يك جامعه شناس: مراجع قانونگذار توجهي به معضل سلاح سرد ندارند عدم كنترل سلاح سرد يكي از دلايل گرايش جوانان به حمل چاقو است

يك جامعه شناس بابيان اينكه سلاح سرد به طورعادي در اختيار مردم قرار دارد و اين خود سبب گرايش افراد به استفاده از آن مي‌شود، گفت: تشديد مجازات جرايم مرتبط با سلاح سرد مي‌تواند به كاهش حمل و استفاده از سلاح سرد كمك كند.

دكتر سعيد معدني در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه بكارگيري سلاح سرد در تاريخ ايران رواج داشته است، افزود: در روزگاران قديم مردم علاوه بر جنگ و نزاع بر اساس رسومات از چاقو و شمشير در هنگام شادي و پايكوبي نيز بهره مي‌جستند.

وي افزود: با افزايش جمعيت و رشد شهرنشيني احساس ناامني نيز در ميان انسان‌ها افزايش يافت و اين عدم احساس امنيت موجب روي آوردن مردم به وسايل و ابزار آلاتي شد كه امنيت را براي آنان به ارمغان مي‌آورد.

عدم كنترل سلاح سرد سبب گرايش جوانان به حمل چاقو شده است

اين جامعه شناس افزود: عدم كنترل مناسب توليد، توزيع و حمل سلاح سرد سبب گرايش بسياري از جوانان به اين سلاح شده است.

وي با بيان اينكه افراد براي نشان دادن خود و جلوه‌گري اقدام به حمل چاقو و سلاح سرد مي‌كنند ، گفت: عدم اعتماد به نفس و مشكلات خانوادگي نيز به اين موضوع دامن مي‌زند.

معدني با تاكيد بر اينكه مراجع قانونگذار براي منع سلاح گرم قانوني در نظر گرفته‌اند، اما توجه چنداني به معضل سلاح سرد نداشته‌اند، گفت: با وجود آنكه سلاح گرم در فرهنگ و سنت ايرانيان جايي نداشته و در روزگار كنوني نيز به وفور در دسترس مردم نيست، اما قانونگذار ضوابط سختي را براي آن در نظر گرفته‌اند، اما توجه كافي به سلاح سردي نداشته است.

تهديد موثرتر از تنبيه است

وي با تاكيد بر اينكه تهديد موثرتر از تنبيه كردن است، افزود: تحقيقات نشان داده است كه ترساندن مردم و تهديد آنان در مورد موضوعي خاص، موثرتر از تنبيه كردن است و مسوولان مي‌توانند با در نظر گرفتن اين تئوري و تبليغات وسيع مردم را از استفاده از سلاح سرد بر حذر دارند.

اين جامعه شناس با تاكيد بر اينكه تشديد مجازات حاملان سلاح سرد نيز مي‌تواند در كاهش جرايم موثر باشد، افزود: مسوولان بايد در نظر داشته باشند كه قانون و فرهنگ بايد با يكديگر حركت كنند.

وي گفت: تصويب قوانين منع توليد و توزيع بدون فرهنگ‌سازي و آگاه سازي مردم سبب ظهور و بروز بازارچه‌هاي زيرزميني مي‌شود كه بروز اين بازارچه‌ها موجب افزايش قيمت چاقوها و تابو شدن حاملان اين سلاح مي‌شود.

معدني با بيان اينكه اگر عدم استفاده از سلاح سرد و خطرات ناشي از آن براي مردم فرهنگ‌سازي نشود، برخورد قانوني و تصويب قانون‌هاي متعدد راهگشا نيست، گفت: اگر افراد مشكلات و خطرات سلاح سرد را درك نكنند، در صورت عدم دسترسي به اين سلاح ممكن است،  از هر نوع وسيله و ابزاري استفاده كنند.

وي در انتهاي صحبت‌هاي خود با بيان اينكه قوانين بدون توجه به مسايل واقعي اجتماع تصويب مي‌شود ، گفت: قوانين هر چقدر نيز سفت و سخت تصويب شوند، اما اگر زمينه بروز اجتماعي جرم در جامعه وجود داشته باشد، تصويب قوانين راه به جايي نمي‌برد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۶ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8906-02164
  • خبرنگار : 71368