طنازان، غولان، عياران و... گزارش كامل ايسنا از نخستين همانديشي طنز راديويي رييس صداوسيما: بايد به گروههاي جديد و جوان اعتماد كنيم
راديو نخستين همانديشي طنز راديويي را پنج ارديبهشت ماه برگزار كرد كه با صحبتهايي از رييس سازمان صدا و سيما، معاون صدا، مدير راديو فرهنگ و جمعي از پيشكسوتان و هنرمندان راديو با موضوع طنز در راديو همراه بود. *** به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم جمعي از هنرمندان طنز، اهالي راديو و مديران صدا حضور داشتند كه پس از مدتي سيدعزتالله ضرغامي نيز به جمع آنان ملحق شد. محمدعلي كشاورز، منوچهر آذري، توران مهرزاد، رضا عبدي، رضا بنفشهخواه، عباس محبي، صادق عبداللهي، محمد حاجيحسيني، داريوش كاردان، عليرضا جاويدنيا، سعيد توكل، ابوالقاسم صادقي، تورج نصر، و فرهنگ جولايي از جمله هنرمندان و فعالان طنز كشور بودند كه در اين مراسم حاضر شدند. اجراي مراسم نخستين همانديشي طنز راديويي را اميرحسين مدرس برعهده داشت كه در ابتداي برنامه ياد نخستين درگذشتگان سال 89 از جمله رضا كرمرضايي، محمود بنفشهخواه، كيومرث ملكمطيعي و حميده خيرآبادي را گرامي داشت. *** در اين مراسم كامران كاظمزاده، مدير راديو فرهنگ و دبير نخستين همانديشي طنز راديويي به ايراد سخنراني پرداخت. وي با بيان اينكه طنز در فرهنگ ايران ريشه عميق دارد، خاطرنشان كرد: امروز اگرچه با عنوان طنزپرداز از هنرمندان اين عرصه ياد ميشود، ولي در روزگار پيشين نام طنزپرداز با عناوين متعددي چون طنازان، غولان، عياران و غيره ثبت شده است و اينهمه از گسترش و تأثير مقولهي طنز و طنزپردازي در جامعه ايراني حكايت دارد. دبير اين همانديشي ادامه داد: راديو به عنوان رسانه پيشتاز در تمام عرصهها خصوصا طنز، از آبان 1388 برگزاري طنز رسانه را در دستور كار خود قرار داد؛ چنين شد كه برگزاري اين همانديشي به يكي از كارهاي مهم راديو در سال جديد تبديل شد. كاظمزاده يادآور شد: راديو پس از ارسال فراخوان به شبكهها براي شركت در همانديشي، مورد استقبال همكاران گرامي قرار گرفت؛ براين اساس 38 مقاله تخصصي با موضوع طنز راديويي، 73 برنامه راديويي (شامل 16 برنامه از شبكههاي سراسري و 57 برنامه از راديوهاي استاني) به دبيرخانه ارسال شد. آثار ارسالي با دقت مورد بررسي قرار گرفتند كه حاصل آن انتخاب برترينها است. مدير راديو فرهنگ يادآور شد كه برترينهاي نخستين همانديشي طنز راديويي تنها از ميان برنامههاي سال 88 انتخاب شدهاند. دبير نخستين همانديشي طنز راديويي در ادامه خاطرنشان كرد: برگزاري اين همانديشي نخستين گام بود و اميدوارم حاصل زحمات ما در راديو فرهنگ موجب شود كه اين همانديشي به عنوان آغاز، به اهداف خود نزديك شود. وي سپس توجه جدي به طنز و طنز راديويي، كشف استعدادهاي جوان، بهرهگيري از تجربه كهنسالان و تقدير از پيشكسوتان را از اهداف نخستين همانديشي طنز راديويي برشمرد. كاظمزاده تشكيل شوراي عالي طنز در معاونت صدا و شكلگيري گروههاي طنز در شبكهها و اختصاص حجم بالاي برنامهها خصوصا برنامههاي نمايشي به طنز را از اقدامات انجامشده در حوزه طنز راديويي در سال جديد برشمرد. دبير نخستين همانديشي طنز راديويي در پايان از رهنمودهاي معاون صدا و همراهي اعضاي هيأت علمي و داوران و همكاران خود در بخش اجرايي تشكر كرد. *** به گزارش ايسنا، پس از سخنراني كامران كاظمزاده، محمدحسين صوفي، معاون صدا نيز مطالبي را درباره نخستين همانديشي طنز راديويي بيان كرد. او يكي از قويترين ساختارهاي ادبي و هنري را طنز دانست و افزود: ارايه تعريفي جامع از اين ساختار ادبي آسان نيست. ارايه تعاريف دقيق براي بسياري از مفاهيم و امور كاري سخت است و طبيعتا طنز را بايد در همين مقوله گنجاند. صوفي ادامه داد: ميتوان طنز را شاخهاي از ادبيات و هنر به شمار آورد كه در آن طنزپرداز با هدف نقد شرارتها، كوتاهيها و نواقص، نمايش يا گزارشي را به ظاهر خندهدار ارايه ميدهد. هرچند نمايش مورد اشاره، خندهآور است، ولي مقصود غائي طنزپرداز، برانگيختن تأمل و گشودن راهي براي نقد موقعيت است. معاون صدا خاطرنشان كرد: در فرآيند خنداندن و خنديدن، خنده هدف نيست؛ بلكه خنده راهي است براي آگاهي يافتن؛ از اين منظر طنز را ميتوان بيان شاد ناملايمات با هدف برانگيختن توجه انتقادي مخاطب دانست. صوفي اظهار كرد: خوشبختانه كشور ما در مقوله طنز در حوزه ادبيات شفاهي و آثار مكتوب از سابقه طولاني برخوردار است. در صدا و شبكههاي راديويي نيز ميتوان از برنامههاي طنز موفق بسياري سراغ بگيريم. تكيه كلامها و تيپها و شخصيتهاي معرفيشده در اين برنامهها، در مواردي به خاطرات ماندگار مخاطب تبديل شدهاند. معاون صدا، همچنين تخفيف تنشها و اضطرابهاي شخصي و كاستن آلام روحي را از ويژگي برنامههاي طنز برشمرد. او در ادامه گفت: طنز راديويي در سالهاي گذشته نقش مهمي در آرامشبخشي به مخاطب و ايجاد فضاي آرامشبخش ايفا كردهاست و توانسته در شرايط دشوار، روحيه اجتماعي را بالا ببرد. وي سپس بر نقش موثر راديو در آرامشبخشي تأكيد كرد و افزود: ما خود را با سوالاتي در حوزه طنز مواجه ميبينيم كه به دو پرسش كليدي اشاره ميكنم؛ در وهله نخست بايد پرسيد اين مقدار طنز كه از راديو پخش ميشود تا چه اندازه با ضرورت راديو سازگار است؟ آيا به اندازه كافي برنامه طنز توليد ميكنيم و اگر نه مشكل كجاست؟ معاون صدا در ادامه پرسشهايش توضيح داد: اين پرسش از كميات است كه اندازه و شدت رنگمايه طنز را در رنگمايه راديو تعقيب ميكند. براي پاسخ به اين پرسش ما نيازمند به مخاطبشناسي هستيم. در آسيبشناسي كمبودن سهم برنامههاي طنز در راديو، يكي از تنگناها به مقوله نيروي انساني برميگردد. در همه تخصصهاي مورد نياز، خصوصا نويسندگي، اين كمبود محسوس است. وي با اذعان بر اين كه شايد در اين زمينه كوتاهيهايي صورت گرفته باشد، اعلام كرد: به هر صورت ما درصدد آموزش نيروي انساني برآمدهايم و آمادهايم زمان بيشتري براي طنز در رسانه درنظر بگيريم؛ضمن اينكه تلاش خواهيم كرد فرصت خوب كنداكتور شبكهها را به طنز اختصاص دهيم. صوفي همچنين اعلام كرد: قرار شدهاست كه تمام شبكهها يك برنامه طنز قوي را تدارك ببينند ضمن اينكه مركز هنرهاي نمايشي راديو از اين پس برنامههاي نمايشي بيشتري در حوزه طنز توليد خواهد كرد. معاون صدا سپس ابراز اميدواري كرد كه راديو از بعد كمي در مقوله طنز به موفقيتهايي دست يابد. او سپس گفت: پرسش دوم به مسألهي كيفيت راجع است؛ ما در زمينه طنز چهقدر با هنجارها و استاندارهاي كيفي اين ژانر هنري همراهي داشتهايم؟ در اين بحث بايد به بوميبودن و سازگاربودن با ارزشهاي مذهبي و اجتماعي توجه كرد. صوفي اظهار كرد: برنامههاي طنز راديو با استقبال اجتماعي زيادي مواجه بودند و آنها را ميتوان در رده برنامههاي موفق راديو به حساب آورد، اما عليرغم اقبال در خور توجه اجتماعي ما هنوز با هنجارها و استاندارهاي مورد انتظار در حوزه طنز فاصله داريم و بايد راه زيادي در مسير كيفيت طي كنيم. او با بيان اينكه ميان طنز و هجو مرز ظريفي وجود دارد، خاطرنشان كرد: طنز انتقال غيرمستقيم است؛ بنابراين بايد ظرفيت نقدغيرمستقيم را در جامعه گسترش دهيم. طنز راديويي بايد زبان قوي و تأثيرگذاري داشته باشد و استفاده از ناسزا و دشنام و گرايش به سمت لودگي، جايگاه برنامه طنز را تخفيف ميدهد. در استفاده از تيپهاي اجتماعي و لهجهها نبايد شئون فردي مورد تعرض قرار گيرد، ما مسؤول نقد رفتار هستيم و حفظ يكپارچگي اجتماعي اولويت ماست. صوفي گفت: نقد اجتماعي نبايد در نقد رفتار سياسيون خلاصه شود، البته نقد عملكرد مسؤولان در جاي خود ضروري است. معاون صدا در استفاده موثرتر از عناصر شاديبخش در برنامههاي طنز تأكيد كرد و افزود: در طنز اگرچه لبخند هدف نيست، اما كليدي است كه به ارتقاي روحيه اجتماع كمك ميكند و آگاهي و تعهد عميقتري را فراهم ميآورد. او از تمام اصحاب رسانه خواست كه به نشاط و اميدبخشي در جامعه توجه بيشتري نشان دهند و فضاي شاد و آرامشبخشتري را در برنامهها به وجود آورند. صوفي در پايان با گرامي داشتن ياد بزرگان پيشكسوت در عرصه طنز، از برگزاركنندگان نخستين همانديشي طنز راديويي تشكر كرد. *** به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين اسماعيل اميني به ارايه شعري طنز با عنوان «اسبها و خرها» پرداخت كه صدمين سال مشروطه و مقايسه ميان سنت و تجدد را هدف قرار داده بود. در مراسم نخستين همانديشي طنز راديويي همچنين تصاويري از نخستين گزارشي كه از مرحوم منوچهر نوذري ضبط شده بود پخش و ياد آن هنرمند گرامي داشته شد. سپس ايرج نوذري فرزند وي، دقايقي را با رخصت از استاد هنر ايران زمين، مرحوم منوچهر نوذري به ايراد سخنراني پرداخت. او گفت: اگر صدسال ديگر هم از فوت پدرم بگذرد، باز هم با ديدن تصاوير وي بغض ميكنم و اشكم جاري ميشود. منوچهر نوذري هم استاد من و هم پدر خوب و محبوب من بود. نوذري سپس با اشاره به تصاوير پخششده از مرحوم نوذري خطاب به برگزاركنندگان اين همانديشي يادآور شد كه يكي از عكسهاي استفاده شده در اين تصاوير كه ظاهرا مرحوم نوذري را در لباس سربازي نشان ميداده اصلا به پدرش تعلق نداشتهاست و با خنده خطاب به حاضران گفت: از آنجا كه اين همانديشي موضوعيت طنز دارد به اين نكته اشاره كردم. او سپس با خنده به برگزاركنندگان نخستين همانديشي طنز راديويي گفت كه اگر عكسي از سربازي پدرش ميخواهند او در آرشيو خود دارد و ميتواند در اختيارشان بگذارد. در ادامه اين مراسم تابلوفرشي از شمايل منوچهر نوذري به پسرش اهدا شد. *** به گزارش ايسنا، در نخستين همانديشي طنز راديويي احسان كرمي، اميرحسين مدرس و مهران اماميه به اجراي آيتمي موسيقيايي پرداختند، همچنين گروه رحيم بهبودي نيز نمايشي طنز را اجرا كردند. اجراي نمايش گروه بهبودي با حضور رييس سازمان صداوسيما در سالن كوثر همراه شد كه براي دقايقي بازيگران ديالوگهاي طنز خود را به حضور ضرغامي اختصاص دادند و پس از آن براي مدتي اين نمايش متوقف شد . در ادامه و با استقرار ضرغامي در صندلياش، بازيگران با عبارت «شش سال بعد...» ادامه نمايش را اجرا كردند. *** در اين مراسم همچنين داريوش مودبيان بيانيهي هيأت داوران را قرائت كرد. او گفت: براي ما جاي بسي خوشحالي است كه با برگزاري نخستين همانديشي طنز راديويي راهي گشوده شده است تا با 38 مقاله پژوهشي و 57 برنامه راديويي طنز از مراكز و 16 برنامه از شبكههاي سراسري روبهرو شويم كه زمينه ارزيابي و همانديشي ما را راحتتر ميكند. او گفت: هيأت داوران به روشني هشدار ميدهد كه هرگونه تلقي غيرحرفهيي از طنز راديويي را از خود دور كنيم؛ چراكه همين نگاهها به طنز تابهحال ما را به بيراهه برده است و كار ما را به هجو و هزل سوق داده است. مودبيان خاطرنشان كرد: طنزي كه در راديو عرضه ميگردد چرخهاي ميان خنده و انديشه است طنز بر كژيهاي اجتماعي ميتازد و البته گاه ويرانكننده است اما ديواري را ويران ميكند كه كج بنا نهاده شده باشد. طنز هرگز تخريب نميكند اما در برخي برنامههاي ارايه شده طنز سازنده و اجتماعي جاي خود را به هجو و هزل داده بود. عضو هيأت داوران نخستين همانديشي طنز راديويي يادآور شد: هيأت داوران مصرانه پيشنهاد راهاندازي يك دفتر پژوهشي و آموزشي از طنز راديويي را ارايه ميكند تا در آن به طور مستند به آموزش تمام گونههاي طنز راديويي بپردازيم. مودبيان همچنين از سوي هيأت داوران آموزش كارگاهي طنز راديويي و تلويزيوني در واحدي مستقل در معاونت آموزش سازمان صداوسيما را خواستار شد. او گفت: كمبود خلاقيت نوآوري و تكراري بودن موسيقي، كليشهاي بودن لحن، بازي با فشار بر جوارح صوتي و مستعمل بودن تيپهاي نمايشي و عدم تمركز كارگردان و تهيهكننده بر لحن بازيگر هنوز هم از غلطهاي رايج طنزهاي راديويي است. مودبيان در پايان متذكر شد: اگرچه با تشكيل شوراي عالي طنز و فعالشدن گروههاي طنز در شبكهها گامهاي موثرتري برداشته شده است، اما اينك بيش از هر زمان ديگر به طنز در رسانه نياز است. ___________________ /تكرار گزارش شامگاه گذشته و سخنان رييس صدا وسيما/ به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدعزتالله ضرغامي در اين مراسم با خطاب قراردادن محمدحسين صوفي، تصريح كرد: من روي ظرفيتهاي صدا در حوزه طنز حساب بسيار باز كردهام؛ تعارف نميكنم شما چهرهها و شخصيتهايي در تمام بخشهاي راديو داريد كه قابليتهاي فراواني دارند و نميتوان به راحتي از اين ظرفيتها گذشت، با اين حال وضعيت حال حاضر آرماني و ايدهآل ما نيست و انشاءالله يكي از نتايج اين همانديشي بررسي دقيق و همهجانبه شما از ظرفيتها و موانعي باشد كه نميگذارد اين ظرفيتها به فعليت برسند. رييس سازمان صداوسيما در ابتداي سخنانش ضمن تبريك هفتادمين سالگرد تاسيس راديو در ايران خاطرنشان كرد: برگزاري نخستين همانديشي طنز راديو فرصت خوبي است كه در اين بين از تلاشهاي برنامهسازان، هنرمندان و مديران خود در معاونت صدا تشكر كنم. سيدعزتالله ضرغامي سپس با تشبيه طنز به روغني كه در لابهلاي چرخدندههاي يك ابزار صنعتي قرار ميگيرد در اين زمينه خاطرنشان كرد: يك ماشين هرچقدر با دقت طراحي شود، اگر بدون روغن حركت كند پس از مدتي از كار ميافتد اگر طنز هم نباشد چرخ زندگي نميگردد. وي سپس خاطرنشان كرد: طنز هنري است كه ميتواند عدم تناسب را در همه عرصههاي زندگي اجتماعي انسان به زيبايي و جذابيت ترسيم كند.كسي كه طنز كار ميكند ميتواند عدم تناسب را نشان دهد و اين كنتراست ايجاد خنده ميكند، اما در پس اين خنده لايههاي عميقي وجود دارد كه فكر انسان را به تامل واميدارد. اين كار كه بر عهده طنز گذاشته شده، سخت است. با اين تعبير موضوع طنز در تمام ساختارهاي راديو و تلويزيون وجود دارد. ضرغامي ادامه داد: با چنين تعبيري از طنز، طنز هنر و قابليتي است كه ميتواند در تمام ساختارها راديو تلويزيون وارد شود و تاثيرگذار هم باشد. در بسياري روابط دراماتيك و ملودرام، كه ميخواهيم كژيهايي را نشان دهيد، طنز ميتواند بر لبان مخاطب خنده بياورد. ضرغامي اضافه كرد: كساني كه كار طنز ميكنند كار سختي در پيش دارند؛ اولا خنداندن مردمي كه روزانه با هزار مشكل مواجه هستند به اين راحتيها نيست و به راحتي نميتوان يك اثر تاثيرگذار و فاخر طنز توليد كرد. رييس سازمان صداوسيما با اشاره به سابقه طولاني طنز در ادبيات و هنر ايران در اين زمينه اظهار كرد: ما گنجينه عميقي چون آثار عبيد زاكاني، سعدي و مولوي، آثار مرحوم دهخدا، نسيم شمال، جمالزاده و كيومرث صابري را داريم. او ادامه داد: در كارهاي نمايشي سيما عرصههايي است كه به صدا ربطي ندارد و البته گاه ميتواند آموزنده هم باشد البته تمام اين كارها داراي ويژگي آموزندگي نيستند چرا كه گاه برنامههايي از تلويزيون پخش ميشود كه صرفا لودگي در آنها ديده ميشود و آدم خجالت ميكشد. اما ترديد ندارم مبنا و سنگ بناي كارهاي فاخر سيما ميتواند حوزهاي از طنز باشد كه راديو پرچمدار آن است. اگر كار ارزشمندي در سيما و نمايش صورت گيرد پايه آن بر كارهاي ارزشمند ديالوگ است كه ميتواند به كار طنز قوام دهد. بر اين اساس كاري كه شما در حوزه طنز راديويي ميكنيد، بسيار ارزشمند است. وي سپس خطاب به برنامهسازان گفت: از تمام ظرفيتها و امكانات استفاده كنيد و از آن غافل نشويد. طنز مرز ندارد چون كاملا متعهدانه است و به لايههاي دروني اجتماع ميپردازد. وي با تاكيد بر اين كه براي پرداختن به حوزههاي اجتماعي در قالب برنامههاي طنز خط قرمزي وجود ندارد بار ديگر برنامهسازان راديو را خطاب قرارداد و گفت: از شما ميپرسم در حوزه روابط اجتماعي شما چه خط قرمزي داريد؟ اگر خط قرمزي وجود دارد به من بگوييد تا من زير آن را امضا كنم و تعهد بدهم كه چنين خط قرمزي وجود ندارد. در عرصه روابط اجتماعي موضوعات بسياري است كه ميتوان به طنز كشيد و مردم هم باور كنند مردم پرداختن به عرصه اجتماعي را در قالب طنز ميخواهند چراكه اگر آسيب شناسي درستي بين روابط ما وجود نداشته باشد، همواره مشكل خواهيم داشت. اين مساله ربطي به جناحهاي سياسي ندارد. ضرغامي در ادامه صحبتهايش با بيان اينكه زبان فارسي ايهام بسيار دارد، يادآور شد: گاه عدهاي در برنامهها حرفهايي ميزنند كه از آن تعابير نادرست و متفاوت ميشود. ميتوان كمي اينها را كنار گذاشت و البته من از شما برنامهسازان ميخواهم كه توجه چنداني به اين مسائل نكنيد. او ادامه داد: هر كس ميتواند با طنز مسائل اجتماعي به گونهاي متفاوت ارتباط برقرار كند و برداشت خودش را داشته باشد. اين مساله براي ما مطلوب است. چرا كه ويژگي راديو همين است چون اين رسانه با گوش سروكار دارد و اجازه ميدهد قوه تخيل مخاطب پرورش يابد. لذا چنين برنامهاي شيرين ميشود و حس نوستالوژيك بيشتري در شنونده ايجاد ميكند. ضرغامي بار ديگر تاكيد كرد: راديو ظرفيت عظيمي دارد و خواهش من اين است كه قدر اين ظرفيت را بدانيد. راديو ما واقعا يك گنجينه است و يك معناي نامگذاري سال 89 با عنوان كار مضاعف، همت مضاعف همين است كه ظرفيتهاي خود را بشناسيم و با كار مضاعف آنها را به فعليت برسانيم. رييس صداوسيما بار ديگر تاكيد كرد: در توليد برنامههاي طنز هيچ خط قرمزي وجود ندارد، الان كسي نيست كه طالب كارهاي تخت باشد و حتي مديران خواهان برنامههاي چالشيتري هستند تا آنها را به نقد بكشد. او در عين حال گفت: همان كساني كه رسانه ملي را نقد ميكنند و مدعي هستند كه بايد دروازهها باز باشد و بگذارند همه حرفهايشان را بزنند، اگر اتفاقي بيافتد، اول از همه بزرگنمايي ميكنند و در شرايطي كه هنوز هيچ كس خبردار نشده است، به اين مسائل ميپردازند. ضرغامي بار ديگر گفت: ظرفيتهاي راديو بايد به خوبي شناسايي شوند و بموقع به فعليت برسند. در اين راه گروههاي صدا بايد هر كاري كه لازم است انجام دهند. بايد به گروههاي جديد و جوانان اعتماد كنيم چرا كه اعتماد تيمهاي جديد موفقيتهاي بسياري را رقم زده است. البته بايد از تيمهاي قديمي كه همواره موفق بودهاند نيز حمايت كرد و موانع را از جلوي پايشان برداشت اما تيمهاي جديد هم بايد شكل بگيرند. او در اين ارتباط به سريالهاي نوروزي سيما اشاره كرد و گفت: اگر سريالهاي امسال نوروز موفقتر از سالهاي گذشته بودهاند و البته باز هم ايدهآل ما نيست اولا به اين علت بود كه هر سريالي ميخواست حريفي جديد را به مخاطب ارائه كند و لايههاي عميقتري را به مردم نشان دهد و دوم اينكه ساخت اين سريالها به تيمهاي جديد سپرده شده بود. او بر ضرورت خدمت كردن مديران به هنرمندان تاكيد كرد و گفت: در رسانه مديران وظيفه خدمت كردن به هنرمندان و باز كردن و تسهيل كردن راه براي آنها را بر عهده دارند چرا كه هنرمندان هستند كه كارهاي بزرگ را انجام ميدهند. ضرغامي در پايان صحبتهايش گفت: صدا در جايگاه خودش، ويژگيهاي خودش را دارد؛ هم ميتواند تمام برنامههاي مختلف در ساختارهاي مختلف را در تمام شبكهها قوام و پويايي و تاثيرگذاري خوبي در حوزه برنامههاي طنز بدهد و هم ميتواند امتنان خوبي براي برنامههاي سيما باشد. **** به گزارش ايسنا در ادامه اين مراسم با حضور رييس سازمان صداوسيما، معاون صدا و مدير راديو فرهنگ از خانوادههاي مرحوم عزتالله مقبلي، منوچهر احترامي، منوچهر نوذري، فرهنگ مهرپرور، حسين مدني و عمران صلاحي تقدير شد. در بخش ديگري از مراسم كه محمدعلي كشاورز هم به جمع تقدير كنندگان پيوست از فعالان عرصه طنز راديويي تقدير به عمل آمد. در اين بخش رضا عبدي، احمد شيشهگران، صادقعبداللهي، محمد حاجيحسيني، داريوش كاردان، منوچهر آذري، عليرضا جاويدنيا، سعيد توكل، ابوالقاسم صادقي، عباس محبي، شهلا ناظريان، منوچهري، مهران اماميه، تورج نصر، فرهنگ جولايي و توران مهرزاد مورد تقدير قرار گرفتند. **** بر اساس اين گزارش، در پايان مراسم تقدير از پيشكسوتان و فعالان عرصه طنز راديويي، رييس سازمان صداوسيما مراسم را به قصد شركت در جلسه هيات دولت ترك كرد. او در برابر درخواستهاي خبرنگاران براي انجام مصاحبه گفت: وضعيت من الان مانند آقاي عبدي است كه ميگفت «باز هم مدرسهام دير شد.» اگر در مصاحبه با شما شركت كنم، باز هم به جلسه هيات دولت دير ميرسم. *** بر اساس اين گزارش اسامي برگزيدگان نخستين همانديشي طنز راديويي به شرح زير است: بخش شبكههاي سراسري سردبير برتر/مرتضي سيدمحمدي «يك حرف تازه» شبكه ورزش بازيگر برتر/ هومن حاج عبداللهي «يك حرف تازه» شبكه ورزش تهيه كننده، كارگردان و نويسنده برتر/ افشين حسينخاني «اخبار صوتي» شبكه جوان گوينده برتر/ فرزاد حسني «اخبار صوتي» شبكه جوان صدابردار برتر/هادي ابوالفضلي «اخبار صوتي» شبكه جوان *** برگزيدگان بخش مراكز استانها تهيه كننده برتر/ نوذر استوار، «نمايش آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه كارگردان نمايش طنز برتر/ رضا بحرايي، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه بازيگر برتر مرد/ ابراهيم جواهريان، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه بازيگر برتر زن/ فرزانه رنجبري، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه كارشناسي و تهيه/ حميدرضا كاشي، «خواستگاري» صداوسيماي سمنان افكتور برتر/ شهرام ميكائيلي گويندگي برتر/ سهيلا علي، «شاخه نبات»، صداوسيماي استان مركزي صدابردار برتر/ احمد طاهري، «كرسي خونه»، استان مركزي به گزارش ايسنا همچنين رتبه برتر بازيگري زن به فاطمه منصوري براي نمايش «ايواره بخير»(شب بخير به زبان لري) اختصاص يافت. در بخش مقالههاي حوزه پژوهش طنز راديويي نيز با عنوان مقاله برتر به حميدرضا شكارسري براي مقاله درآمدي بر گونهشناسي طنز راديويي رسيد. همچنين عليرضا دباغ، سيد مهدي موسوي، مريم قاسمي، مريم مصيبي زاده و اميد بحري نژاد براي ارائه مقالههاي طنز راديويي مورد تقدير قرار گرفتند. در مراسم عصر امروز همچنين مجيد نديري، سيفي و مازندراني (از مديران راديو) مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين از مزروعي، مديرعامل فرش پايتخت، تقدير شد. انتهاي پيام