محسن علياكبري در ارزيابياش از وضعيت سينما در سال گذشته، عنوان كرد: اگر چه هنوز براي ارزيابي عملكرد مديريت جديد كمي زود است، اما تا جايي كه من درجريانم طي اين مدت اتفاقات بسيار خوبي افتاده و روزهاي بسيار خوبي در انتظار سينماي كشور است.
اين تهيهكننده سينما در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: در خصوص عملكرد يك ساله تيم جديد مديران سينمايي بايد بگويم كه اكنون نميتوان به طور قطعي عملكرد افراد را مورد بررسي قرار داد، اما با اين وجود عملكرد كلان معاونت سينمايي طي اين مدت مثبت و تاثيرگذار بوده است. البته بخشي از اين عملكرد و تاثيرگذاري به دليل آنكه مربوط به مسايل زير ساختي است اكنون ديده نميشود. به عنوان مثال قرار است كه شهركي سينمايي ساخته شود كه از اين پس سينماهاي ما از نظر پلاتو دچار فقر و مشكل نباشند حال شايد ساخت چنين شهركي چند سال طول بكشد يا بحث تجهيزات سينمايي نيازمند مدتي زمان باشد، اما درباره آنها اقداماتي صورت گرفته و اين مواردجزو دغدغههاي معاونت سينمايي قرار دارند.
وي در عين حال به بودجههاي بخش فرهنگ اشاره و عنوان كرد: با توجه به بودجههايي كه به بخش فرهنگ و سينما اختصاص مييابد، به نظر ميرسد علي رغم اين كه شعار دولت دهم توجه به مباحث فرهنگي است، با اين وجود بودجه خوب و درستي به معاونت سينمايي داده نشده تا اين معاونت بتواند پروژههاي خود را به طور كامل عملياتي كند.
علي اكبري هم چنين به بحث توليدات سينما اشاره كرد و افزود: بحثهايي كه درباره رشد ميزان توليدات سينمايي مطرح ميشوند، بحثهاي درستي هستند. اكنون اگر چه از نظر رسانه و مخاطب با مشكل مواجه هستيم اما زماني كه توليدات ما افزايش داشته باشد و توان عرضه توليدات در مراكز مختلف و به ويژه مراكز بينالمللي ايجاد شود شايد بخش عمدهاي از هزينههاي سرمايهگذار و تهيهكننده در اين قالب به آنها بازگردانده شودكه قطعا اين بازگشت سرمايه موجبات پيشرفت و رونق سينما را فراهم ميكند.
وي در خصوص ميزان اجرايي شدن دفترچه سياستهاي سينمايي و ميزان تاثيرگذاري آن نيز اظهار كرد: دفترچه سياستهاي سينمايي براي اولينبار نيست كه ارايه ميشود. اين امر در دهه 60 و 70 هم سابقه داشت و همه ساله بعد از جشنواره فجر دفترچه سال بعد ارايه ميشد و سياستهاي كلان به سينماگران عنوان شده و دفترچه و امور سال قبل هم مورد ارزيابي قرار ميگرفت.
وي ادامه داد: اما 5 يا 6 سال بود كه ديگر ارايه اين دفترچه متوقف و به دنبال آن نوعي بلاتكليفي در سينما حاكم شده بود. به همين دليل سطح توليدات سطحي سينما در اين مدت به شدت افزايش يافته و ژانرهايي مثل كودك، سياسي و اجتماعي با افت شديد مواجه شدند.
علي اكبري در عين حال گفت: طبيعي است كه سينماگران هم مانند اقشار ديگر نياز به يك رهنمود و رهنمون دارندو وقتي اين راهنما وجود نداشته باشد، خود آنها بيشتر جنبههاي تجاري را مدنظر قرار ميدهند و بدين ترتيب بيش از 60 درصد فيلمهاي ما به سمت كمديهايي كه باحضور چهرههاي خاص ساخته ميشوند ميرود و كار به جايي مي رسد كه يك بازيگر براي سه روز حضور در يك فيلم دستمزد 200 ميليون توماني طلب ميكند.
اين تهيه كننده سينما در بخش ديگري از گفت وگويش با ايسناعنوان كرد: جواد شمقدري از آنجا كه خود فيلمساز بود به خوبي ميدانست كه اين دفترچه تا چه اندازه ميتواند تاثيرگذار باشد. اكنون هم دفترچهاي كه منتشر شده را نميتوان صدرصد كامل دانست و به هرحال اين دفترچه بعد از چند سال منتشر شده وقطعا نقاط ضعفي هم دارد كه من فكر ميكنم بايد اين نقاط ضعف و قدرت مانند گذشته در پايان سال 89 مورد ارزيابي و كارشناسي قرار بگيرند و در دفترچه سال بعد اصلاح شوند.
وي در عين حال گفت: مجموعا سينماي ما نيازمند اين دفترچه بوده و هست و ميتوان بسيار شفافتر و روانتر و غليظتر موارد را در اين دفترچه تذكر داد و در قالب آن درخواست هاي معاونت سينمايي از سينماگران وبالعكس را منتشر كرد.
علياكبري در پايان اين گفتوگو دوباره تاكيد كرد:باز هم بايد گفت كه هنوز براي بررسي عملكرد معاونت سينمايي كمي زود است، اما تا جايي كه من در جريانم طي يكي دو سال آتي اتفاقات بسيار خوبي در انتظار سينماي كشور است و من مطمئنم كه با حضور فيلمسازان در عرصههاي مختلف مديريتي وضعيت سينما روز به روز بهتر خواهد شد.
انتهاي پيام