مجموعه‌ي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر چه شرايطي دارد؟ مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان: سال گذشته دوميليارد تومان به شوشتر اختصاص داده شد

مجموعه‌ي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر كه يكي از آثار ارزشمند كشور محسوب مي‌شود، پس از ثبت در فهرست آثار جهاني توجه ويژه‌اي را به خود جلب كرده، به‌طوري كه تعطيل شدن كارگاه‌هاي مرمتي و عمراني آن، پرسش‌هايي را در ميان كارشناسان و حتا مردم شوشتر ايجاد كرده است.

البته درباره‌ي يكي از پل‌هاي اين مجموعه، چند روز پيش اعلام شد كه به‌دليل گرماي هوا و مناسب نبودن فصل تابستان كه سبب ضعيف شدن ملات مي‌شود، مرمت به فصل پاييز موكول خواهد شد. با اين حال، نامه‌ي مردم شوشتر به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي تعطيل شدن كارگاه‌هاي مرمتي آثار باستاني اين شهرستان، از توجه و نگراني آن‌ها حكايت مي‌كند.

در اين راستا، يك دوست‌دار ميراث فرهنگي از وارد شدن آسيب به سازه‌هاي آبي ــ تاريخي شوشتر و تعطيل شدن اقدامات حفاظتي و مرمتي اين آثار اظهار نگراني كرد.

اين كارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اكنون بيش‌تر كارهاي حفاظتي و مرمتي در مجموعه‌ي سازه‌هاي آبي ــ تاريخي شوشتر تعطيل شده‌اند و با توجه به تخريب‌ها و آسيب‌هاي روزانه‌اي كه در اين آثار رخ مي‌دهد، اين موضوع نگران‌كننده است. به‌طور مثال، در پل‌بند شادروان كه بخش‌هايي از آن در سال‌هاي گذشته از بين رفته، بايد اقدامات مرمتي و حفاظتي براي بخش‌هاي باقي‌مانده انجام شود كه اين كار اكنون تعطيل است.

او ادامه داد: در آبشارها نيز وضعيت به همين صورت است، بويژه اين‌كه سازه‌ها فرسوده هستند و نياز به مرمت، حفاظت و كارهاي عمراني در آن‌ها احساس مي‌شود. علاوه بر اين، اقدامات حفاظتي در پل‌بند گرگر نيمه‌تمام مانده است.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پروژه‌اي را براي ساحل‌سازي تاريخي رودخانه‌ي گرگر تعريف كرد كه آن نيز نيمه‌تمام رها شد. هم‌چنين در قلعه‌ي سلاسل كه پس از يك فصل كاوش، حفاظت اوليه در آن انجام شده، اقدامات مرمتي انجام نشده است.

اين دوست‌دار ميراث فرهنگي با اشاره به اين‌كه شايد اين پروژه‌ها به‌دليل نرسيدن اعتبار به‌صورت موقت تعطيل شده‌اند، افزود: حتا اگر اين‌طور باشد، سازمان ميراث فرهنگي بايد در ميان پيمانكار‌انش آن‌قدر اعتبار داشته باشد كه با توجه به وضعيت و شرايط حساس اين آثار، كار متوقف نشود.

در اين‌باره، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان نيز تأكيد كرد: در سال 1388، يك‌سوم كل اعتبارات ميراث فرهنگي استان به شهرستان شوشتر اختصاص داده شد كه اين ميزان، حدود دوميليارد تومان مي‌شود.

پرويز پورفرخي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي پروژه و اقدامات مربوط به پل‌بند گرگر توضيح داد: اين پروژه به‌دليل اشكال‌هايي كه در بدنه ايجاد شد، چندماه معطل بود و اين معطلي به بستر رودخانه مربوط مي‌شد. در اين راستا، در اسفند‌ماه گذشته، جلسات حقوقي متعددي را از طريق مديريت هيأت بحران استانداري برگزار كرديم و موفق به راه‌اندازي دوباره‌ي اين كارگاه شديم. به اين ترتيب، تا نيمه‌ي تيرماه امسال كار ادامه پيدا كرد و پيمانكار به اندازه‌ي مبلغي كه در قرار‌داد وجود داشت، كار را انجام داد. اكنون نيز ناظران در حال بررسي هستند.

او بيان كرد: مبلغ ديگري كه براي ادامه‌ي اين پروژه در نظر گرفته شده، به‌جز منابع ملي، 140ميليون تومان است و قرار شده، ادامه‌ي كار آغاز شود تا منابع ملي نيز در اختيار قرار گيرد.

وي با تأكيد بر اين‌كه نه‌تنها كار تعطيل نشده، بلكه از اسفند‌ماه فعال‌سازي نيز انجام شده است، گفت: در بحث ساحل‌سازي رودخانه‌ي گرگر كه پايين‌دست آبشارها قرار دارد، به اندازه‌ي مبلغي كه اختصاص داده شده بود، كار انجام شد و تا وقتي اعتبار نرسد، كار ادامه نمي‌يابد.

پورفرخي درباره‌ي پل شادروان نيز اظهار كرد: بخشي از عمليات مربوط به اين پل اجرايي شده و از آن‌جا كه ناظران اشكال‌هايي را مطرح كردند و نمي‌شد يك پيمانكار را در چند پروژه دخالت داد، يك متخصص پل‌ساز را وارد پروژه كرديم كه تا كامل‌تر شدن نقشه‌ي پيشنهادي، اقدامات مربوط به كناره‌ي گذر‌ها را انجام دهد.

او ادامه داد: در عمليات‌هاي مرمتي كه يك سازه درگير است، شرايط با ديگر مرمت‌ها تفاوت دارد. اگر ملات‌هايي كه با فرمول خاص آزمايشگاهي تهيه مي‌شوند، در دماي بالا يا يخ‌بندان قرار گيرند، خاصيت چسبندگي بين اجزا از بين مي‌رود. به اين ترتيب، در پل شادروان به‌دليل نياز به تكميل طرح مطالعاتي و گرماي هوا، اقدامات مرمتي را تا سپري شدن دوران گرماي شديد متوقف كرديم.

به گفته‌ي پورفرخي، اقدامات مربوط به قلعه‌ي سلاسل و نور‌پردازي آن در حال انجام است و به‌طور كلي، هيچ پروژه‌اي در زماني كه اعتبار داشته، متوقف نمانده است.

به گزارش ايسنا، مجموعه‌ي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر سال گذشته در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8905-13905
  • خبرنگار : 71219