طي روزهاي اخير اخباري از آزادراه تهران - شمال مبني بر انصراف خارجيها از سرمايهگذاري و ساخت اين پروژه و همچنين ورود قرارگاه خاتمالانبيا (ص) از سوي اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي مطرح شد كه مجري ساخت و توسعه آزادراههاي كشور ضمن رد آنها تاكيد كرد: اين پروژه نه تنها متوقف نشده، بلكه با 670 نيروي چيني در حال اجراست و فاينانس آن عملياتي شده است.
مسعود رهنما در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه مطالعات قطعات يك و چهار آزادراه تهران ـ شمال بهطور كامل انجام شده و عمليات ساخت آن در حال انجام است، گفت: قطعه يك اين آزادراه (از تهران تا شهرستانك) به طول 32 كيلومتر توسط بنياد مستضعفان و پيمانكاران چيني در حال ساخت است و بودجه آن از طريق فاينانس وزارت راه و ترابري تامين ميشود.
* 670 نيروي چيني مشغول به ساخت هستند
وي درباره كند شدن عمليات ساخت قطعه يك اين پروژه، مشکل تامين فاينانس و احتمال انصراف چينيها از سرمايهگذاري و پيمانكاري پروژه، تاكيد كرد: عمليات ساخت اين قطعه نه تنها كند نشده، بلكه با شدت در حال انجام است و 330 نيروي جديد به پروژه اضافه شده كه هماكنون حدود 670 نفر چيني در اين پروژه مشغول بهكارند.
او افزود: فاينانس اين پروژه عملياتي و جاري شده است و پيمانكار برمبناي پيشرفت پروژه با تاييد ايران پول خود را از طريق فاينانس دريافت ميكند.
* تاكنون 25 ميليون دلار براي ساخت قطعه يك اختصاص يافت
معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور اعتبار لازم براي ساخت قطعه يك آزادراه تهران - شمال را 400 ميليون دلار عنوان و اظهار كرد: تاكنون حدود 25 ميليون دلار براي ساخت اين پروژه اختصاص يافته و بقيه آن با پيشرفت پروژه پرداخت ميشود. پرداخت 180 ميليون دلار از طرف چينيها قطعي شده و طبق درخواست شركت 220 ميليون دلار نيز به آن اضافه ميشود.
* ورود قرارگاه خاتم الانبيا (ص) به پروژه صحت ندارد
رهنما ورود قرارگاه خاتم الانبيا (ص) در ساخت اين پروژه را تكذيب و تصريح كرد: به هيچ وجه تحريم در پروژههاي عمراني تاثير نداشته و پيمانكاران چيني اين پروژه مشكلي ندارند.
مجري ساخت و توسعه آزادراههاي كشور با بيان اينكه اين پروژه طبق وعده بنياد مستضعفان بايد تا سال 1391 به اتمام برسد، گفت: با ساخت قطعه يك حدود 60 كيلومتر مسير تهران ـ چالوس كوتاهتر خواهد شد.
* بهرهبرداري از قطعه 4 آزادراه تهران - شمال پايان امسال يا سال آينده؟
وي با بيان اينكه قطعه چهار اين آزادراه توسط بنياد مستضعفان و پيمانكاران داخلي در حال ساخت است، گفت: اين بخش از پروژه حدود 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و براي ادامه پروژه تا تكميل شدن آن نيز 100 ميليارد تومان اعتبار لازم است.
رهنما زمان بهرهبرداري اين قطعه از آزادراه را در بهار سال آينده عنوان كرد. در حاليكه چندي پيش وزير راه و ترابري گفته بود: قطعه چهار آزادراه تهران - شمال تا پايان سال 1390 به بهرهبرداري ميرسد و همچنين سيدمحسن عابدين - جانشين مدير پروژه قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال چند روز پيش اعلام كرده بود: اين قطعه به عنوان يكي از كريدورهاي اصلي شمال و جنوب تا قبل از پايان سال به بهرهبرداري ميرسد.
وي از آغاز عمليات آسفالت اين قطعه از آزاد راه تهران ـ شمال خبرداده و گفته بود: تاكنون حدود يك سوم از اين مسير آسفالت شده است.
جانشين مدير پروژه قطعه چهار آزادراه تهران - شمال يكي از مهمترين مشكلات اين منطقه را آزادسازي اراضي و مسير دسترسي محلي عنوان و اظهار كرده بود: در حال حاضر بيش از 550 نفر در اين بخش در حال كار هستند ولي به جهت بار ترافيكي جاده كندوان، عمليات پشتيباني و لجستيك در روزهاي تعطيل عملا به حال تعليق درميآيد.
اين مقام مسوول همچنين پيشبيني كرد: در صورت عدم بروز مشكلات غيرمترقبه، عيد امسال قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال را به صورت كاملا استاندارد و ايمن آمادهسازي و ارائه كنيم.
* آمادگي جذب پيمانكار براي قطعه 2 آزادراه تهران - شمال
اما مجري ساخت و توسعه آزادراههاي كشور گفت: مطالعات اوليه قطعه دوم اين آزادراه تا حدودي انجام شده و تونل البرز هم كه مهمترين بخش اين قطعه است، حفر شده و آماده جذب سرمايهگذار و پيمانكار هستيم.
وي با بيان اينكه بنياد مستضعفان از گذشته علاقهمند به اجراي اين قطعه از پروژه است، گفت: آمادگي داريم با بنياد مستضعفان يا هر شركت سرمايهگذار ديگر، اين قطعه را عملياتي كنيم؛ لذا بنياد مستضعفان در حال بررسي است و توانمندي ساير مجموعهها هم بايد بررسي شود تا نهايتا با بنياد يا يك مجموعه توانمند اين قطعه را اجرا كنيم.
معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور خاطرنشان كرد: براي قطعه سه نيز هنوز مطالعه و اقدامي صورت نگرفته است.
به گزارش ايسنا وزير راه و ترابري آبانماه سال گذشته در يك برنامه تلويزيوني از آغاز مراحل مناقصه ساخت قطعه سه آزاد راه تهران ـ شمال خبر داده و گفته بود: مناقصه قطعه دوم اين پروژه نيز كه شامل تونلها و پلهاي زيادي است، برگزار و سرمايهگذارش انتخاب ميشود.
بهبهاني اظهار كرده بود: تصميم داريم يك باند از قطعههاي دو و سه اين آزادراه را سريع اجرا كنيم كه در حين ساخت مورد بهرهبرداري قرار بگيرد.
گفتني است، آزادراه تهران - شمال در چهار قطعه بايد انجام شود؛ قطعه يك آن به طول 32 كيلومتر از تهران به شهرستانك متصل ميشود؛ قطعه دوم نيز 42 كيلومتر طول دارد كه شهرستانك را به گچسر وصل ميكند؛ قطعه سوم اين آزادراه به طول 22 كيلومتر از گچسر تا مرزنآباد ادامه داشته و قطعه چهارم نيز به طول 26 كيلومتر از مرزنآباد به چالوس متصل ميشود و داراي چهار رشته تونل است.
برآورد اوليه اين پروژه 121 كيلومتري حدود 17 سال پيش با فرض به پايان رسيدن عمليات اجرايي پروژه طي چهار سال 250 ميليارد تومان تخمين زده شده بود كه اكنون پس از گذشت چندين سال براي تكميل شدن به حدود هزار و 200 ميليارد تومان ديگر اعتبار نياز است.
انتهاي پيام