عليرضا كاظمي‌پور: تشكيل بانك فيلم‌نامه‌نويسان جوان در تلويزيون پيشنهاد خيلي خوبي است شايد مضامين بومي و محلي بتواند در طرح موضوعات نو راه‌گشا باشد

يك فيلم‌نامه‌نويس گفت: تشكيل بانك فيلم‌نامه‌نويسان جوان در تلويزيون پيشنهاد خيلي خوبي است البته تابه‌حال مشابه آن اقداماتي شده است.

عليرضا كاظمي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اظهارات رييس سازمان صداوسيما در زمينه‌ي راه‌اندازي باشگاه فيلم‌نامه‌نويسان به منظور تأمين نيروي انساني لازم در اين رشته براي سيما اظهار كرد: سال گذشته سيمافيلم كارگاه‌هايي را تشكيل داد تا در آن‌ها استعدادهاي جوان از دانشكده صداوسيما و دانشگاه‌هاي ديگر جذب شوند و زيرنظر استادان فيلم‌نامه‌نويسي به نگارش فيلم‌نامه بپردازند البته كارگاه‌هاي فيلم‌نامه‌نويسي ديگري براي نگارش سريال نيز پيش از اين تاسيس شده‌است، اما نتيجه‌ي تلاش‌هاي آن‌ها زياد مطلوب نبوده است، چراكه حاصل اقدامات بيشتر اين كارگاه‌ها به مرحله‌ي توليد نرسيده است هرچند كه در كشف و رشد استعدادهاي جوان فيلم‌نامه‌نويسي موثر بوده‌اند.

او در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چه اقداماتي بايد صورت گيرد تا فعاليت‌هاي باشگاه‌هاي فيلم‌نامه‌نويسي به مرحله‌ي توليد برسند، اظهار كرد: مهم‌ترين نكته ،به وجودآمدن تعامل بين كارگاه‌ها و سيماست به گونه‌اي كه سيما كارهايي را به آن‌ها سفارش دهد و متون نوشته‌شده به طور مستقيم زيرنظر شوراهاي شبكه‌ها و سيما فيلم بررسي شوند و در صورت مطلوب بودن طرح‌ها با نويسندگان آن‌ها قرارداد بسته شود تا به گونه‌اي حرفه‌يي شروع به نگارش كنند.

كاظمي‌پور ادامه داد: اگر فيلم‌نامه‌نويسان احساس كنند كه در خلأ كار نمي‌كنند و در محيطي فعاليت مي‌كنند كه نوشته‌هاي آنان خوانده و در صورت مطلوب بودن روي آن‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود و به ساخت مي‌رسد، انگيزه خوبي پيدا مي‌كنند تا به گونه‌اي حرفه‌يي وارد عرصه‌ي فيلم‌نامه‌نويسي شوند و كارشان را ادامه دهند.

نويسنده‌ي سريال«ميوه ممنوعه» درباره‌ي وضعيت سوژه‌يابي براي نگارش فيلم‌نامه‌هاي تلويزيوني اظهار كرد: به عنوان فيلم‌نامه‌نويسي كه با تلويزيون همكاري مي‌كنم، معتقدم كه با مشكل فقر سوژه در سيما مواجه هستيم البته شايد اين ديدگاه از ضعف نويسندگي من ناشي شود، ولي هربار كه با تلويزيون كار مي‌كنم، معضل كمبود سوژه‌ي قابل ساخت در سيما را بيشتر احساس مي‌كنم كه نتيجه‌ي آن روز به روز تكراري تر شدن برنامه‌هاي نمايشي تلويزيون است.

او درباره‌ي نظر رييس صداوسيما مبني بر ضرورت توجه فيلمنامه‌نويسان به سوژه‌هاي بومي و محلي گفت: شايد رويكرد به مضامين بومي و محلي بتواند راه‌گشا باشد، البته در صورت پذيرش اين امر ،پرسش‌هايي مطرح مي‌شود . به عنوان نمونه آيا چنين موضوعاتي مي‌تواند با مخاطب شهرنشين ارتباط برقرار كند يا نه؟ و چرا سيما براي ساخت سريال با مضامين بومي و محلي سرمايه‌گذاري نمي‌كند؟

نويسنده‌ي سريال «دل‌نوازان» تصريح كرد: با قواعد و چارچوب‌هايي كه بر يك طرح تلويزيوني اعمال مي‌شود، نگارش فيلمنامه براساس سوژه‌هاي بكر و جديد ميسر نيست، چراكه موضوعات خاصي ازمميزي و فيلترهاي سيما، مي‌توانند عبور كنند و به مرحله‌ي ساخت برسند.

كاظمي‌پور كه مشغول نگارش فيلم‌نامه‌ي «زن‌بابا» است، گفت: متن اين مجموعه را به همراه سعيد جلالي مي‌نويسيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8812-06872.158257
  • خبرنگار : 71078