لوحهاي نمايشگاه گردشگري كره جنوبي به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده شد
مديرعامل شركت نمايشگاههاي ميراث فرهنگي و گردشگري ايران لوحهاي نمايشگاه گردشگري كره جنوبي را به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داد. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه عصر روز گذشته (شنبه، 29 خردادماه) در ستاد تبليغات و نمايشگاههاي ميراث فرهنگي و گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، رييس سازمان بر ضرورت آموزش روشهاي فن مذاكره و بازاريابي خوب براي آژانسهاي گردشگري تأكيد كرد. حميد بقايي با بيان اينكه قصد دارد چالشيتر دربارهي موضوعهاي نمايشگاهي صحبت كند، گفت: ما از «الف» تا «ي» صنعت گردشگري را مديريت ميكنيم؛ ولي واقعيت اين است كه محتواي آن خيلي در دست ما نيست. در نمايشگاههايي ميبينيم كه برخي آژانسها با آژانسهاي ديگر كشورها رقابت ميكنند و اين رقابت، نوعي تجارت و كسب است. در واقع، در حوزهي گردشگري و بويژه در بعد بينالمللي، كشورها به اين سو ميروند كه بازديدكنندگان كشورهاي ديگر را بربايند. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: فكر نكنيد وقتي در نمايشگاهي شركت ميكنيم، پس از چند روز مسافر به كشور ما سرازير ميشود. آژانسهايي كه در نمايشگاهها شركت ميكنند، بايد روشهاي فن مذاكره و جذب مسافر را بدانند. وي با اشاره به اينكه هنر اين است كه كالاهاي گردشگري خود را بتوانيم بفروشيم، اظهار كرد: ما در برابر طرف مقابل كه يك فرد خارجي است، ضعيف هستيم. آنها خيلي زيركانه مسافر و مشتري خود را جذب ميكنند، ولي ما منتظر مينشينيم تا خلقالله سراغ ما بيايند. بقايي بيان كرد: اينكه دربارهي طراحي يك غرفه صحبت شود نيز درست است؛ ولي يكي از اصول كار اين است كه هنر بازاريابي را خوب بدانيم. او با تأكيد بر اينكه وقتي مشتري خود را نميتوانيم جذب كنيم، طبيعتا دچار مشكل ميشويم، گفت: در بخش آژانسها بايد يكسري دورهي آموزشي به كمك خودشان برگزار شود تا روشها و فنون گردشگري را به يكديگر منتقل كنند. در اين راستا، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد بستر را فراهم كند. بقايي با بيان اينكه اين موضوع را كه گفته ميشود، در ايران زيرساخت وجود ندارد، قبول ندارم، اظهار كرد: اكنون 50 درصد، ظرفيت خالي داريم. گرچه رد نميكنم كه در كيفيت برخي حوزهها مشكل وجود دارد؛ ولي معتقدم در اين شرايط نيز تواناييهاي لازم را داريم. او دربارهي افزايش ورود گردشگران خارجي به كشور نيز توضيح داد: در سال 1384، 860هزار ورودي ثبت شد. سال گذشته نيز با وجود همهي بحرانهاي داخلي، اين ميزان به رقم دوميليون و 300هزار نفر رسيد. اگرچه با نقطهي مطلوب جهاني فاصله داريم، ولي با مقايسهي اين درصدها ميبينيم كه چه بوديم و اكنون چه شديم. همچنين اين نكته مسلم است كه نهادهاي جهاني، كشور ما را بهعنوان كشوري كه در عرصهي گردشگري فعاليت ميكند، قبول كردهاند. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به برگزاري هشتادونهمين اجلاس شوراي اجرايي گردشگري جهان در جزيرهي كيش كه ايران ميزباني نمايندگان 28 كشور دنيا را برعهده دارد، اضافه كرد: در شرايطي كه همهي دنيا براي سياهنمايي ايران تلاش دارند، كسب اين ميزباني يك دستاورد بزرگ است. در اين راستا، نياز اصلي در گردشگري اطمينان دادن به مردم است تا اينكه همه مسؤول باشند. در ابتداي اين مراسم، مديرعامل شركت نمايشگاههاي ميراث فرهنگي و گردشگري گزارش كوتاهي را از فعاليتهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و حضور در نمايشگاهها ارائه كرد. محمدحسين برزين با اشاره به حضور در 60 نمايشگاه خارجي، برگزاري 10 هفتهي فرهنگي در بازارهاي هدف، برپايي 15 نمايشگاه عكس و 10 همايش مرتبط با مفاخر ايران، توليد 650 نوع اقلام فرهنگي ـ تبليغاتي به 17 زبان زندهي دنيا، گفت: اشارهاي كوتاه به مباني توسعهي صنعت گردشگري در برنامههاي توسعهي كشور كافي است تا اهميت اين آمار، تحليل و محتواي اطلاعات ارائهشده ترسيم شود. از برنامهي اول توسعهي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي (سال 1368 تا 1372) كه تقويت برنامههاي تبليغاتي براي معرفي جاذبههاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي كشور را بهعنوان يك سياست كلي اعلام كرد تا برنامهي چهارم توسعهي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي (1384 تا 1388) كه نسبت به برنامههاي قبلي توجه خاصي به مقولههاي گردشگري و ميراث فرهنگي كرد، حدود 20 سال ميگذرد. او ادامه داد: واكاوي و بررسي داشتههاي تشكيلات وقت گردشگري در معرفي ايران و حضور هدفمند در بازارهاي گردشگري، متأسفانه راه به جايي نبرده است و اطلاعات مستند و مستدلي را در اختيار ما قرار نميدهد. مقايسهي مستندات فراوان تبليغاتي و نمايشگاهي از ابتداي شكلگيري دولت نهم با 20 سال گذشته، بهتنهايي كافي است تا سير صعودي اين بخش را در حوزههاي كمي و كيفي بهوضوح نمايان كند. وي با بيان اينكه متأسفانه طبق اطلاعات موجود، شركتكنندگان و حاضران در نمايشگاهها از ايران شناختي نداشتهاند يا در سايهي تبليغات امپرياليستي شناخت آنها ناقص و غرضآلود بوده است، اظهار كرد: حضور مقتدرانهي ايران در نمايشگاههاي جهان همراه با توزيع اقلام فاخر تبليغاتي و مذاكرههاي چهرهبهچهرهي شركتكنندگان ايراني با همتايان جهاني خود، دريچههاي نويني را در راستاي معرفي درست ايران روي جهانيان گشوده است. برزين با اشاره به كسب تنديسهاي زرين نمايشگاه تايلند، تنديس رتبهي نخست نمايشگاه هند، ديپلم افتخار نمايشگاه تاشكند، دريافت عنوان متفاوتترين و باشكوهترين حضور در نمايشگاه ميلان و بيشتر نمايشگاههاي اروپا و آسياي جنوب شرق، بيان كرد: با اين حال، موفقيت ايران را در كره جنوبي بايد شاهبيت اين موفقيتها بهشمار آورد، زيرا با توجه به عمومي بودن نمايشگاه «كوتفا» حضوري جدي را در سئول تجربه كرديم. در حالي كه بسياري از كشورها با برنامههاي پرزرقوبرق و رقص و حركات نمايشي براي جذب مخاطب و معرفي خود تلاش داشتند، در كمال شگفتي، طبق اعلام و بررسي مديران ارشد كوتفا، رتبهي نخست و تنديسهاي بهترين حضور و بهترين غرفهآرايي در نمايشگاه گردشگري كره جنوبي در ميان 50 كشور شركتكننده به جمهوري اسلامي ايران رسيد. وي در پايان با آرزوي موفقيت براي حضور پرفروغ ايران در نمايشگاهها و بازارهاي گردشگري جهان، اعلام كرد: امسال براي معرفي ايران در بازارهاي فرانسه، ژاپن، انگليس، اسپانيا، ايتاليا و آلمان حضوري جدي و متفاوت خواهيم داشت. انتهاي پيام