يك تحليلگر اجتماعي با بيان اينكه پرداخت نامناسب تلويزيون به مسايل و معضلات اجتماعي همچون خشونت، سبب ترويج آن شده است، گفت: جاي كارشناسان علوم اجتماعي در عرصه توليد برنامههاي تلويزيرني خالي است.
اميرمحمود مظاهري در گفتوگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه تلويزيون رسانه محوري در فرهنگسازي و تزريق الگوها و كنشهاي رفتاري مناسب به جامعه است، اظهار كرد: با اين وجود شاهد آن هستيم كه اخيرا برنامهها و موضوعاتي در تلويزيون پخش ميشود كه الگوهاي رفتاري درست و شايسته را در اختيار جامعه قرار نميدهد.
توليدات تلويزيون فرهنگ و ارزشها را تهديد ميكند
درتوليدات هنري به علوم انساني بها داده نميشود
وي با بيان اينكه پرداخت نامناسب تلويزيون به معضلات اجتماعي سبب شده است كه تلويزيون خواسته يا ناخواسته برخي از الگوهاي نامناسب را رواج دهد، گفت: شاهد آن هستيم كه رسانه ارزشها و هنجارهاي نامناسب را به جامعه معرفي ميكند.
اين تحليلگر مسايل اجتماعي با تاكيد براينكه ورود رسانه به عرصه فرهنگسازي هم فرصتي براي افزايش دانش و آگاهيهاي مردم و هم تهديد است، افزود: عدم پرداخت كارشناسانه، نبود پيوست مطالعات اجتماعي و استفاده نكردن از كارشناسان سبب شده است، توليدات تلويزيون به تهديدي عليه فرهنگ و ارزشها تبديل شود.
وي با اشاره به اينكه درتوليدات هنري به علوم انساني بهاء داده نميشود، گفت: كارگردانان و تهيهكنندگان تنها سعي ميكنند برنامه توليدي خود را از لحاظ هنري و اصول فني ارتقاء دهند، در حالي كه توليد يك برنامه تلويزيوني كه از رسانه ملي پخش ميشود، نيازمند حضور جامعه شناس و روانشناس است.
به گفته مظاهري توجه نكردن به علوم اجتماعي در تهيه فيلم سبب افت توليد صدا وسيما شده است.
وي با اشاره به رقابت تلويزيون با ديگر شبكههاي تلويزيوني ماهوارهاي از جمله شبكه «فارسي 1» افزود: يكي از دلايل رشد سريالهاي متعدد با موضوعات متنوع وجود اين رقابت است.
اين تحليلگر رسانه افزود: تا زماني كه رقابت وارد عرصه جذب مخاطب نشده است، رسانهها ميتوانند هر توليدي را به خورد مردم دهند، اما زماني كه رقيبي پا به عرصه توليدات رسانهاي بگذارد، خواسته يا ناخواسته بر روي توليدات اثر ميگذارد.
وي ادامه داد: رقابت تلويزيون با شبكههاي ماهوارهاي سبب شد كه موضوعات متفاوت و متنوعي كه تا ديروز پخش آنان با مشكلاتي روبرو بود، در رسانه ملي، به نمايش گذاشته شود و توليدكنندگان براي جذب حداكثري مخاطبان خشونت و لودهگي را به فيلمهاي خود تزريق ميكنند، در حالي كه اين عدم پرداخت نامناسب به خشونت و لودهگي موجب ترويج هر چه بيشتري آن ميشود.
در توليدات سينمايي جاي نظرات كارشناسان خالي است
توليد يك سريال تلويزيوني فعاليت بين رشتهاي است
مظاهري با تاكيد براينكه رسانه ملي سعي دارد تا با طرح موضوعات جديد مخاطبان بيشتري را جلب كنند، گفت: رسانه براي انجام اين كار نياز به يك تيم علمي دارد تا علاوه بر مشاوره قبل از ساخت فيلمها به ارزيابي تاثير سريال مورد نظر پس از پخش بپردازد.
وي با بيان اينكه در توليدات سينمايي جاي نظرات كارشناسان خالي است، گفت: تلويزيون براي جذب هرچه بيشتر مخاطبان نياز به مهندساني دارد تا پيامهاي ارائه شده را با ارزشها و هنجارهاي جامعه مقايسه كرده تا مغايرتي با يكديگر نداشته باشند.
وي با بيان اينكه توليد سريال فعاليت بين رشتهاي است، افزود: توليد يك سريال براي پخش دررسانه ملي تنها در حوزه توليدات هنري نميگنجد و بايد از تحليلگران علوم اجتماعي در قالب مشاوره قبل از ساخت بهره برد.
مظاهري گفت: علاوه بر حضور كارشناسان قبل از ساخت فيلم مورد نظر بايد كارشناسان رسانه و روانشناسان تحقيقاتي را نيز درباره اثرسنجي سريال پخش شده انجام دهند تا ميزان تاثير فيلم مورد نظر بر روي فرهنگ و اذهان عمومي مشخص شود.
انتهاي پيام