در يك نشست تلويزيوني علت كاهش مخاطبان سينما عنوان شد: جذاب نبودن فيلم‌ها، عدم همكاري صدا‌وسيما و جاي خالي كارگردانان مطرح سينما

علي سرتيپي سخنگو شوراي صنفي نمايش، افت شديد تعداد مخاطبان سينما را به علت جذابيت نداشتن فيلم‌ها دانست. به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سخنگو شوراي صنفي نمايش در ميزگرد شامگاه 9 مهر ماه برنامه‌ي هفت كه به «علت كاهش مخاطب در سينما» اختصاص داشت، با بيان مطالب بالا اظهار كرد: اگر بخواهيم وضعيت مخاطبان را نسبت به سال گذشته مقايسه كنيم، خواهيم ديد كه در شش ماهه‌ي نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته سينماها حدود دو ميليون بليط و حدود سه و نيم ميليارد تومان كمتر فروش داشته‌اند. مهم‌ترين عامل، «عدم جذابيت در فيلم‌هاي اكران شده» است. فيلم‌ها يك رنگ شده‌اند و مخاطب در تابلوها تفاوت زيادي را احساس نمي‌كند. وي عدم وجود جذابيت در فيلم‌ها را تنها عامل افت مخاطبان ندانست و ادامه داد: در كنار مساله عدم جذابيت بايد به تاثير‌گذاري ماهواره و شبكه‌هايي چون فارسي وان، گسترش شبكه‌ي ويدئويي خانگي، نبودن اسم‌هاي مطرحي چون بهرام بيضايي، مجيد مجيدي، كمال تبريزي، داريوش مهرجويي، ابراهيم حاتمي‌كيا، محمدحسين لطيفي و فريدون جيراني در بين كارگردان نيز اشاره كرد. سخنگوي شوراي صنفي نمايش عدم همكاري صدا‌وسيما را نيز از ديگر عوامل اين واقعه دانست و افزود: سال گذشته در پخش تيزر فيلم‌هاي تلويزيون همكاري بيشتري با ما داشت. حتي سال گذشته آقاي ضرغامي شخصا از طرح افطار تا سحر حمايت كردند و تبليغات زيادي در اين رابطه انجام گرفت، اما امسال اين همكاري صورت نگرفت و بسياري از مخاطبان سينما كم شد. حتي امسال شهرداري هم تعداد بيلبورد‌هاي فيلم‌ها را كاهش داده است. محمدرضا صابري سخنگوي انجمن سينماداران نيز با تاييد سخنان سرتيپي ادامه داد: مهم‌ترين مشكلي كه هم‌اكنون وجود دارد، مشكل عدم جذابيت فيلم‌هاست. در سال‌هاي گذشته هر زماني كه سينما دچار افت مخاطب مي‌شد، سالن‌داران متهم مي‌شدند و منتقدان علت افت مخاطب را وضعيت نامناسب سينماها اعم ازصندلي، صدا‌وتصوير عنوان مي‌كردند كه خوشبختانه از زمان آمدن آقاي مس‌چي به «موسسه‌ي سينماشهر» سالن‌هاي بسيار خوبي فراهم شد تا آن جا كه اگر نگوييم الان سالن‌هاي ما بهتر از كشور‌هاي اروپايي است مي‌توانيم اين ادعا را بكنيم كه از آنها پايين‌تر نيز نيست. وي بزرگترين دغدغه‌ي سينماداران را عدم هماهنگي با شبكه‌ي پخش خانگي عنوان كرد و گفت: چگونه مي‌شود هنوز فيلم‌هايي كه در شهرستان‌ها اكران نشده‌اند، در شبكه‌ي خانگي با قيمت‌هاي آن چناني توزيع شده است؟ البته سال گذشته طرح بسيار خوب همزماني اكران كه خيلي هم تاثير‌گذار بود، اجرا شد كه سبب شد گاهي فيلمي در فروش شهرستان نسبت به تهران موفق‌تر عمل كند. سخنگوي انجمن سينماداران، نقش دولت را در حمايت از سينما براي افزايش رشد مخاطب بسيار جدي عنوان كرد و تصريح كرد: من معتقدم در اين وضع دولت بايد از سينما حمايت كند تا بتواند اين بحران را پشت سر بگذارد. البته منظور از حمايت دخالت نيست، يعني دولت بايد از لحاظ مالي و فكري سينما را زيرچتر حمايتي خود بگيرد. سرتيپي در پاسخ به پرسشي مبني‌بر اين‌كه دولت در اكران چه كمكي‌ مي‌تواند داشته باشد؟ ادامه داد: به عنوان مثال در اكران دولت مي‌تواند براي پخش تيزر تبليغاتي از تلويزيون فيلم‌ها را حمايت كند. واضح است كه ما نمي‌توانيم براي هر فيلم 40 تا 70 ميليون براي پخش تيزر هزينه كنيم. دولت بايد به هر فيلمي كه به آن پروانه ساخت يا نمايش داده مي‌شود، به طور يكسان حمايت كند. برخي از فيلم‌ها مانند «يك جيب پرپول» در شهرستان‌ها بيشتر از تهران فروش كرده‌اند. شما اگر بخواهيد از اين نوع فيلم‌ها حمايت نكنيد، پس سالن‌هاي شهرستان‌ ما چه چيزي نمايش دهند؟ صابري نيز با بيان آن كه نبايد بين فيلم‌ها تبعيض قائل شد، افزود: ما نمي‌توانيم براي مخاطب تعيين تكليف كنيم كه كدام فيلم را ببين و كدام را نبيين. اگر امكانات و تبليغات براي همه فيلم‌ها يكسان باشد، مردم خود مي‌توانند تشخيص دهند كه كدام فيلم با ذائقه‌شان بيشتر سازگار است. سخنگوي انجمن صنفي سينماداران وضعيت سالن‌داران را به شدت بحراني خواند و ادامه داد: علاوه بر وضعيت بحران سالن‌ها، پرديس‌ها هم با وضعيتي به شدت بحراني روبه‌رو هستند و افت فروش شديدي داشته‌اند. عقيده‌ي ما براين است كه در زمان پخش نيز مانند هنگام توليد بايد حمايت صورت گيرد. سخنگوي انجمن صنفي تهيه‌كنندگان در جهت تكميل سخنان صابري گفت: اگر حمايت‌هاي معاونت سينمايي و موسسه‌ي سينماشهر نبود، ما، جرات شروع بازسازي سالن‌ها را نداشتيم. وقتي كه مخاطب مشاهده كند كه به او احترام گذاشته مي‌شود و همه‌چيز براي يك تفريح سالم در محيطي خوب فراهم است، او هم استقبال مي‌كند. به عنوان مثال چندي قبل كه سالن سينما ملاير بازسازي شد تنها در روز اول 750 هزار تومان فروش بليط داشت كه اين رقم براي آن سينما بي‌سابقه بوده است. به گزارش ايسنا، صابري درادامه‌ي اين ميزگرد سامان يافتن توليدات سينما را بسيار مهم دانست و گفت: با توجه به شرايطي كه هم‌اكنون بر سينما حاكم شده است لازم است دولت، صنف، خانه سينما و ديگر تشكل‌هاي مرتبط همه با هم همكاري كنند تا از اين بحران خارج شويم و در دراز‌مدت بتوانيم توليداتمان را سامان دهيم كه اين نكته‌ي خيلي مهمي است. الان متاسفانه برخي از فيلم‌هايي كه پروانه‌ي ساخت به آنها داده مي‌شوند، شما اصلا تهيه‌كننده و كارگردان آن را نمي‌شناسيد و بعضا فيلم‌هاي بي‌خاصيتي توليد مي‌شود. وي ادامه داد: به عقيده بنده بسياري از هزينه‌هاي اضافه‌اي كه هم‌اكنون براي ساخت بعضي از فيلم‌ها صورت مي‌گيرد، بابت حمايت از فيلم در جريان اكران شود. در ادامه‌ي اين ميزگرد اميرحسين علم‌الهدي كارشناس و مدير پرديس سينماي ملت درارتباط تلفني با برنامه‌ي «هفت» بحران افت مخاطب در سينما را تنها براي امسال ندانست، ولي برنامه‌ريزي‌هاي غير هدفمند را افت سينما دانست و گفت: بحث بحران براي يك سال و دوسال گذشته نيست و افت مخاطب در سينما به سال‌هاي اوايل دهه‌ي هفتاد باز مي‌گردد و الان به جايي رسيده‌ايم كه ريزش كاملا خود را نشان داده است، متاسفانه سينماي ايران نه در توليد، نه در توزيع و نه در نمايش داراي برنامه‌ريزي نيست و برنامه‌هاي غيرهدفمند سبب مي‌شود تا سالانه يك نوع فلورانس مخاطب را مشاهده كنيم. علم‌الهدي ادامه داد: قرار است مهرماه يازده فيلم در سينماهاي تهران اكران شود كه از جمله دلايل آن عدم مديريت صحيح دوستان در شوراي صنفي و آيين‌نامه‌هايي است كه اداره كل نظارت مي‌دهد و اجازه‌ي اكران هيچ فيلمي قبل از نمايش درجشنواره را نمي‌دهد. وي حل بحران به وجود آمده را فراتر از توانايي سينما و افت مخاطب را نشات گرفته از سياست‌گذاري‌هاي نادرست دانست و افزود: ما در يك سيلكي گرفتار شده‌ايم كه به نظر مي‌رسد خارج‌شدن از آن به تنهايي از عهده‌ي فعالان سينما برنمي‌آيد. بايد مجموعه شرايطي در نظر گرفته شود كه در كنار آنها مشروعيت سينما نيز مخدوش نشود. ابتدا ما بايد ببينيم كه بالاخره سينما مي‌خواهيم يا خير. در كشوري كه از 800 شهر بيش از 76 شهر حتي يك سالن سينما هم ندارد، خيلي نبايد دنبال راهكارهاي بحث برون‌رفت از بحران بود. بايد دولت در اين حوزه سالن‌سازي را اولويت قرار دهد. به هرحال ما در مراكز استان‌ها نياز به سالن‌هاي سينما داريم. سينماهاي تك‌سالنه ديگر نمي‌توانند پاسخگو باشند و هرگونه هزينه در ساخت سينماهاي تك‌سالنه به جز هرز‌رفتن منابع دستاورد ديگري ندارد. وي با انتقاد از سليقه‌اي عمل‌كردن در سانسورها گفت: به اعتقاد من دولت بايد دست تهيه‌كنندگان را باز بگذارد. من به سانسور اعتقاد دارم، اما سليقه‌اي عمل‌كردن به جاي قانوني عمل‌كردن در بحث سانسور‌ها مي‌تواند مشكل‌زا باشد. در پايان ميزگرد فريدون جيراني از قول يكي از تهيه‌كنندگان سينما از صابري سوال كرد كه آيا سرگروه‌ها براي اكران از تهيه‌كنندگان پول درخواست مي‌شود، گفت: من افتخار 14 سال سرگروهي در سينماهاي كشور را داشته‌ام. قبلا هم عرض كردم هركجا كه آقايان كم آورده‌اند، اين قشر مظلوم را مورد هدف قرار داده‌اند و هركجا كه فيلم‌شان فروش خوبي داشته است، سينمادار بهترين آدم روي زمين و فرشته‌ي نجات او مي‌شود. در حالي كه بارها اعلام كرده‌ايم كه اين سخنان بدون سند گفته مي‌شود. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۸۹ / ۱۸:۱۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8907-06834
  • خبرنگار :