يك راهنماي چيني‌زبان: تربيت راهنماهاي چيني‌زبان جدي گرفته شود غذاهاي ايراني براي چيني‌ها جالب نيست

يك راهنماي تور چيني‌زبان بيان كرد: تربيت راهنماهاي چيني‌زبان براي جذب بيش‌تر گردشگران چيني بايد تقويت و جدي گرفته شود. بيتا اشرفي كه بيش از هشت‌سال به‌عنوان راهنماي چيني‌زبان در تورهاي گردشگري فعاليت كرده است و يكي از دو راهنماي چيني‌زبان در ايران به‌شمار مي‌آيد، به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: زبان عامل مهمي در گردشگري است و بايد به تقويت اين بخش، بخصوص براي تورهاي غيرانگليسي‌زبان بيش‌تر توجه شود. وي ادامه داد: اكنون فقط نام دو نفر به‌عنوان راهنماي چيني‌زبان در ايران ثبت شده است، درحالي‌كه مترجم‌هاي چيني زيادي در ايران وجود دارند كه البته راهنما نيستند. با آن‌ها مي‌توان ارتباط برقرار كرد تا اين مشكل حل شود. او معتقد است: چين كشور بزرگي است كه هر نوع قشري در آن زندگي مي‌كند و با تبليغات و معرفي ظرفيت‌ها و آماده كردن امكانات مورد نياز گردشگران اين كشور در ايران، افراد بيش‌تري را از چين مي‌توان جذب كرد. اشرفي اظهار كرد: ايران و چين ارتباطي صميمي از نظر فرهنگي و سياسي با يكديگر دارند و مردم دو كشور از ارتباط و اشتراكات دو كشور مطلع‌اند. حال با اين موضوع كاري نداريم كه چقدر از اين اشتراكات استفاده مي‌شود؛ اما به‌واسطه‌ي آن‌ها مي‌توان علاقه‌مندان بسياري را از چين براي ديدن ايران جذب كرد. او در ادامه به توضيح مشكلاتي پرداخت كه گردشگران چيني در سفر به ايران به آن‌ها اشاره مي‌كنند و گفت: غذاي ايراني چندان براي چيني‌ها جالب نيست. رستوران‌هاي ايران هم غذاهاي محدودي دارند و گاهي گردشگران چيني اين مسائل را ياد‌آور مي‌شوند، درحالي‌كه ايران غذاهاي متنوعي دارد كه در صورت عرضه‌ي آن‌ها در رستوران، مشكل تغذيه‌ي بسياري از گردشگران خارجي در ايران حل مي‌شود. اين راهنماي چيني‌زبان ادامه داد: حجاب نيز براي اين گردشگران سخت است؛ اما آن را مي‌پذيرند. ممكن است اين موضوع در ورود چيني‌هاي بيش‌تر به ايران اثر بگذارد، اما عامل اساسي و اصلي نيست. البته اگر گردشگران فرهنگي به مقصدي علاقه‌مند باشند، تمام مسائل آن كشور را مي‌پذيرند. وي بيان كرد: چيني‌ها هميشه از ايران راضي برگشته‌اند و از مهمان‌پذيري و برخورد ايراني‌ها قدرداني كرده و نسبت به كمبود‌ها اعتراضي نكرده‌اند. اشرفي افزود: چيني‌ها، بيش‌تر گردشگراني تجاري هستند و معمولا افرادي كه از كشور‌هاي آسياي شرقي سفر مي‌كنند، هدف اقتصادي و بازرگاني دارند و در كنار آن، چند سايت تاريخي را هم مي‌بينند. بنابراين در جذب چيني‌ها بايد به اهداف و نيازهاي آن‌ها بيش‌تر توجه كرد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-06017
  • خبرنگار : 71021