گزارشي از برپايي دهمين دوره‌ي نمايشگاه خودروي مشهد

دهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي خودرو و صنايع وابسته مشهد روز چهارشنبه 13 مردادماه با حضور مسوولان وزارت صنايع و معادن، تعدادي از نمايندگان مجلس و مقامات محلي در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم سيدمحمد سعيدي - مدير عامل نمايشگاه بين‌المللي مشهد - در سخناني اظهار كرد: در اين دوره از نمايشگاه بيش از 220 شركت داخلي و خارجي در فضايي به مساحت 40 هزار متر مربع حضور دارند.

وي با بيان اينكه شركت‌كنندگان داخلي از استان‌هاي تهران، اصفهان، فارس، آذربايجان شرقي، همدان، مركزي، خوزستان، گلستان، مازندران، سيستان و بلوچستان، كرمان، آذربايجان غربي، خراسان‌هاي شمالي، جنوبي و رضوي در اين نمايشگاه حضور دارند افزود: همچنين 25 نمايندگي از كشورهايي از جمله آلمان، امارات، هند، انگليس و ژاپن با حضور خود بر رونق اين رويداد بزرگ نمايشگاهي در سطح منطقه افزوده است.

در ادامه ايرج نديمي - معاون وزير صنايع و معادن - نيز در سخناني با اشاره به اينكه صنعت و معدن اساس پيشرفت و اقتصاد كشورهاست. صنعت خودرو را شاخص صنعت ايران دانست و گفت: ذهنيت موجود در جامعه مبني بر حمايت‌هاي بيش از حد دولتي از صنعت خودرو خوشبختانه با اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در حال اصلاح شدن است.

وي با اشاره به واگذاري‌هاي اخير ايران خودرو و سايپا ( بلوك‌هاي 18 درصدي) اظهار كرد: حضور قطعه‌سازان در كنار كاركنان شركت‌هاي خودروساز نشان دهنده آن است كه اين صنعت به صاحبان اصلي آن سپرده شده است.

او تحريم را به فرصتي براي صنايع از جمله خودرو تشبيه كرد و گفت: بومي‌سازي و اعتماد به كارآفرينان و متخصصان داخلي از نتايج اين فشارهاي بين‌المللي است كه به سود كشور ما تمام شده است.

نديمي با اعلام اينكه طرح صيانت از صنعت را به زودي به مجلس مي‌بريم خاطرنشان كرد: هيچ واحد صنعتي و كارخانه‌اي نبايد به دليل بدهي تعطيل شود. به همين منظور ما طرح صيانت از صنعت را به مجلس خواهيم برد.

هم‌چنين در ادامه اين مراسم رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) با بيان اين‌كه بايد حرکتي سازنده و جدي در توليد پلت‌فرم‌هاي جديد انجام شود، اظهار كرد: سازمان گسترش و نوسازي صنايع آمادگي دارد برخي از امکانات و سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در شركت‌هاي خودروساز به مالکيت‌هاي معنوي تبديل كند.

مجيد هدايت گفت: طي 3 ماه آينده بايد سه پلت‌فرم جديد در صنعت خودرو کليد بخورد كه روي هر پلت‌فرم، 5 تا 6 خودرو توليد شود.

وي مهمترين رخداد صنعت خودرو در چند ماه گذشته را تدوين سند توسعه صنعت خودرو در افق 1404 دانست و افزود: در اين سند كه پس از بررسي و مطالعه سندهاي مشابه بين‌المللي تهيه و تدوين شده، سه برنامه پنج ساله مشخص شده که طي آن توليد خودرو تا سال 1404 از سالانه 1.5ميليون دستگاه فعلي، به سه ميليون دستگاه مي‌رسد.

هدايت با اشاره به اين‌که در افق 1404 از هر سه خودروي توليدي بايد، يک خودرو صادر شود، رقم سالانه توليد خودرو تجاري در اين سال را 100 هزار دستگاه ذکر کرد و افزود: طبق اين سند از هر چهار خودرو تجاري ساخت داخل نيز يكي بايد صادر شود.

رييس هيات عامل ايدرو تصريح كرد: نكته اساسي در توليد و صادرات خودرو طبق سند توسعه صنعت خودرو اين است كه حداقل 50 درصد اين توليدات بايد با برند ملي باشد و براي تحقق اين هدف لازم است حرکت جدي در بخش تحقيق و توسعه و طراحي داخلي صورت پذيرد.

هدايت در ادامه با اشاره به بازديد رهبر معظم انقلاب در ابتداي سال جاري از توانمندي‌هاي بخش صنعت خاطر نشان کرد: نكته بسيار مهم و کليدي فرمايشات رهبري، اين بود که صنعت، محور توسعه کشور است و آن هم صنعتي که از سر انگشت جوانان اين کشور و از ذهن و انديشه ايراني نشات مي‌گيرد.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري، مبني بر اين‌که بدترين گزينه جهت افزايش کيفيت، باز کردن درها براي واردات است، تصريح کرد: متاسفانه در بخش خودروهاي تجاري اين اتفاق در حال رخ دادن است و بايد توجه بيشتري در اين خصوص انجام شود.

معاون وزير صنايع و معادن، تدوين آيين‌نامه خدمات پس از فروش را نيز از برنامه‌هاي بسيار جدي و دقيق وزارت صنايع و معادن دانست که مسير برنامه پنجم و چند سال آينده کشور در حوزه ارتقاي کيفيت در بخش خدمات پس از فروش را مشخص كرده است.

وي در اين باره گفت: افزايش زمان گارانتي توسط خودروسازان، کاهش مراجعات در زمان گارانتي و افزايش و توسعه و تعميرگاه‌هاي مجاز، از برنامه‌هاي تدوين شده در جهت ارتقاي خدمات پس از فروش است، به طوري که بر اساس اين برنامه بايد در يک فاصله 2 تا 3 سال تعداد تعميرگاه‌هاي مجاز سه برابر افزايش يابد و فقط ايران خودرو نزديک به 300 نمايندگي و سايپا بيش از 350 تعميرگاه مجاز را امسال به تعميرگاه‌هاي موجود اضافه كنند.

هدايت با اشاره به لزوم ارتقاي رتبه تعميرگاه‌هاي مجاز خودروسازان افزود: تعميرگاه‌هاي رتبه چهار حذف مي‌شوند و تا پايان سال همه تعميرگاه‌هاي رتبه سه نيز بايد به رتبه يك و دو ارتقاء يابند.

وي ادامه داد: در آيين‌نامه بسيار دقيق و مهندسي ارتقاي کيفيت خودروها به موضوعاتي همچون توسعه محصول، رفع عيوب ذاتي برخي از قطعات در يک زمان‌بندي مشخص و هم‌چنين حذف قطعي قطعه‌سازان گريد C از زنجيره تامين اشاره شده است.

رييس هيات عامل ايدرو همچنين با تاكيد بر لزوم توسعه پلت‌فرم‌هاي جديد در صنعت خودرو گفت: از ابتداي سال 95 فقط خودروهايي را مي‌توان در کشور مونتاژ كرد که کمتر از 7 سال از زمان توليد آن‌ها در دنيا گذشته باشد.

وي در پايان با اشاره به بحث قيمت تمام شده و کاهش قيمت محصولات صنعت خودرو داخلي، تصريح کرد: سازمان گسترش به دنبال توليد خودروهايي در دو طيف قيمت تا 8 ميليون تومان و 13 تا 15 ميليون تومان است.

به گزارش ايسنا صلاحي - استاندار خراسان رضوي - نيز در اين مراسم با اشاره به اهميت صنعت خودرو در دوره امروز اظهار كرد: امروزه نياز مردم بدون اين صنعت برآورده نمي‌شود، درواقع بخشي از زندگي مردم در حال حاضر در خودروها سپري مي‌شود.

وي با بيان اينكه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي فقط مونتاژكار بوديم، ‌افزود: ولي امروزه بعد از تحريم هم توليد مي‌كنيم و هم صادر؛ امروزه صنعتگران ما به قله‌هاي علم و صنعت نزديك شده‌اند.

در ادامه - هاشمي - رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس - نيز در سخناني اظهار كرد: ما در مجلس متهم به آن هستيم كه از صنعت خودرو بيش از حد حمايت مي‌كنيم، اين در حالي است كه آمريكا بعد از بحران اقتصادي طرح حمايت از صنعت خودرو را به عنوان بهترين طرح براي برون‌رفت از اين شرايط انتخاب كرده است.

وي افزود: از 10 شركت برتر جهان در بخش خودروسازي، سه شركت نخست بيش از 500 ميليارد دلار درآمد دارند و در بين شركت‌هاي صنعتي دنيا نيز خودروسازان رتبه‌هاي بالايي را از آن خود كردند.

او با بيان اينكه توقع ما از خودروسازان بالا بردن كيفيت محصولاتشان است، افزود: قطعه‌سازان ما به حدي از توانايي رسيده‌اند كه پا به پاي خارجي‌ها با آن‌ها رقابت مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، نمايشگاه خودروي مشهد تا روز 17 مردادماه از ساعت 17 تا 23 پذيراي علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8905-08493
  • خبرنگار : 71296