رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: با انتقال صنايع دستي دست كم تصميم‌گيري‌ها درباره‌ي اصفهان زودتر اتفاق مي‌افتد در منطقه‌ي بازار تهران شبانه پاساژ مي‌سازند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌دنبال اجراي طرح انتقال معاونت صنايع دستي به اصفهان در چند روز آينده، از انتقال پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به استان قزوين خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در نشستي خبري كه صبح امروز (سه‌شنبه، هشتم تيرماه) در حاشيه‌ي امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري اين سازمان با دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي با حضور تعدادي از خبرنگاران برگزار شد، به مصوبه‌ي اخير دولت براي خروج سازمان‌ها از تهران اشاره كرد و گفت: پس از بررسي به اين نتيجه رسيديم كه براي جابه‌جايي بهتر است، معاونت‌هاي سازمان در جايي قرار گيرند كه با موضوع كار آن‌ها هماهنگ باشد. اين مصوبه خارج از دستور دولت، از نظر اجرايي هم محتواي درستي دارد، چون معني ندارد كه ستادهاي برنامه‌ريزي و مديريتي در فاصله‌ي دوري از اصل موضوع خود قرار گيرند.

او به انتقال معاونت صنايع دستي به استان اصفهان اشاره و يادآوري كرد: بيش‌ترين محصولات صنايع دستي در استان اصفهان توليد مي‌شود. بنابراين بهتر است، مكان اين معاونت هم در محل بازار و عرضه‌ي محصولات صنايع دستي باشد.

بقايي اظهار كرد: معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي هم به يكي از استان‌هاي اصفهان يا شيراز منتقل مي‌شود، چون بيش‌ترين آثار تاريخي در يكي از اين دو استان است. امروز در صورت حضور استانداران فارس و اصفهان، مكان اين معاونت مشخص مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: پژوهشگاه اين سازمان نيز يك مجموعه‌ي فكري و علمي است. بنابراين در برنامه‌ريزي كه انجام شده است و با توجه به ظرفيت علمي و تاريخي قزوين، اين استان را براي پژوهشگاه در نظر گرفته‌ايم. درباره‌ي مكان معاونت گردشگري هنوز تصميم قطعي گرفته نشده است و درحال كارشناسي مكان‌ هستيم.

بقايي بيان كرد: سياست اين سازمان اين است كه حوزه‌هاي ستادي مدام در بخش‌هاي خود حضور داشته باشند. در گذشته ثابت شده كه درصد مراجعان استان‌ها نسبت به بازرسي‌هاي ما از تهران خيلي كم‌تر است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي مشكلاتي كه به‌دنبال انتقال زودتر از موعد معاونت صنايع دستي به استان اصفهان براي كارمندان آن رخ داده است و دستورهاي درون‌سازماني براي اعمال محدوديت در تصميم‌گيري‌هاي كارمندان، اظهار كرد: اين معاونت هرچه زودتر جابه‌جا شود، كارمندان آن هم فرصت بيش‌تري براي انتقال خانواده‌هاي خود به اصفهان دارند. اين يك قانون است كه ما به اجراي آن موظفيم و بروز برخي مشكلات در زمان جابه‌جايي كاملا طبيعي است. ما اعلام كرده‌ايم، هيچ كسي نبايد از معاونت خود در جريان انتقال جابه‌جا شود، چون اگر اين اتفاق رخ دهد، نيروهاي آن بخش را از كجا بايد تأمين كنيم؟!

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: ما به هرچه طبق مقررات كشور باشد، عمل مي‌كند. اين‌ها همه قانون است و هيچ كسي نمي‌تواند يك ذره مازاد عمل كند يا كم بگذارد، چون كشور قانون دارد.

او در ادامه‌ي نشست، اين پرسش را مطرح كرد كه آيا بهتر نيست صنايع دستي در جايي قرار گيرد كه با آن موضوعيت داشته باشد يا براي آن بهتر است كه در ميدان ولي‌عصر (عج) باشد كه هيچ ارتباطي با آن ندارد؟ آيا مجموعه‌اي كه مي‌خواهد كشتي توليد كند، بهتر است نزديك دريا باشد يا در بيابان!؟

بقايي گفت: حالا امكان دارد، يكي هم مشكل خانوادگي در اين جريان پيدا كند، به‌خاطر يك بي‌نماز كه نمي‌توان در مسجد را بست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: معتقدم معاونت حفظ و احيا بايد در شهري مانند اصفهان باشد، چون اين منطقه بيش از 700 خانه‌ي تاريخي دارد. معاونت گردشگري هم بايد اين‌طور باشد. اگر مديري در يك ساختمان شيك و مدرن بنشيند، هيچ‌وقت مدير خوبي نمي‌شود.

وي ادامه داد: اگر صنايع دستي به اصفهان منتقل شود، دست كم تصميم‌گيري‌ها درباره‌ي يك استان زودتر اتفاق مي‌افتد.

بقايي گفت: ما با وزارتخانه‌هاي ديگر هم صحبت كرده‌ايم. آن‌ها هم گفته‌اند، در حال انجام جابه‌جايي هستند؛ اما شايد موضوعيت اين كار در سازمان ما را‌حت‌تر باشد، چون ما ارباب‌رجوع به آن مفهوم نداريم و اگر كسي هم باشد، آن‌ها را به استان‌ها انتقال داده‌ايم.

وي اظهار كرد: پژوهشگاه باستان‌شناسي در تهران چه كاري دارد كه انجام دهد، وقتي بيش‌تر كاوش‌ها در خوزستان، شيراز و كرمان اتفاق مي‌افتد. آن‌ها در تهران نشسته‌اند و 40 نفر هيأت علمي هم دارند.

او بيان كرد: ما 10 اثر ثبت جهاني در كشور داريم. كدام‌يك از اين واحدهاي ستادي نزديك اين 10 اثر هستند. من معتقدم اصلي‌ترين گروه ستادي بايد نزديك تخت جمشيد باشد. خيلي از تغييرها هم به اين دليل بوده است، چون بيش‌تر رؤساي پايگاه‌ها در محل خود حضور نداشتند. تأكيد كرده‌ايم كه رييس پايگاه‌ها حتما بايد در محل باشند و اين شرط انتخاب افراد است. امكان دارد مدير جديد، جوان و كم‌تجربه باشد، اشكال ندارد؛ اين بهتر از كنترل از راه دور است.

بقايي ادامه داد: طبيعتا عده‌اي دوست ندارند وضع موجود تغيير كند؛ اما باور كنيد، يكي از راه‌هاي توسعه، همين است. اطلاع دارم كه معاون صنايع دستي از يك‌ماه پيش با كارمندان خود براي اين انتقال نشست‌هايي را برگزار كرده و اطلاع‌رساني لازم را انجام داده است.

وي گفت: سازمان‌ها در هيچ جاي دنيا، خود را با كارمندان‌شان هماهنگ نمي‌كنند. مطمئن باشيد اگر موضوع انتقال صنايع دستي به استان اصفهان يك‌ماه عقب‌تر مي‌افتاد، مشكل حل نمي‌شد. ما بايد منافع كشور و كار خود را در نظر بگيريم. ما كه نمي‌خواهيم آن‌ها را به يك جاي ناامن يا بيابان بفرستيم. قرار است آن‌ها به اصفهان بروند. حالا كارمندان بايد خود را با شرايط هماهنگ كنند و قطعا هر كاري، مشكلاتي دارد. ما مي‌خواهيم مسؤولان در صحنه حضور داشته باشند.

بقايي در ادامه‌ي اين نشست، درباره‌ي تخريب‌هاي اخير در بازار تهران توضيح داد: حدود يك‌ونيم ماه پيش، از اين منطقه ديدن داشتم. وضع آن بسيار خراب بود. من نقاطي را در بازار تهران ديدم كه ساخت‌وسازهاي غيرمجازي در آن‌ها انجام مي‌شد. اين در حالي است كه مسؤول ميراث فرهنگي استان تهران مدعي بود كه براي اين كارها مجوزي نداده، ولي عمليات در حال انجام است.

وي تصريح كرد: در اين منطقه، شبانه پاساژ مي‌سازند و در روزهاي تعطيل، زمين را مي‌كنند و زيرزمين‌هاي خود را به حجره تبديل مي‌كنند. در بازار تهران اصلا ضوابط ساخت رعايت نمي‌شود. ما با استقرار يگان ويژه‌ي حفاظت در اين منطقه، جلوي اين فعاليت‌ها را گرفته‌ايم.

او گفت: يك‌ماه پيش، در بازديدي از بازار ديدم، زمين بزرگي را كه يك حمام قديمي بود، كنده‌ بودند و بلدوزري در آن گير كرده بود. چند روز پيش كه از اين منطقه گذر داشتم، ديدم طبقه‌ي دوم و سوم اين پاساژ را هم ساخته‌اند. همان‌جا با معاون حفظ و احيا تماس گرفتم كه موضوع را سريع‌تر پي‌گيري كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: رييس پايگاه تهران تا كنون درباره‌ي اين اتفاق‌ها به ما زنگ خطر نشان نداده است؛ اما قصد داريم، از اين پس جلوي اين فعاليت‌ها را بگيريم و از توان خود استفاده مي‌كنيم تا مانع شويم.

وي افزود: در بازسازي سراي «امير» پس از آتش‌سوزي سال 1369 يا 1370، دخل و تصرف بسياري اتفاق افتاد؛ اما درباره‌ي بازار تهران موضوع را جدي پي‌گيري مي‌كنيم تا از اين دخل و تصرف‌ها مانع شويم.

بقايي علاوه بر اين‌كه از مدير روابط عمومي سازمان خواست، برنامه‌ي بازديدي را براي خبرنگاران به‌منظور ديدن تخريب‌ها در بازار تهران ترتيب دهد، خطاب به نمايندگان رسانه‌ها گفت: ما درخواست مي‌كنيم، هر تخريبي اتفاق افتاد، به ما اعلام كنيد، حتا اگر در ميراث فرهنگي يك نفر هم مجوز تخريب داده باشد، با او برخورد مي‌كنيم، چون با كسي تعارف نداريم. هيچ كسي حق ندارد ضوابط را زير پا بگذارد.

وي با اشاره به اين‌كه برخي كاشي‌هاي امامزاده زيد در تهران به‌تازگي شكسته است و بايد به اين موضوع رسيدگي شود، ادامه داد: مقررات مربوط به منطقه‌ي عودلاجان (در تهران) را نيز بايد تغيير دهيم. اين روش‌ها جديد است كه يك جايي را به زباله‌داني تبديل مي‌كنند و عده‌اي هم معتاد جمع مي‌شوند. سپس آن بنا را نشان مي‌دهند كه ميراث فرهنگي اجازه‌ي كار نمي‌دهد. ما از همه‌ي اين روش‌ها خبر داريم.

بقايي بيان كرد: ما چطور توانستيم مانع برج جهان‌نما شويم و آن را كوتاه كنيم، ديگران هم اگر بخواهند از ضوابط عبور كنند، مانع آن‌ها مي‌شويم.

او درباره‌ي تخريب تاق‌هاي قاجاري در بازار تهران اظهار كرد: در اين‌باره شكايت كرده‌ايم، حتا اگر بناي جديد هم افتتاح شود، توسط يگان ويژه‌ي حفاظت مستقر در بازار با آن‌ها برخورد مي‌كنيم، اين‌كه ديگر كم‌تر از برج جهان‌نما نيست.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ تیر ۱۳۸۹ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8904-04232
  • خبرنگار : 71021