با پايان مهلت اعلام شده براي كسب استانداردهاي 55 گانه كدام خودروها از خط توليد خارج ميشوند؟
در حالي قرار بوده كه از ابتداي مهرماه توليد خودروهاي فاقد استانداردهاي 55گانه متوقف شود كه هنوز برخي از خودروسازان نتوانستهاند تمام اين استانداردها را به دست آورند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق مصوبه سال 1384 شوراي عالي استاندارد، خودروسازان بايد تا پايان شهريور سال 1389 خودروهاي خود را به 51 استاندارد ايمني كيفيت و چهار استاندارد آلايندگي مجهز ميكردند. 55 استاندارد تصويب شده به استاندارد 55 گانه موسوم و بنا شد خودروهايي كه در پايان مدت اعلام شده نتوانند استانداردهاي مصوب را به دست آورند، از خط توليد خارج و خودروهاي جديد جايگزين آنها شوند. * * كدام خودروها استاندارد نيستند؟ پيشتر نام چند خودرو فاقد استانداردهاي 55 گانه توسط موسسه استاندارد اعلام شده بود، اما عليرضا نورافكن - رئيس اداره مكانيك و خودرو موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران - در اواخر شهريور در گفتوگو با ايسنا ضمن خودداري از اعلام فهرست خودروهايي كه هنوز موفق به دريافت استانداردهاي 55 گانه نشدهاند، گفت: چون زمان زيادي تا پايان مهلت اعلام شده براي دريافت استانداردها باقي نمانده است و احتمال ميرود چند خودرويي كه استانداردها را دريافت نكردهاند، در يكي دو هفته آينده مدارك خود را به موسسه ارائه دهند، تاپايان شهريور ماه نام خودروهاي بدون استاندارد 55 گانه را اعلام نخواهيم كرد. با اين وجود در گفتوگوهاي پيشين مسوولان، نام برخي از خودروهاي بدون استاندارد55 گانه آمده است كه از آن جمله ميتوان به روآ و پژو405 و وانت پيكان در محصولات ايران خودرو، پرايد صندوقدار صبا و سايپا 141 از محصولات سايپا، وانت نيسان از شركت زامياد و وانت مزدا دوكابين از شركت بهمن نام برد. * * سواريهاي ايران خودرو استاندارد ميشوند در فهرست سه تايي محصولات ايران خودرو نام پرتيراژترين محصول اين شركت يعني پژو 405 هم وجود داشته است، اما كيوان وزيري - نماينده مدير عامل ايران خودرو در كسب استاندارد - از دريافت استاندارد توسط دو محصول روآ و پژو405 خبر داده و اعلام كرد كه پژو405 از ابتداي مهر ماه با موتور TU5 توليد خواهد شد تا بتواند تمام استانداردهاي 55 گانه را كسب كند. به گفته وي مدارك مربوط به كسب استانداردها توسط روآ به موسسه استاندارد تحويل شده است و اين خودرو نيز به زودي استانداردها را دريافت خواهد كرد. * * وانت پيكان همچنان بدون استاندارد ديگر محصول ايران خودرو كه نتوانسته استانداردهاي 55 گانه را كسب كند، وانت پيكان است. نورافكن در اين رابطه به خبرنگار ايسنا گفت كه اميدي به كسب استانداردها توسط اين خودرو وجود ندارد. وزيري نيز با تاكيد بر اين كه وانت پيكان نميتواند استانداردهاي 55 گانه را كسب كند، با اشاره به مسائل مربوط به اشتغال در سايت آذربايجان كه تنها سايت توليد وانت پيكان در كشور است، ابراز اميدواري كرد كه موسسه استاندارد با تمديد توليد اين خودرو تا سال 1390 موافقت كند. با اين وجود نورافكن در اين مورد تاكيد ميكند كه قانون توقف توليد خودروهاي بدون استانداردهاي 55گانه از ابتداي مهر ماه اجرايي ميشود. وي در مورد اين كه آيا به ايران خودرو براي توليد وانت پيكان مهلت داده خواهد شد؟ اظهار كرد: در اين مورد بايد رئيس موسسه استاندارد تصميمگيري كند. در همين رابطه برزگري - مدير موسسه استاندارد - تصريح كرد: قانون در مورد كسب استاندارد هاي 55 گانه صراحت دارد و هر خودرويي كه نتواند اين استانداردها را كسب كند، با مشكل شمارهگذاري مواجه خواهد شد. * * تمام پرايدها در خطوط توليد ميمانند؟ گويا محصول پرتيراژ سايپا كه قبلا به عنوان خودروهاي بدون استاندارد55 گانه معرفي شده بودند نيز توانستهاند استانداردهاي لازم را كسب كنند. به گفته مرتضي شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا - دو خودرو سايپا 111 و 132 قبلا توانسته بودند به استانداردهاي مورد نظر موسسه استاندارد دست پيدا كنند و حالا مدارك مربوط به استاندارد پرايد صبا (صندوقدار) و 141 هم به موسسه استاندارد ارائه شده است كه اميدواريم توليد اين دو خودرو نيز ادامه يابد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا از دريافت استاندارد پرايد صبا و سايپا 141 مطمئن هستيد؟ گفت: مدارك مربوط به آزمايشهاي انجام شده توسط اين دو خودرو قبلا توسط موسسه IEA كه مورد تاييد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي است، تاييد شده و نگراني در مورد دريافت استاندارد از موسسه وجود ندارد. او در پاسخ به اين سوال كه آيا پرايد با وجود قديمي بودن طراحي ميتواند تمام استانداردها را دريافت كند؟ اظهار كرد: اين درست است كه طراحي پرايد قديمي است، اما پرايد به عنوان يك خودرو كلاسيك با تغييراتي كه در آن اعمال شده، توانسته تمام استانداردهاي مورد نظر موسسه استاندارد را كسب كند و توليد آن با مشكل مواجه نخواهد شد. وي ابراز اميدواري كرد كه همه محصولات سايپا همچنان طبق روال گذشته توليد شوند. * * وانتهاي مزدا و نيسان در خط توليد ميمانند؟ در فهرستي كه چند ماه قبل به عنوان خودروهاي بدون استاندارد 55 گانه اعلام شده بود، نام مزدا دوكابين توليد گروه خودروسازي بهمن و نيسان توليد زامياد هم وجود دارد، اما پيگيريهاي خبرنگار ايسنا براي اطلاع از اين كه آيا اين دو خودرو هم توانستهاند استانداردهاي مورد نظر را دريافت كنند، نشان داد كه وانت نيسان زامياد گويا توانسته از سد اين استانداردها بگذرد. وانت مزدا دو كابين نيز طبق اظهارات دودانگه ـ معاون تحقيق و توسعه گروه بهمن ـ توانسته 33 استاندارد از 34 استاندارد اجباري مربوطه را در زمان مورد نظر كسب كند. در اين خصوص تنها استاندارد تداخل امواج راديويي باقي مانده كه آن هم كسب شده و مسوولان شركت در انتظار مشخص شدن نتايج تست آن در خارج از كشور هستند. دودانگه با بيان اينكه حداكثر تا يك ماه آينده نتايج تست آخرين استاندارد وانت مزدا دوكابين در خارج از كشور به موسسه استاندارد ارائه خواهد شد، تصريح كرده كه در حال مذاكره با موسسه استاندارد هستيم تا در صورت امكان، توليد اين خودرو را تا يك ماه آينده ادامه دهيم تا نتايج آخرين تست آن نيز ارائه شود. * * تصميمگيري نهايي در جلسه فردا شوراي سياستگذاري خودرو در همين راستا و براي تصميمگيري درخصوص وضعيت خودروهاي داخلي از لحاظ رعايت استانداردها، دو روز پيش (3 مهر) جلسهاي در وزارت صنايع و معادن با حضور وزير برگزار شد كه گويا به نتيجه مشخصي نرسيد و قرار شد اين موضوع در جلسه فردا سهشنبه شوراي سياستگذاري خودرو مطرح و تصميم نهايي در مورد آن گرفته شود. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا شمارهگذاري اين خودروها ناشي از ناتواني در دريافت استانداردهاي 55 گانه با مشكل مواجه خواهد شد يا اين كه توليد آنها مانند گذشته ادامه خواهد يافت. انتهاي پيام