*شگفتي‌هاي تدوين يك بودجه!* اندرون لايحه بودجه 89 چگونه آراسته شده است؟

هنوز حرف‌وحديث‌ها درباره بودجه سال جاري تمام نشده كه از بودجه 89 خبرهايي مي‌رسد، هر چند اين خبرها درباره محتواي بودجه نيست، ‌چون مسوولان اين بخش درباره آن سكوت كرده‌اند. با اين وجود بعضا اخبار عجيبي از بودجه سال آينده منتشر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه بر اساس آيين نامه داخلي مجلس، دولت بايد حداكثر تا نيمه آذر لايحه بودجه را به نمايندگان تقديم مي‌كرد، اما اكنون كه از پايان اين فرصت بيش از يك ماه گذشته، اعلام شده كه لايحه به زودي به مجلس مي‌رسد. اين البته گفته دولت نيست، بلكه نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آخرين اخبار از دولت، اعلام كرده كه يكشنبه اين هفته‌ برنامه‌ پنجم توسعه و در انتهاي هفته بودجه 89 به مجلس تقديم مي‌شود.

در عين حال، ابوترابي اين را هم گفته كه از آن‌جا كه بررسي همزمان بودجه و برنامه امكان‌پذير نيست، اراده‌ مجلس بر آن است كه در ابتدا بودجه‌ سال 89 را مورد بررسي و تصويب قرار دهد و پس از آن به سراغ برنامه‌ پنجم و تصويب اين برنامه برود.

او با اشاره به اينكه "ما تاكيد داشتيم كه دولت حداكثر در نيمه نخست سال جاري لايحه برنامه پنجم را به مجلس ارائه كند تا اين لايحه در دستور كار نمايندگان مجلس قرار گرفته و به تصويب نهايي برسد و بر اساس اهداف قانون برنامه پنجم، بودجه سال 89 در مجلس مورد بررسي قرار گيرد"، اين طور ادامه داده است: متاسفانه لايحه برنامه پنجم تا اين تاريخ تقديم مجلس نشده است و لذا تصميم مجلس بر آن است كه در صورتي كه دو لايحه برنامه‌ و بودجه‌ 89 همزمان به مجلس ارائه شود، با توجه به سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري درباره‌ قانون برنامه‌ و البته با عنايت به قانون برنامه‌ چهارم و احكام اين قانون و ميزان تحقق اهداف برنامه‌ چهارم و با توجه به چشم‌انداز 20 ساله‌ كشور، بودجه‌ سال 89 در ابتدا مورد بررسي مجلس قرار مي‌گيرد و پس از آن برنامه‌ پنجم را مورد تصويب قرار مي‌دهيم و از اين لحاظ هم هيچ مشكلي وجود ندارد.

اگرچه تدوين لايحه بودجه بدون در نظر گرفتن سند بالادستي آن يعني برنامه پنجم توسعه عجيب به نظر مي‌رسد، اما مي‌تواند گوياي اين باشد كه احتمالا احكام برنامه پنجم توسعه تفاوت چنداني با برنامه چهارم ندارد!

از سوي با اينكه مسوولان تدوين لايحه بودجه به طور مكرر بر لزوم تعيين تكليف لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها براي تهيه و تنظيم لايحه بودجه 89 تاكيد داشتند، اما درست همان روز كه مجلس بالاخره بعد از جدل‌هاي فراوان نظر دولت را در موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها تامين و لايحه را به تصويب نهايي رساند، وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد كه بودجه سال آينده کشور بدون در نظر گرفتن لايحه هدفمند کردن يارانه ها تدوين شده ‌است!

اين گفته حسيني هم اگرچه عجيب به نظر مي‌رسد، اما نسبت به اظهارنظرهاي پيشين مسوولان بودجه نويسي كه تقديم لايحه بودجه را به تعيين تكليف موضوع هدفمندشدن يارانه‌ها موكول مي‌كردند، كمي ترديد ايجاد مي‌كند و اين را به ذهن مي‌رساند كه احتمالا تاخير در ارائه لايحه بودجه نه به دليل بررسي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها در مجلس، بلكه به دلايلي ديگر بوده ‌است.

به اين دليل كه هنوز هيچ اطلاعاتي از جزئيات لايحه بودجه 89 در دست نيست،‌ نمي توان درباره آن اظهار نظر كرد، اما كسري بودجه سال جاري و متممي كه دولت بارها از آن صحبت كرد و در نهايت هم از آن خبري نشد و اين كه مجلس خود دست به كار شد و طرح اصلاح قانون بودجه را تهيه و كرد و در حال بررسي آن است نيز از ديگر نكات عجيب در حوزه بودجه است.

بايد منتظر باشيم تا ببينيم آيا مسوولان دولتي به روال هر سال، پيش از ارائه لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي، براي تشريح آن نشستي خبري برگزار خواهند كرد يا بايد همچنان منتظر اخبار شگفتي آفرين از بودجه بود؟!

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8810-08411.156974
  • خبرنگار :