در صورت تحقق وعده‌ي وزير تعاون براي تأمين اعتبار، نخستين كارخانه‌ي بسته‌بندي صنايع دستي كشور شش‌ماهه راه‌اندازي مي‌شود

رييس شركت‌ تعاوني اعضاي انجمن هنرمندان و صنعت‌گران صنايع دستي استان تهران گفت: در صورت تأمين اعتبار، طبق وعده‌ي وزارت تعاون، نخستين كارخانه‌ي بسته‌بندي محصولات صنايع دستي در اين استان راه‌اندازي مي‌شود.

اسدالله صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در زمان وزير پيشين تعاون، طرح توجيهي اين كارخانه مطرح و قرار شد، براي در اختيار گرفتن تسهيلات، انجمن هنرمندان به تعاوني تبديل شود. پس از آن‌كه اين شركت تعاوني ثبت شد،‌ ما با قانون ممنوعيت ساخت كارخانه‌هاي صنعتي در شعاع 140 كيلومتري تهران مواجه شديم. بنابراين موضوع را از طريق نمايندگان مجلس پي‌گيري كرديم و در نهايت، مجوز كارخانه را از اداره‌ي صنايع استان قم گرفتيم.

وي ادامه داد: در اين ميان، محدوديت‌هاي قانوني برداشته شدند و اعلام كردند، اين كارخانه را در هر نقطه‌اي از استان تهران كه شهرك صنعتي دارد، مي‌توانيد احداث كنيد. با توجه به موقعيت جغرافيايي تهران و دسترسي آسان هنرمندان سراسر كشور به اين منطقه نسبت به قم، تصميم گرفتيم طرح را در شهرك صنعتي شمس‌آباد حسن‌آباد قم و در 40 كيلومتري تهران اجرا كنيم. اين منطقه در طرح مترو شهري تهران قرار دارد و به فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) نزديك است.

او با بيان اين‌كه مشكل بيش‌تر هنرمندان صنايع دستي ناآگاهي از بازار و سليقه‌ي جهاني است، گفت: شركت تعاوني اعضاي انجمن هنرمندان و صنعت‌گران صنايع دستي استان تهران با توجه به اعلام نياز در حوزه‌ي بسته‌بندي صنايع دستي، در نظر دارد كارخانه‌اي را تأسيس كند و اقدام اوليه و تعيين بودجه‌ي آن توسط وزير تعاون تقريبا محقق شده است. اين، يك كارخانه‌ي كامل است كه علاوه بر امور بسته‌بندي براساس نوع محصول و طبق استاندارد، سليقه‌ي بازار و نياز توليدكننده، امور گمركي،‌ صادراتي، معرفي كالا در سايت اينترنتي و در اختيار گذاشتن اطلاعات درباره‌ي بازارهاي بين‌المللي را نيز انجام مي‌دهد. كل اعتبار مورد نياز براي اين مجتمع كامل 5/3ميليارد تومان است.

صالحي تأكيد كرد: مجوزهاي اين طرح، كامل است و وزارت تعاون د‌ر اين‌باره قول داده است. اگر كارخانه‌ي بسته‌بندي ايجاد شود، تقريبا صنايع دستي سامان‌دهي مي‌شود، چون بسته‌بندي يك گام فراتر از تبليغ محصول عمل مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه 15هزار متر زمين در شهرك صنعتي شمس‌آباد براي اين كارخانه در نظر گرفته شده است، افزود: ما توان تحويل اين كارخانه را در صورت تأمين اعتبار، در مدت شش‌ماه داريم، چون زمينه‌هاي آن فراهم شده و زمين آن هم آماده است، فقط مسؤولان بايد وعده‌ي خود را درباره‌ي اعتبار محقق كنند.

او كه خود هنرمند صنايع دستي در رشته‌ي سنگ است، گفت: از روزي كه با وزير پيشين تعاون درباره‌ي اين طرح صحبت كرديم، 5/3سال مي‌گذرد. من آن روز به وزير گفتم كه بسته‌بندي نياز مبرم و مهم صنايع دستي است و راه‌اندازي آن، امروز خيلي بهتر از فرداست. هنوز هم دير نشده است و بايد در اين‌باره سريع‌تر اقدام كرد.

رييس شركت تعاوني اعضاي انجمن هنرمندان و صنعت‌گران صنايع دستي استان تهران در توجيه طرح كارخانه‌ي بسته‌بندي صنايع دستي، بيان كرد: يكي از مهم‌ترين وظايف سازمان‌ها و اشخاص توليدكننده در دنيا، افزايش قابليت رقابت كالاهاي توليدي خود با كالاهاي مشابه ديگر كشورهاست و قدم نخست آن، نوع بسته‌بندي مناسب است كه متأسفانه در كشور ما به اين موضوع مهم، كم‌تر توجه شده است. باور صنعت‌گران صنايع دستي ايران نيز از بسته‌بندي به نگهداري يا محافظت كالا از لحظه‌ي توليد تا زمان مصرف محدود است، در صورتي كه اين‌طور نيست. البته كه اين، يكي از حسن‌هاي بسته‌بندي است؛ ولي با وجود اين، هنرمندان ما همين امكان را هم ندارند.

به گفته‌ي او، در بسياري از موارد، بسته‌بندي كالا اساسي‌ترين اطلاعات را درباره‌ي چگونگي مصرف كالا، شرايط نگهداري و ويژگي‌هاي ديگر آن به اطلاع خريدار مي‌رساند. اگر بسته‌بندي، مناسب با سليقه‌ي خريداران باشد، در تمام نقاط جهان مردم با ديدن آن به خريد كالا ترغيب مي‌شوند و اين خود بهترين تبليغ براي عرضه‌ي كالاست. بايد توجه كرد كه بسته‌بندي بايد تا آخرين روز مصرف همراه كالا باشد.

وي با بيان اين‌كه يك سيستم مؤثر و مدرن، اين امكان را فراهم مي‌كند كه هر نوع كالايي را بتوان در هر زمان در داخل كشور يا سراسر دنيا در دسترس افراد قرار داد، اظهار كرد: به‌عنوان فردي كه تجربه‌ي حضور در بيش از 120 نمايشگاه خارجي و برخورد با مردم 40 كشور دنيا را دارم، حساسيت‌هايي را نسبت به خريد كالاهاي ايراني شاهد بوده‌ام كه كم‌تر مسؤولي از كشور ما با آن روبه‌رو شده است. برخي كشورهاي مسلمان، كالاهاي ايراني را مقدس مي‌دانند، باور مردم غيرمسلمان برخي كشورهاي آفريقايي و شرق آسيا نيز اين‌چنين است و چون ايران در صحنه‌ي سياست، آمريكا را به زانو درآورده و به‌خاطر نفرتي كه مردم اين كشورها از آمريكا دارند، مايل به تقويت بنيه‌ي مالي ايران هستند. البته فقط مردم‌شان نه حكومت‌هاي‌شان و ما بايد مشت گره‌كرده‌ي خود را باز نكنيم و آبروي كشور را در دنيا حفظ كنيم.

صالحي ادامه داد: در نمايشگاه بين‌المللي برخي كشورها، شاهد بودم كه بسته‌بندي صنعت‌گران ايراني، وضعي را در نمايشگاه به‌وجود آورد كه كاركنان نمايشگاه قادر به نظافت سالن نبودند، چون متأسفانه برخي شركت‌كنندگان ايراني كالاي خود را در پوشال ميوه بسته‌بندي كرده بودند و مسؤولان اين نمايشگاه‌ها با تمسخر به ما مي‌نگريستند. در چنين شرايطي، بسته‌بندي و كنترل كمي و كيفي كالاي صادراتي، نقش اجتماعي يا حتا سياسي ايفا مي‌كند، چون ممكن است، كالايي از نظر كيفيت در بالاترين سطح باشد، اما اگر نوع بسته‌بندي آن، نياز مصرف‌كننده را برآورده نكند، هرگز مورد توجه مصرف‌كننده قرار نمي‌گيرد.

او با تأكيد بر اين‌كه ما بايد وضع هنرهاي سنتي و صنعتي خود را آن‌گونه كه هست به مردم دنيا معرفي كنيم، گفت: فقط قدمت صنايع دستي شهرري پنج‌هزار سال است، پس جايگاه ما اين‌قدر هم پايين نيست. ما در شرايطي بايد صنايع دستي خود را متحول كنيم كه از نظر كيفيت، صنايع دستي ايران در جهان چهارمين و در بخش صادرات، بيست‌وچهارمين رتبه را دارد.

اين هنرمند صنايع دستي ادامه داد: ما بايد وضعيت فرهنگي خود را در دنياي پيشرفته‌ي امروز مستحكم كنيم. هر بسته‌ي صنايع دستي به‌جز آن‌كه معرف محتويات خود مي‌تواند باشد، راوي حال و روز زمانه‌ي فرهنگي و صنعتي كشورها نيز مي‌تواند باشد.

او با اشاره به اشتغال هفت‌ميليون نفر جمعيت شهري، روستايي و عشايري در صنايع دستي، بيان كرد: تقويت صنايع دستي، زمينه‌ي اشتغال بسيار بالايي را براي خانواده‌هاي ايراني فراهم مي‌كند و براي اشتغال‌زايي از هر گزينه‌اي بهتر و باصرفه‌تر است و با كم‌ترين هزينه، بيش‌ترين بازدهي را از اين حوزه مي‌توان به‌دست آورد.

وي در ادامه تأكيد كرد: تأسيس كارخانه‌ي بسته‌بندي محصولات صنايع دستي فقط با امكانات مالي و نظارت دولت امكان‌پذير است، چون هنرمندان كم‌توقع، امكانات مالي زيادي ندارند و اگر اقدام انقلابي از سوي مسؤولان كشور انجام نشود، اين مشكل، بدون حل مي‌ماند و قدرت تخريبي اين معضل براي كشور بيش‌تر مي‌شود.

به اعتقاد صالحي، اين تنها طرح ملي است كه پس از افتتاح، در مدت كوتاهي تمام هزينه‌هاي صرف‌شده را جبران مي‌كند و در كنار آن، پاسخ‌گوي مشتاقان كالاهاي ايراني در دنيا خواهد بود.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-15383.158729
  • خبرنگار : 71021