/آخرين وضعيت پروژه ذخيره‌سازي گاز در ايران/ قائم‌مقام شركت نفت مناطق مركزي به ايسنا خبر داد: آمادگي تزريق گاز به ميدان سراجه قم در شهريورماه

اگر در شهريور ماه گاز مورد نياز براي تزريق به مخزن سراجه قم را در اختيار ما قرار دهند، آماده تزريق به ميدان خواهيم بود.

عبدالباقي غفراني ـ قائم مقام مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب بالا اظهار كرد: درحال حاضر بخش بالادست تقريبا آماده تزريق گاز است.

* آمادگي تزريق روزانه حدود 4 ميليون متر مكعب گاز با چهار حلقه چاه

وي افزود: هم‌اكنون سه تا چهار چاه جهت تزريق گاز به ميدان با هدف ذخيره‌سازي آماده است كه امكان تزرق روزانه حدود يك ميليون متر مكعب گاز توسط هر حلقه چاه وجود دارد. در اين زمينه به‌نظر مي‌رسد تا پايان امسال چاه‌هاي ديگر تزريق نيز به‌تدريج وارد مدار فعاليت شوند.

* تزريق گاز در ماه‌هاي گرم سال آينده با حداكثر توان

او با تشريح اين كه به‌طور كلي در پروژه‌هاي ذخيره‌سازي گاز بايد ابتدا گاز به مخزن تزريق شود تا به‌اين ترتيب امكان برداشت گاز را ايجاد كنيم، گفت: براين اساس در مخزن سراجه نيز بايد ابتدا در فصل گرم سال گاز تزريق شود تا امكان برداشت گاز تزريقي در ماه‌هاي سرد سال را داشته باشيم.

به گفته وي اين درحالي است كه هرچه زمان تزريق گاز در طول امسال به ماه‌هاي سرد نزديك شود، به‌دليل افزايش مصرف گاز بخش خانگي، گاز بيشتري نخواهيم داشت كه به مخزن تزريق كنيم. اگرچه مطمئنا بحث تزريق گاز در اين ميدان‌ در ماه‌هاي گرم سال آينده با حداكثر توان انجام خواهد شد.

در اين باره چندي پيش مسعود سامي‌وند ـ مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز ـ گفته بود كه در حال حاضر تعدادي از كمپرسورهاي مورد نياز براي ذخيره سازي گاز طبيعي به كشور وارد شده كه پيش‌بيني مي‌شود براي اولين بار ذخيره سازي گاز طبيعي در ايران در مخزم سراجه قم تا پايان شهريور عملياتي شود.

همچنين جواد اوجي در روزهاي اوليه انتصابش در سمت مديرعاملي شركت ملي گاز ايران در آبان سال 1388 با اعلام خبر راه‌اندازي مخزن ذخيره‌سازي سراجه قم در نيمه نخست سال 1389 گفته بود كه هر كشوري بايد معادل 11 تا 12 درصد ميزان توليد گازش، ذخيره‌سازي داشته باشد و ما نيز اميدواريم در نيمه اول سال آينده (1389) اولين پروژه ذخيره‌سازي در سراجه قم به بهره‌برداري برسد تا طي شش ماه نخست سال آينده بتوانيم روزانه بخشي از توليد را در اين ميدان ذخيره كنيم و در زمستان به بهره‌برداري برسانيم.

وي افزوده بود كه پيش‌بيني اين است كه در ارديبهشت 1389 توربوكمپرسورهاي مورد نياز در اين ميدان نصب شوند تا كار تزريق را آغاز كنيم. در خصوص ذخيره سازي ضرورت دارد حداقل بتوانيم 500 تا 600 ميليون متر مكعب گاز ذخيره داشته باشيم تا در اوج مصرف از آن استفاده كنيم.

به‌طور معمول هر كشوري بايد بين 12 تا 14 درصد از ميزان توليد يا مصرف گازش، ذخيره‌سازي داشته باشد تا در روزهاي سرد سال بتواند از آن استفاده كند. همچنان‌كه در اين راستا در حوزه‌هاي ديگر مانند پالايش و پخش در عمد‌ه استان‌ها ذخيره‌سازي انواع فرآورده‌هاي نفتي براي 30 تا 40 روز انجام مي‌شود، ولي در بخش گاز تاكنون شرايط از توليد به مصرف بوده است؛ يعني پس از توليد گاز در ميادين به پالايشگاه منتقل شده و از آنجا مستقيم توسط خطوط انتقال به مراكز مصرف برده مي‌شوند و هيچ‌گونه ذخيره سازي وجود ندارد و همين وضعيت از توليد به مصرف‌بودن شبكه گاز، توزيع پايدار اين حامل انرژي را شكننده كرده است.

اين درحالي است كه تاقديس گازي سراجه قم با طول و عرض 25 در 5 كيلومتر در 40 كيلومتري جنوب‌شرقي قم از جمله گزينه‌هاي ذخيره‌سازي گاز طبيعي در ايران بود كه به‌دليل نزديكي به قطب مصرف كشور در اولويت ذخيره‌سازي قرار گرفت و باوجود ايجاد شبهه‌هايي در امكان ذخيره‌سازي در اين ميدان طي سال‌هاي گذشته، ولي سرانجام قرار است اين ميدان با قابليت ذخيره‌سازي 3.3 ميليارد متر مكعب گاز، عنوان اولين مخزن ذخيره‌سازي گاز ايران را به خود اختصاص دهد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8904-10744
  • خبرنگار :