پس از تاخير 15 ساله؛ خط لوله نفتي ري- قوچك پايان مهر امسال افتتاح خواهد شد

خط لوله نفتي ري - قوچك با تاخيري 15 ساله تا پايان مهر ماه افتتاح مي‌شود. حسين ايزدي - مدير عامل شركت خط لوله و مخابرات نفت ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با با بيان اين‌كه اختلاف با شهرداري در مورد خط لوله ري ـ قوچك حل شده است، از افتتاح اين خط لوله تا پايان مهر خبر داد. * * مروري بر تاخير 15ساله پروژه خط لوله ري- قوچك پروژه خط لوله ري- قوچك از سال 1374 به شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران ابلاغ شد که به علت مسايل زيست محيطي و علي رغم تعيين تاريخ هاي متفاوت براي بهره برداري تاكنون عملياتي نشده است. در ابتدا، عبور اين خط لوله به طول 24 كيلومتر از داخل پارک ملي سرخه حصار(قديمي ترين پارک ملي كشور) و منطقه حفاظت شده جاجرود مساله ساز شد؛ اما در نهايت بر سر اين گزينه ‌که خط لوله از داخل پارک عبور كند، ميان طراحان پروژه و مسوولان محيط زيست توافق شد. در حالي که گزينه‌هاي ديگر، پارک را به دو نيم تقسيم مي‌‏کرد، ولي گزينه انتخابي در حاشيه پارک بوده وآسيب چنداني به شکل و منظره طبيعي آن وارد نمي‌‏کند. همچنين گزينه عبور از سد ماملو كه خط لوله ري - قوچك را خارج از پارک قرار مي‌‏داد، به علت طولاني شدن مسير و دلايل علمي رد شد؛ چرا كه شيب منطقه سد ماملو به سمت درياچه سد است و در صورت بروز حادثه اي مانند زلزله، خطر نفوذ مواد نفتي به درياچه سد كه با هدف تامين آب شرب جنوب و جنوب شرقي تهران ساخته شده است، تبعات غيرقابل جبراني را درپي خواهد داشت. پروژه در ادامه نيز مساله‌ساز شد، تا تاريخ اعلام شده دوباره با تاخير مواجه شود. اين بار شهرداران منطقه يك و 13 با عبور1.5 كيلومتر پاياني خط لوله ري - قوچك كه حدود 800 متر از آن در اتوبان شهيد بابايي و 700 متر از آن در شهرك زيتون واقع مي شد، مخالفت كردند. هر چند اين مخالفت‌ها هم در آخر به ارائه مجوز از سوي شهرداري ها ختم شد، اما مدير پروژه اين خط لوله، تاخيرهاي پيش آمده را موجب افزايش ميزان سرمايه‌گذاري در اين طرح مي‌داند. محسن ديني - مدير پروژه - در اين باره گفت: " اعتبار طرح خط لوله ري- قوچك دو ميليارد و 500 ميليون تومان اعلام شده بود، ولي به دليل تاخيرهايي که در راه‌اندازي و گرفتن مجوزهاي اين پروژه ايجاد شد، هزينه اجرايي اين خط لوله به چهار ميليارد تومان رسيد." به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه مجموع هزينه ساخت اين خط لوله كه شامل خريد تجهيزات و تحصيل اراضي مي‌شود، حدود 15ميليارد تومان اعلام شده است. گفتني است، خط لوله قديمي اين مسير 12 اينچ و 35 ساله است که اكنون با گسترش شهر تهران بخشي از آن در بافت مسکوني قرار گرفته است. اين خط لوله قديمي ظرفيت انتقال روزانه 35 هزار بشکه فرآورده نفتي را از انبار نفت ري تا انبار نفت قوچک دارد كه در صورت بهره برداري از ‌آن ظرفيت انتقال آن به روزانه 60 هزار بشکه فرآورده نفتي و قطر آن به 19 اينچ افزايش خواهد يافت. خط لوله جديد انتقال فرآورده هاي نفتي از انبار نفت ري (جنب پالايشگاه تهران) تا انبار نفت قوچک (شمال شرق تهران)، از جاده کمربندي دوم تهران، جاده خاوران، سرخه حصار، بزرگراه شهيد ياسيني، جاده دماوند، جاده لشکرک - تلو و بزرگراه شهيد بابايي عبور مي‌کند. * * بهره‌برداري از خط لوله ري ـ‌ كن تا پايان امسال ايزدي همچنين بهره‌برداري از خط لوله ري ـ‌ كن را پايان امسال اعلام كرد و توضيح داد: "در مورد اين خط لوله اختلافات زيادي با شهرداري داشتيم، اما در دو هفته اخير در جلساتي با معاون هماهنگي شهرداري مشكلات اين پروژه نيز برطرف شد. او با اشاره به اين كه مسير اين خط لوله 40 كيلومتري كه شمال غربي را جنوب شرقي متصل مي‌كند، مشخص و نهايي شده است، گفت: "مسير خط لوله ‌ري - كن از اتوبان آزادگان، ‌بزرگراه همت و منطقه كن مي‌گذرد." به گفته مديرعامل شركت‌ ملي خط لوله و مخابرات نفت ايران، از ساخت اين خط لوله 15 كيلومتر ديگر باقي مانده است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8906-14139
  • خبرنگار :