رضا رئيسي: تبليغات فقط براي كتاب‌هاي خاص صورت مي‌گيرد

رضا رئيسي معتقد است: اگر تبليغات براي كتاب‌ها به طرز درستي انجام شود و كتابي هم كه براي آن تبليغ مي‌شود، ارزش تبليغات داشته باشد، اين تبليغات در افزايش كتاب‌خواني مؤثر خواهد بود. اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: تبليغات در كشور ما فقط براي كتاب‌هاي خاص و ويژه است، در واقع براي كتاب‌هايي است كه مي‌خواهند آن‌ها را وارد ذهن مخاطب كنند. او افزود: تبليغات امري هزينه‌بر است و معمولا براي كتاب نه ناشر حاضر است اين هزينه را بپردازد و نه جايگاهي براي آن تعريف شده است و اصولا مرسوم هم نيست. رئيسي تبليغات براي كتاب را شناساندن محتواي آن به مخاطب معرفي كرد و افزود: از اين راه مي‌توان به مخاطب اطلاع‌رساني كرد. او خاطرنشان‌ كرد: اخيرا باب شده است كه تبليغات براي كتاب به‌گونه‌اي وسيع و زود‌گذر انجام مي‌شود كه روش تبليغ آمريكايي است و دليل آن اين است كه جنس آن كتاب و محتواي آن به اندازه‌اي نيست كه براي آن تبليغ مي‌شود و روشي است كه ارگان‌هاي دولتي نيز براي تبليغات كتاب‌هاي خود از اين روش استفاده مي‌كنند و يك نوع ادبيات حكومتي و سفارشي را تبليغ مي‌كنند. رئيسي افزود: ما به خود كتاب بها نمي‌دهيم و اگر به خود كتاب بها بدهيم، ادبيات براي ما ارزش مي‌يابد و آن زمان چون گزينشي عمل نخواهيم كرد، تبليغات هم روش درستي خواهد يافت. اين نويسنده اذعان كرد: ما براي پخش كتاب سيستمي را داريم و اگر براي تبليغات هم سيستمي به وجود بيايد، قطعا مؤثر است؛ اما چون در كشور ما با نويسنده سياسي و گزينشي برخورد مي‌شود، چنين سيستمي شكل نخواهد گرفت. او همچنين تأكيد كرد: ورود دولت، نه تنها دولت ما؛ بلكه هر دولتي براي تبليغ و يا حتا حمايت كلا خطرناك است و باعث ركود مي‌شود تا اين‌كه بخواهد به خود كتاب كمك كند؛ زيرا اصولا دولت‌ها دنبال مسائل و جريانات خود هستند و اگر دولت وارد عرصه نشود، به كتاب لطف كرده است. رئيسي بالا ‌رفتن قيمت كتاب را طبيعي دانست و افزود: وقتي گراني و تورم پيش مي‌آيد، شامل كتاب هم مي‌شود. زماني كه يك بستني ساده 800 تومان است، طبيعي است كه كتاب هم گران شود؛ چون كتاب هم هزينه‌هاي خود را دارد و به نسبت ساير كالاها با گراني بيش‌تري مواجه نشده است. او تأكيد كرد: براي كسي كه مي‌خواهد همه‌ي اين هزينه‌ها را بپردازد، خريد كتاب سخت شده است؛ اما آن كسي كه اهل كتاب است، نيازمند به كتاب مي‌شود؛ چون برخي از كتاب‌ها مانند كتاب‌هاي درسي و علمي را بايد خريد و در اين ميان بيش‌ترين صدمه به كتاب‌هاي حوزه‌ي ادبيات داستاني و شعر مي‌خورد كه فرد فكر مي‌كند اگر آن‌ها را نخواند، اتفاقي هم نمي‌افتد؛ علاقه‌مند هست، اما اگر بخواهد انتخاب كند، فكر مي‌كند كه اين هزينه را اين‌جا نپردازد. اما يك‌سري كتاب‌خوان‌هاي حرفه‌يي داريم كه به هر حال به كتاب‌هاي ادبيات داستاني هم دسترسي پيدا مي‌كنند و اين كتاب‌ها را مي‌خرند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۳ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8903-18850.162466
  • خبرنگار :