مدير شركت ارايه‌كننده وايمكس خبر داد: راه‌اندازي آزمايشي وايمكس در مركز 30 استان برنامه‌ريزي ارائه تلفن اينترنتي و VPN براي مراكز تجاري

مدير يكي از شركت‌هاي داراي مجوز ارائه اينترنت پرسرعت بي‌سيم در كشور با بيان اين كه برنامه ما راه‌اندازي آزمايشي پوششي وايمكس در 30 مركز استان است اظهار اميدواري كرد كه اين سرويس بعد از تاييد تست از مراجع ذي‌صلاح بعد از 2 ماه راه‌اندازي شود.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جعفر ذبيحي - رييس هيات مديره شركت مبين‌نت - در نشست خبري اظهار كرد: اين شركت موفق شد در زمستان سال 87 با كسب امتياز هزار و 60 ميليارد ريالي مجوز وايمكس - اينترنت پرسرعت بي‌سيم - را در 30 استان كشور به دست آورد.

استفاده از شبكه در بيمارستان‌ها، بانك‌ها و ادارات

وي با بيان اين كه وايمكس يك سرويس باند پهن است گفت: يكي از كاربردهاي آن اينترنت پرسرعت است و از ديگر امكانات استفاده در شبكه‌هاي بيمارستان‌ها، بانك‌ها، ادارات و خطوط انتقال نفت، نيروست، همچنين در دولت الكترونيكي كاربردهاي مختلفي دارد كه يك نمونه‌ي گسترد‌ه‌ي آن هم خطوط VPN است.

او با تاكيد بر اينكه مشتركان اينترنت در ايران در گذشته در حدود 250 هزار نفر بود گفت: اين تعداد در پايان سال 2009 به حدود 32 ميليون نفر افزايش يافته كه از اين تعداد فقط حدود 600 هزار نفر از سرويس باند پهن استفاده مي‌كنند زيرا عموما اين سرويس‌ها توسط DSL در ايران ارائه مي‌شود كه محدوديت‌هايي دارد كه شامل عدم سرويس‌دهي در همه مناطق و پر بودن پورت‌هاي شبكه است.

وي گفت: ضريب اينترنت در ايران در سال 2 هزار حدود 3.8 و در سال 2009 به ميزان 48.50 است و ضريب نفوذ اينترنت در ايران در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه پايين‌تر و در خاورميانه بالاترين ضريب نفوذ است كه مي‌تواند يك عاملي براي ارائه سرويس وايمكس در ايران باشد.

هزينه شدن 106 ميليارد تومان براي توسعه شبكه

ذبيحي در بخشي سخنان خود تصريح كرد: اعلام همكاري با تمامي مراكز آموزش عالي براي توسعه زيرساخت‌هاي شبكه انجام داديم و مبلغ 106 ميليارد تومان براي توسعه شبكه هزينه شده است.

راه‌اندازي تلفن اينترنتي و VPN براي مراكز تجاري

وي درباره برنامه‌هاي آينده اين شركت گفت: سرويس‌هاي مختلف در تمام شهرستان‌هاي كشور ارائه خواهد شد و اعلام آمادگي به تمام بانك‌ها شده تا ديتابيس‌هاي خود را از طريق وايمكس ارائه دهند و سرويس‌هايي كه در مرحله اول قصد اجراي آن وجود دارد، يكي اينترنت پرسرعت بي‌سيم است كه هم‌اكنون در حال راه‌اندازي است و بعدي سرويس تلفن اينترنتي و راه اندازي VPN براي مراكز تجاري و اقتصادي است و در فاز بعد اجراي تلويزيون اينترنتي ازطريق وايمكس.

او با بيان اين كه يكي از نيازهاي كشور ما نياز به ارتباطات باند پهن به عنوان يكي از سرويس‌هاي اينترنتي است گفت: كليه مراكز علمي، خدماتي، تجاري و اقتصادي به اين پهناي باند گسترده نياز دارند.

قصدمان ارائه سرويس باهزينه كمتر است

رئيس هيات مديره مبين‌نت با بيان اين كه هر سازمان و ارگاني كه داراي يك ديتاسنتر است مي‌تواند از خدمات ما استفاده كند گفت: كليه‌ي تعرفه‌ي اپراتورهايي كه در بخش مخابرات فعاليت مي‌كنند با اجازه‌ي سازمان تنظيم مقررات هماهنگ و تصويب مي‌شود و ما نيز بنا داريم سرويس‌ها را به نحو مطلوب و با هزينه كمتر از هر سرويس دهنده‌اي در سراسر كشور ارائه دهيم.

ذبيحي در بخشي از سخنان خود گفت: هر پروژه‌اي بايد قطعا طرح تجاري براي خود داشته باشد و براساس آن سرمايه‌گذاري و فروش محصول داشته و در اين زمينه همه موارد را پيش‌بيني كند. اگر بخواهيم اين هزينه سرمايه‌گذاري را با توجه به بازار كشور ببينيم، اگر چهار درصد كل استفاده‌كنندگان باند اينترنت را در كشور وايمكس در نظر بگيريم، ما مي‌توانيم 50 درصد آن را به خود اختصاص دهيم.

وي همچنين اظهار كرد: مجوزي كه در حال حاضر رگولاتوري به ما داده براي ارائه‌ي سرويس به صورت ثابت است و فعلا اين مجوز را در بخش ثابت داريم. ما دوره بازگشت سرمايه‌مان را چهار ساله درنظر گرفتيم و بر اساس برنامه‌ريزي پيش‌بيني كرديم كه ظرف چهار سال سرمايه‌مان برگردد.

به گزارش ايسنا در ادامه اين نشست خبري فريبرز دادگر ـ قائم مقام شركت - هم با بيان اينكه ما مي‌خواهيم شبكه را در چند مرحله اجرا كنيم گفت: در مرحله‌ي اول پوشش آن در مراكز استان و سپس گسترش آن به شهرهاي استان‌هاست.

قصد نداريم سر مردم كلاه بگذاريم

او تصريح كرد: ما در مورد اينترنت قصد نداريم درباره هزينه‌هاي آن سر مردم كلاه بگذاريم و اميدواريم به اندازه‌ي سرويسي كه به مردم مي‌دهيم از آن‌ها پول دريافت كنيم.

با ايرانسل رقابت نداريم

وي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه ما هيچ رقابتي با ايرانسل نداريم اظهار كرد: آن‌ها مشتريان خود را دارند و ما نيز مشتريان خودمان را؛ طرح‌ها و برنامه‌هاي ما در خيلي از موارد با يكديگر متفاوت است.

دادگر اظهار كرد: راه‌اندازي اين شبكه مقارن شده با اولين سال برنامه‌ي پنجم توسعه و شعار دولت دهم كه دولت الكترونيكي خواهد بود؛ اينترنت يكي از انواع سرويس‌هايي است كه ارائه مي‌دهيم و موضوع اصلي ما اين است كه بتوانيم ارتباطات ديتا را در سراسر كشور تامين كنيم.

وي ادامه داد: هنوز مجوز موبيليتي را از سازمان تنظيم مقررات دريافت نكرديم و به اعتقاد ما بايد تكليف اپراتور سوم مشخص شود اما در اين زمينه خيلي مشكل نداشته و نگراني خاصي نخواهيم داشت.

او همچنين اظهار كرد: هنوز معلوم نيست بتوانيم سرويس IPTV را ارائه دهيم؛ اين به ظرفيت شبكه و پهناي باندي بستگي دارد كه هر مشترك نياز دارد و ما بايد ظرفيت شبكه را به حد مورد نياز برسانيم و شديدا در تلاشيم محدوديت پهناي باند 128 K را كه براي كاربران خانگي است، برداريم كه با اين كار ديگر مشكل خاصي در ارائه اين سرويس نخواهيم داشت كه البته ممكن است موفق نشويم اين سرويس را ارائه دهيم.

در تلاشيم از زيرساخت SLA بگيريم

وي خاطر نشان كرد: ما يك سري اطلاعات پيرامون SLA - توافتنامه سطح ارايه خدمات - و نوع سرويس به رگولاتوري ارائه داديم كه در حال بررسي است و در تلاشيم از زيرساخت SLA را بگيريم؛ SLA را پيوست قراردادهايمان براي هر سرويس خواهيم داد تا براساس اين قرارداد سرويس را به مشتريان ارائه دهيم.

هنوز سقف و كف قيمت‌ها معلوم نيست

او با بيان اينكه هنوز رگولاتوري سقف و كف تعرفه را به ما ارائه نداده اما ما قيمت‌هاي پيشنهادي خود را براي آن‌ها ارسال كرديم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در مرحله اول راه‌اندازي و پايش فركانس در بعضي مناطق تداخل فركانس وجود داشت ولي سازمان تنظيم مقررات در حال پيگيري اين موضوع است كه در برخي مناطق رفع شده و خيلي مشكل خاصي در راه‌اندازي شبكه‌ براي ما ايجاد نكرده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8811-09969
  • خبرنگار :