زراعي و باغي، نقش و جايگاه مکانيزاسيون در دامپروري و افزايش بهره وري، مديريت و بهره‌وري ماشين‌ها در مکانيزاسيون کشاورزي، آموزش مهندسي ماشين‌ها و مکانيزاسيون کشاورزي، رابطه مکانيزاسيون و کاهش ضايعات در کشاورزي، جايگاه و نقش مکانيزاسيون کشاورزي در توليد، جايگاه و نقش مکانيزاسيون در شيلات و آبزيان، مکانيزاسيون و انتخاب ماشينهاي کشاورزي، استانداردسازي در مکانيزاسيون کشاورزي، مکانيزاسيون کشاورزي و توسعه پايدار، فناوري هاي نوين در کشاورزي پايدار، مکانيزاسيون و کشاورزي دقيق، مکانيزاسيون و جنگل و مرتع، خاکورزي و کاشت حفاظتي و مديريت خاک‌ورزي و آب برگزار مي‌شود.

گفتني است،آخرين مهلت ارسال چکيده مقالات 15 آبان، زمان اعلام نتايج داوري، چکيده مقالات 20 آبان ، آخرين مهلت ارسال مقالات کامل 20 آذر ، زمان اعلام نتايج داوري مقالات کامل 5 دي ماه سال جاري و حداکثر مهلت ثبت نام 10 اسفند ماه سال جاري است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8907-07867
  • خبرنگار : 71214