«جاي خالي «آندره» پشت پيانو استوديو «پاپ»» هنرمندان از «آندره آرزومانيان» و جاي خالي‌اش گفتند

«آندره آرزومانيان» كه نواي پيانوي او را در فيلم‌هاي «از كرخه تا راين»، «بوي پيراهن يوسف»، «تيغ و ابريشم» و... از ياد نخواهيم برد، امروز ـ 11 خردادماه - از دنيا رفت و جمعي از هنرمندان و دوستانش از فراق او و نبودش گفتند.

 

مجيد انتظامي گفت: «آندره آرزومانيان»، نوازنده خوبي بود و پنجه شيريني داشت.

اين آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اظهار تاسف از درگذشت آرزومانيان اظهار داشت: پنجه شيرين او باعث مي‌شد كارهايي كه موسيقي آن را مي‌زد به لطافتش افزوده شوند و تنها تم‌كار شنيده نمي‌شد بلكه به خود كار هم اضافه مي‌كرد.

وي يادآور شد:من از حدود 28 سال پيش هنگام ساخت فيلم «نويسنده» با ايشان آشنا شدم و تا به حال با هم دوست بوديم و كارمان به هم گره خورده بود.

انتظامي كه به‌شدت از شنيدن خبر درگذشت آرزومانيان متاسف بود گفت: حيف و صد حيف متاسفانه اين مسيري است كه همه بايد برويم.

سامان احتشامي:

از مهم‌ترين آثارش نوازندگي در فيلم‌هاي «كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» بود

سامان احتشامي نوازنده پيانو با اظهار تاسف از درگذشت «آندره آرزومانيان» هنرمند پيانيست گفت: حيف شد و ديگر مثل او نخواهد آمد. او انساني بسيار والا و با شخصيت بود كه در نواختن پيانو تكنيك خود را داشت و سبك انگشت‌گذاري خاصي را براي خود داشت و نواختن او بسيار ويژه بود.

احتشامي با بيان اين مطلب به خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: تقريبا در هر آلبوم و يا فيلم، صداي پيانوي آرزومانيان را مي‌شنويم، چون نوازنده‌ي ديگري چون او نداشتيم. او نت‌ها و اكورد‌ها را بسيار خوب مي‌شناخت و در موسيقي جاز و كلاسيك بسيار توانا بود.

وي ادامه داد: بسياري از افراد آهنگساز با نوازندگي پيانو آرزومانيان معروف شدند و از مهم‌ترين آثارش مي‌توان نوازندگي پيانو در فيلم‌هاي چون «از كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» نام برد.

احتشامي بيان كرد: آندره آرزومانيان براي ما بسيار عزيز بود و كاش قبل از مريض‌شدن يك هنرمند در‌باره‌ي او حرف بزنند و به سراغ او بروند.

مسعود كيميايي:

هميشه جاي «آندره» پشت پيانو استوديو «پاپ» خالي است

مسعود كيميايي با اظهار تاسف از درگذشت آندره آرزومانيان به ايسنا يادآور شد:در فيلم «تيغ و ابريشم» و فيلم‌هاي ديگري كه در اوايل انقلاب ساختم بسيار به "آندره" نزديك شدم و بدون شك او يكي از بهترين نوازندگان پيانو بود كه هميشه در ملودي تاثير خود را مي‌گذاشت و قطعه را برجسته مي‌كرد.

اين كارگردان سينما در پي درگذشت آندره آرزومانيان گفت: متاسفانه اين روزها هر روز خبر از دست دادن هنرمندان مي‌رسد." آندره" از جمله هنرمنداني بود كه در كار خود سبك و سياق خاصي داشت و بسيار هم زحمت كشيده بود.

كيميايي همچنين مطرح كرد:با وجود اين‌كه "آندره" يك نوازنده‌ي موسيقي پاپ بود و مهارت موسيقي پاپ را داشت اما در نواختن ملودي‌هاي ايراني نيز تاثيرات بسيار خوبي گذاشت و نوازنده‌ي بسيار باتكنيك ملودي‌هاي ايراني بود و هميشه جاي او در پشت پيانو در استوديوي "پاپ" خالي است.

ناصر فرهودي:

دو آلبوم از "آندره آرزومانيان" هنوز منتشر نشده‌ است

ناصر فرهودي گفت: آندره آرزومانيان ديگر تكرار نمي‌شود.

مدير استوديو «پاپ» گفت: او ويژگي‌هايي داشت كه در هر كسي نيست و در تمام دوران كاري‌ام شايد تنها دو نفر بودند كه اين قدر شاخص كار مي‌كردند و او هميشه نفر اول بود.

فرهاوي يادآور شد:آندره آرزومانيان اكنون دو آلبوم منتشر‌نشده دارد كه يكي از آنها كار دونفره‌ي ماني رهنما و آندره آرزومانيان است كه آواز رهنما و پيانوي آرزومانيان در هم آميخته شده است و آلبوم ديگر او آثار فرهاد مهراد است كه او آهنگ‌هاي آن را با پيانو و سازهاي ديگر تنظيم و اجرا كرده است كه ما در استوديوي پاپ تهيه‌كننده‌ي آن بوديم و فكر مي‌كنم كه آلبوم او از سوي شركت «ني‌داوود» منتشر خواهد شد.

بابك شهركي:

"آرزومانيان" يكي از سه نابغه موسيقي بود

بابك شهركي گفت: هرچقدر درباره‌ي توانايي "آندره آرزومانيان" در نواختن پيانو حرف بزنيم، صحبت از شخصيت والاي او با اهميت‌تر خواهد بود، چون او يك هنرمند انسان بود.

اين هنرمند و نوازنده ويلون گفت:اگر در ايران سه نابغه موسيقي وجود داشته باشد، به نظرم "آندره آرزومانيان" يكي از آن سه نفر بود.

شهركي با اشاره به آلبوم منتشر‌نشده‌اي آرزومانيان ادامه داد:10 قطعه‌ي آهنگ فولكلور ارمني را در يك آلبوم كه احتمالا نام آن «آخرين آواز عشق» خواهد بود، نواختيم كه من در آن ويلون و كمانچه زدم و آندره نيز نوازندگي پيانو را برعهده داشت.

وي ادامه داد: مدتي بود در جريان بودم كه حال آندره خوب نبود و در سال‌هاي آخر همين كه نمي‌توانست روي پاهايش بايستد، بسيار ناراحت‌كننده بود.

اين نوازنده ويلون يادآور شد:من از او درس‌هاي بسياري گرفتم و به لحاظ شخصيتي و اخلاقي بسيار بزرگوار بود و سابقه‌ي 40 سال نوازندگي حرفه‌اي را داشت و از كودكي و نوجواني با گروه‌هاي حرفه‌اي ايراني و خارجي همراهي كرده بود و تجربه‌هاي بسياري داشت.

بابك شهركي درباره‌ي شيوه نواختن آرزومانيان گفت: هرگاه او در قطعه‌اي پيانو مي‌نواخت، آن قطعه رو مي‌آمد و كاملا متفاوت مي‌شد و او به ما ياد داد كه دانش موسيقي مهم نيست بلكه ويژگي‌هاي اخلاقي يك هنرمند از دانش او بسيار با اهميت‌تر است.

افليا پرتو:

"آرزومانيان" معلم بسيار خوبي بود

افليا پرتو با اظهار تأسف از درگذشت «آندره آرزومانيان» گفت: متاسفانه اين روزها به سرعت هنرمندان كشور را از دست مي‌دهيم و هنوز هم هوشيار نيستيم.

اين هنرمند و نوازنده پيانو در گفت‌وگويي كوتاه به ايسنا گفت:گرچه من از نزديك با «آندره آرزومانيان» آشنا نبودم،اما با توجه به آثاري كه از او مي‌شنيدم، او در موسيقي بسيار فوق‌العاده بود.

وي يادآور شد:آرزومانيان معلم بسيار خوبي بود و شاگردان بسيار خوبي را تربيت كرده بود و به ياد دارم كه يك روز در تالار وحدت براي يكي از اجراهاي او حاضر بودم و او جاز مي‌نواخت و كار بسيار فوق‌العاده‌اي انجام مي‌داد.

به گزارش ايسنا، آندره آرزومانيان نوازنده «پيانو» و سازنده موسيقي متن فيلم‌هاي «سيمرغ» اكبر صادقي،«ماهي» كامپوزيا پرتويي، «شنگول و منگول» پرويز صبري، «رانده شده» جهانگير جهانگيري، «سكوت» علي‌ سجاد‌حسيني، «علي و غول جنگل» بيژن بي‌رنگ و مسعود رسام، «خانواده كوچك ما» شاپور قريب، «از بلور خون» جمشيد عندليبي، «بي‌تو هرگز» هوشنگ درويش‌پور ، «گريز از مرگ» قدرت‌الله صلح‌ميرزايي و ... بود.

آندره آرزومانيان هنوز سه آلبوم منتشر نشده دارد و چند روزي بود كه در بيمارستان ميلاد به دليل عوارض ناشي از سرطان مغز استخوان بستري بود و امروز از دنيا رفت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8903-07469
  • خبرنگار :