بعد از گذشت 4ماه؛ آييننامه حمايت از صنايع ريلي هنوز ابلاغ نشده است
آييننامه حمايت از صنايع ريلي كه در كارگروه حمايت از توليد تدوين شده بود، برخلاف وعده مسوولان، بعد از گذشت حدود چهار ماه از تدوين نهايي آن هنوز ابلاغ نشده است. غلامرضا رزازي - رييس انجمن صنايع ريلي - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا و اين كه فكر ميكرديم سختترين كار جمع كردن امضاي مسوولان براي تاييد آييننامه حمايت از صنايع ريلي باشد و ابلاغ آن كاري ساده و تشريفاتي است، اظهار كرد: حدود چهار ماه از زمان تعيين شده براي ابلاغ آييننامه ميگذرد، اما مشخص نيست چه مانعي وجود دارد كه با امضاي شش وزير، آيين نامه مورد نظر ابلاغ نشد؛ اين در حالي است كه زمان متعارف براي ابلاغ بين يك ماه تا 45 روز است. وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر كاهش واردات و پيگيريهاي مجلس در اين زمينه گفت: كماكان واردات واگن و لكوموتيو نو و دسته دوم به كشور صورت ميگيرد. رزازي، آييننامه حمايت از صنايع ريلي را در صورت ابلاغ، نقطه عطف حمايتي از اين صنعت دانست و افزود: با توجه به تاكيد مسوولان بر كاهش واردات و مقابله با تحريمهاي صورت گرفته، فضا براي ابلاغ نسبت به قبل از امضاي اين آييننامه توجيهپذيرتر است. او با اشاره به پيشرفت كشورهايي مانند الجزاير و ليبي كه در زمينه ريلي از ما عقبتر بوده اند، افزود: كشورهاي ديگر از حمايت دولتهاي خود برخوردارند؛ تاجايي كه دولت چين معادل 15 درصد از صادرات تجهزات اين صنعت را به توليد كننده پاداش ميدهد. وي يادآور شد: در شرايطي كه اين صنعت در كشور مورد غفلت قرار گرفته است، صنايع ريلي كشور چگونه ميتوانند با توليدكنندگان خارجي رقابت كند؟ رزازي رقابت نابرابر صنعت ريلي با جاده را از ديگر موانع پيشرفت صنعت ريلي عنوان كرد و توضيح داد: با وجود آن كه شعار ميدهيم كه حمل ونقل ريلي در اولويت است، اما شركتهاي بهرهبردار خصوصي موظف به پرداخت 80 درصد از درآمد خود به راهآهن شدهاند كه اين امر مانع بزرگي براي ورود بخش خصوصي به اين عرصه شده است. رييس انجمن صنايع ريلي، شيوه سرمايهگذاري خارجي در صنعت ريلي كشور را نيز نادرست دانست و توضيح داد: قبول شرط سرمايهگذار خارجي مبني بر وارد كردن عمده تجهيزات از خارج و استفاده نكردن از توان توليد داخلي، مانع توسعه صنعت ريلي كشور ميشود. او همچنين پايين بودن نرخ ارز را از ديگر دلايل واردات بيرويه تجهيزات ريلي عنوان كرد و افزود: اگرچه ثابت نگه داشتن نرخ ارز براي كنترل تورم است، اما بايد براي حل مشكل واردات بي رويه كالا به دليل ارزان بودن ارز راهكاري ارائه شود. به گزارش ايسنا، دبير كارگروه حمايت از توليد 15 تير ماه امسال از ابلاغ آييننامهاي در جهت حمايت از واگنسازان داخلي تا اوايل مرداد ماه امسال خبر داده بود. انتهاي پيام