عضو انجمن غارنوردي ايران: مسؤولان ميراث فرهنگي مي‌خواهند غار «ترنگ» كرمان را هم گردشگري كنند مسابقه‌اي ميان استان‌ها براي تخريب غارها ايجاد شده است

يك عضو انجمن غارشناسي و غارنوردي ايران گفت: مسؤولان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان مي‌خواهند غار «ترنگ» را نيز در شهرستان بافت، گردشگري كنند، به‌نظر مي‌رسد، مسابقه‌اي ميان استان‌ها ايجاد شده است تا براي جذب مسافر بيش‌تر، غارها را تخريب كنند.

جواد نظام‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به وجود سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني و درياچه‌هاي بسيار زيبا در غار ترنگ در شهرستان بافت استان كرمان، اظهار كرد: از بخشدار و مسؤولان ميراث فرهنگي و گردشگري اين منطقه درخواست كرديم، اين غار را گردشگري نكنند، چون وقتي در اين غار حضور داشتم، افراد زيادي بدون هيچ كنترلي وارد مي‌شدند.

وي ادامه داد: در بسياري از كشورها، غارها كاربري گردشگري دارند؛ اما الگوهاي آن‌ها متفاوت با ايران است. براي نمونه، غار «جيتا» در لبنان كه از زيباترين غارهاي دنيا به‌شمار مي‌آيد، در سال، بيش از 500هزار نفر بازديدكننده دارد و براي هر نفر 500 دلار حق ورود تعيين كرده‌اند. مسؤولان آن منطقه حتا براي افزايش زيبايي اين غار هيچ شيء بيروني به داخل وارد نكرده‌اند و غارنوردان قسمت‌هايي از اين غار را با پاي برهنه مي‌روند تا به بلورها و كف آن آسيب وارد نكنند. اين درحالي است كه ما در كشور، غارهايي را مانند نخجير به شركت‌ خصوصي براي استفاده‌هاي گردشگري اجاره مي‌دهيم و آن‌ها هم فقط نگاه اقتصادي به اين مجموعه‌ي طبيعي دارند.

نظام‌دوست بيان كرد: دو سال پيش، ميزبان گروهي از بهترين غارنوردان دنيا در ايران بوديم و در سفرها و غارنوردي‌هايي كه با آن‌ها داشتيم، متوجه شديم، نگاه‌مان به غارها و غارنوردي چگونه بايد باشد. اين غارنوردان پس از ديدن تعدادي از غارهاي ايران گفتند كه ما كلنگ به‌دست گرفته و به جان غارها افتاده‌ايم.

وي افزود: بسياري از غارهاي بي‌نظير آسيا به ايران متعلق است؛ ولي ما براي جذب مسافر بيش‌تر، اين غارها را صاف مي‌كنيم و بسياري از زيبايي‌هاي آن‌ها را در انفجارها نابود مي‌كنيم.

عضو انجمن غارشناسي و غارنوردي ايران در ادامه گفت: ترنگ غار زيبايي است كه آب آشاميدني مردم روستاي ترنگ در شهرستان بافت از آن تأمين مي‌شود. ما همراه گروهي در تعطيلات نوروز امسال به ديدن اين غار رفتيم، چون شنيده بوديم، مسؤولان منطقه پله‌اي را در اين غار ايجاد كرده‌اند. پس از بازديد، مشاهده كرديم كه مسؤولان منطقه لطف كرده و براي چاه‌هاي داخل اين غار پله‌ي نردباني نصب كرده‌اند و بخش‌هايي از ديواره‌ي غار، كنده‌كاري يا با اسپري رنگ شده است. اين کارها واقعا آسيب جدي به غار وارد مي‌كند.

نظام‌دوست اظهار كرد: ما دو حلقه چاه آب در اين غار پيدا كرديم كه روي آن‌ها لايه‌ي نفت ديده مي‌شد. اول فكر كرديم چاه نفت در غار ترنگ يافته‌ايم؛ اما بعد متوجه شديم مردم با خود نفت به داخل غار آورده‌اند!

وي افزود: با مسؤولان ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان بافت صحبت كرديم تا براي استفاده‌ي گردشگري از اين غار، تغيير عقيده دهند كه البته تأثير ظاهري بسياري داشت.

اين عضو انجمن كوه‌نوردان ايران با بيان اين‌كه بسياري از مردم از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي غارها اطلاع ندارند، گفت: نبايد نسبت به بيماري‌هاي قابل انتقال از غارها بي‌تفاوت بود. براي نمونه، مردم روستايي در نزديكي يكي از غارهاي خراسان، بيماري پوستي خاصي داشتند كه پس از بررسي مشخص شد، آن‌ها اين بيماري را از خفاش‌هاي داخل غار كه فضله‌ي آن‌ها در آب مورد استفاده‌ي مردم روستا بود، گرفته‌اند. اين اتفاق امكان دارد براي مردم روستاي ترنگ نيز كه از آب چشمه‌هاي اين غار براي آشاميدن استفاده مي‌كنند، رخ دهد.

افشين يوسفي ـ‌ عضو انجمن غارشناسي و غارنوردي ايران ـ‌ نيز با اشاره به آسيب‌هايي كه به غار ترنگ بر اثر ايجاد نردبان فلزي و رنگ نوشته‌هاي روي ديوارها وارد مي‌شود، به خبرنگار ايسنا گفت: ورود افراد محلي بدون داشتن کوچک‌ترين لوازم فني و ايمني از جمله کلاه ايمني و چراغ قوه که بيش‌تر آن‌ها با چراغ‌هاي دستي و نور تلفن همراه غار را مي‌بينند، از نكات قابل توجه است.

وي اضافه كرد: وجود فضولات انساني در مدخل‌هاي ورودي و راهروهاي اوليه‌ي غار، مسأله‌ي نامطلوب ديگري است كه ديده مي‌شود. اين فضولات در غار به‌کندي تجزيه مي‌شود و تا سال‌ها باقي مي‌ماند و بوي تعفن آن فضاي غار را مي‌پوشاند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8902-13373.160834
  • خبرنگار : 71021