*كاهش واردات نفت خام برخي كشورها از ايران* شمس‌اردكاني در گفت‌وگو با ايسنا: به دليل نياز به نفت ايران، تحريم‌ها اثر ندارد

رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران كه معتقد است به دليل نياز به نفت ايران تحريم‌هاي عليه ايران در زمينه خريد نفت آن، اثري ندارد، در مورد كاهش واردات نفت ايران به كشورهايي مانند چين، هند و ژاپن تصريح مي‌كند: با اين اتفاقات مي‌خواهند ايران را اذيت كنند اما انتهاي آن اين است كه نفت ايران نيز به مانند نفت كشورهاي ديگر فروخته مي‌شود.

علي شمس اردكاني در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مورد كاهش واردات نفت ايران توسط سه كشور چين، هند و ژاپن كه پيش از اين، حميد حسيني ـ رييس اتحاديه صادركنندگان فراورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران ـ آن را تاييد كرده بود، عنوان كرد: بازار جهاني يك بازار به اصطلاح سيال است و اگر يك كشوري از كشوري ديگر نفت نخرد، بايد از يك كشور ديگر اين خريد را انجام دهد.

وي ادامه داد: با اين اتفاقات مي‌خواهند ايران را اذيت كنند اما انتهاي آن اين است كه نفت ايران نيز به مانند نفت عربستان و ونزوئلا و كشورهاي ديگر فروش خواهد رفت.

شمس اردكاني در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اگر دامنه تحريم‌ها گسترده‌تر شود، چه اتفاقي مي‌افتد؟ به ثابت بودن ميزان توليد و مصرف نفت در دنيا اشاره و تصريح كرد: وقتي كشوري مي‌گويد از ايران نفت نمي‌خرم و از كشوري ديگري مي‌خرد، آن وقت يك كشور ديگر از ايران نفت مي‌خرد. چون نياز دارند و به دليل همين نياز است كه تحريم‌ها اثر ندارد و تنها اذيت مي‌كند.

وي در اين مورد توضيح داد: با اين اتفاق به جاي اين كه مثلا روزانه 200 هزار بشكه نفت به ايتاليا بفروشيم مجبور هستيم پنج تا 40 هزار بشكه به كشورهاي مختلف بفروشيم و به جاي اين كه مشتري ما قرارداد شش ماهه داشته باشد، قرارداد يك ماهه خواهيم داشت.

اين فعال بخش خصوصي در پايان با تاييد اين كه با اين اتفاق ممكن است مقداري ميزان سود ايران كمتر ‌شود، متذكر شد: البته گاهي هم ممكن است با بالا رفتن قيمت اسپات يا همان تك‌محموله وضعيت به نفع ايران باشد. قيمت اسپات هم زماني بالا مي‌رود كه بازار دارد محكم مي‌شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-15572
  • خبرنگار :