چرا ايران در نمايشگاه گردشگري دبي حضور نداشت؟ مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي گردشگري: نمايشگاه دبي از تقويم حذف و كره جنوبي جايگزين شد

امسال ايران در نمايشگاه ATM دبي غرفه‌اي نداشت، چون به گفته‌ي مدير شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، نمايشگاه دبي در تقويم امسال گردشگري ايران نبود و براي آن برنامه‌ريزي نشده بود.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ATM نمايشگاهي چندان قديمي نيست و از سال 1994 ميلادي در دبي برپا مي‌شود؛ اما نقش چشم‌گيري در گردشگري كشورها، بخصوص حوزه‌ي خاورميانه و كشور‌هاي عربي دارد.

اين نمايشگاه امسال از 14 تا 17 ارديبهشت‌ماه با حضور نمايندگان 72 كشور برپا شد و بيش‌ترين غرفه‌هاي آن، يعني 960 غرفه به كشورهاي خاورميانه، بخصوص دبي، مالزي و تركيه اختصاص داشت. نمايشگاه امسال با وجود بحران اقتصاد جهاني و ركود اقتصاد در دبي، با سه درصد رشد بازديد‌كننده همراه بود. كشور‌هاي اروپايي نيز با وجود بحران موجود، حضور قابل توجهي در اين نمايشگاه داشتند.

بازار گردشگران عرب همواره براي اروپايي‌ها خيلي مهم بوده است. بنابراين آن‌ها تلاش مي‌كنند حتا در شرايطي كه با بحران اقتصادي دست به گريبان‌اند، در نمايشگاه‌هاي اين كشور‌ها حضور يابند. اين فرصت مناسبي براي همه‌ي كشور‌هاي شركت‌كننده است تا از اين فضا براي تعامل با كشورهاي مختلف استفاده كنند.

ايران كه هر سال گردشگران بسياري را به اين منطقه مي‌فرستد، در سال‌هاي اخير در نمايشگاه گردشگري دبي حضور داشت تا از اين فرصت براي برقراري تعامل دوسويه با ديگر كشور‌هاي منطقه، اروپايي‌ها و آسيايي‌ها استفاده كند.

در سال 1387 كه وضعيت بودجه‌ي نمايشگاه‌ها و تبليغات گردشگري چندان بسامان نبود و چند نمايشگاه از تقويم نمايشگاه‌هاي گردشگري حذف شدند، ستاد نمايشگاه‌ها در آخرين لحظه‌ها براي حضور در ATM برنامه‌ريزي كرد؛ اما امسال اين نمايشگاه به‌شكل كامل از تقويم نمايشگاه‌هاي گردشگري ايران حذف و حضور ايران به بازديد‌كنندگان و شركت‌كنندگان پراكنده محدود شد.

اكبر غمخوار ـ رييس هيأت مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: متأسفانه امسال ايران در نمايشگاه گردشگري دبي غرفه‌اي نداشت و ما در قالب بازديد‌كننده در اين نمايشگاه حضور داشتيم. خيلي‌ها كه تقريبا هر سال در اين نمايشگاه حضور مي‌يابند، مدام جوياي غرفه‌ي ايران بودند و حضور نداشتن ايران براي آن‌ها سؤال شده بود.

وي افزود: اين نمايشگاه با توجه به حضور كشورهاي منطقه و اروپايي، قطب مهمي به‌شمار مي‌آيد و نمايشگاه قوي است كه نبايد آن را از دست داد؛ اما به نظر، هماهنگي‌هاي لازم براي اجاره‌ي زمين در نمايشگاه دبي امسال صورت نگرفته بود.

اما محمدحسين برزين ـ مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين‌باره‌ به خبرنگار ايسنا گفت: نمايشگاه گردشگري دبي در تقويم نمايشگاه امسال قرار نداشت و براي آن برنامه‌ريزي نشده بود. براساس نظر تورگردانان ايراني امسال قرار بود، ايران در 9 نمايشگاه كه بيش‌تر آن‌ها در كشورهاي اروپايي برگزار شدند، حضور يابد. البته نمايشگاه گردشگري ATM بازار خوبي است؛ اما حضور در ديگر نمايشگاه‌ها براي ما مهم‌تر بود و اولويت‌ بيش‌تري داشت.

وي بيان كرد: علاوه بر اين، نمايشگاه‌هاي گردشگري دبي و چين تقريبا هم‌زمان برپا شدند و براي ما حضور در اين نمايشگاه‌ها سخت بود. بنابراين براي اين بازارها، اولويت تعيين كرديم و حضور در چين را به دبي ترجيح داديم.

برزين ادامه داد: پيش از برپايي اين نمايشگاه با يكي از مديران آژانس‌ها صحبت كردم و گفتم «ما نمي‌توانيم در دبي زمين اجاره كنيم، پس اگر مي‌خواهيد در اين نمايشگاه حضور داشته باشيد، زمين را اجاره كنيد و ما هم در زمينه‌ي اقلام تبليغاتي، شما را كمك و همراهي مي‌كنيم» اما آن آژانس‌دارها ديگر نيامدند كه موضوع را پي‌گيري كنند.

وي اظهار داشت: با اين حال، ما نمايشگاه كره جنوبي را كه جديد، خوب و با قابليت‌هاي بالايي است، به تقويم نمايشگاهي امسال اضافه كرديم.

او گفت: آژانس‌دارها بايد قدر كمك‌هايي را كه دولت براي حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري مي‌كند، بدانند، چون آن‌ها خود مي‌بينند، وقتي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در نمايشگاهي حضور نمي‌يابد، چه اتفاق‌هايي رخ مي‌دهد. پس آن‌ها بايد قدر فعاليت‌هايي را كه ما انجام مي‌دهيم بدانند.

مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: براساس سند چشم‌انداز 20 ساله، ما بايد در سال 1404 شمسي 20ميليون نفر گردشگر جذب كنيم و براي آن به حدود 30ميليارد دلار سرمايه نياز داريم كه دولت فقط يك‌پنجم از اين سهم را بايد تأمين كند و بقيه‌ي آن را بايد بخش خصوصي بپردازد؛ ولي اين بخش هنوز نتوانسته است، سهم خود را كامل تأمين كند. درحالي‌كه دولت در بسياري از بخش‌ها مانند نمايشگاه‌هاي بين‌المللي از نظر مالي به بخش خصوصي خيلي كمك مي‌كند.

برزين افزود: دولت براي برپايي غرفه‌ي ايران در هر نمايشگاه بين‌المللي جدا از خدمات جنبي حدود 70 تا 80 درصد يارانه مي‌دهد و بخش خصوصي بايد به اين مسائل توجه كند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-18920.162492
  • خبرنگار : 71021