يك كارشناس گردشگري: اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها ضربهي ديگري بر جسم بيمار گردشگري است اين طرح در بلندمدت صنعت گردشگري ايران را حرفهيي ميكند
يك كارشناس گردشگري گفت: طرح هدفمند كردن يارانهها در كوتاهمدت مشكلات زيادي را ايجاد ميكند؛ اما در بلندمدت صنعت گردشگري ايران را حرفهيي خواهد كرد. ناصر كرمي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هدفمند كردن يارانهها، ضرورت اجتنابناپذير اقتصاد ايران است و هر بخشي بايد خود را با آن تطبيق دهد، اظهار داشت: اين طرح در كوتاهمدت مشكلات زيادي را ايجاد ميكند؛ اما در بلندمدت، صنعت گردشگري را به سمت حرفهيي شدن سوق ميدهد. وي بيان كرد: اكنون يكي از مزيتهاي مهم ايرانگردي، وجود يارانههاي انبوه بر كالاهاي اساسي و اقتصادي است. بنابراين معمولا قيمت خريد تور ايران براي آژانسهاي خارجي ارزانتر است، چون تمام قيمتها در بخش حملونقل، غذا، اقامت و پذيرايي با يارانه محاسبه ميشوند و هنگامي كه اين يارانهها حذف شوند، قيمت و كيفيت خدمات نيز تحت تأثير قرار ميگيرد كه در كوتاهمدت مشكلاتي را ايجاد ميكند. مديرعامل مؤسسهي توسعهي پايدار مناطق طبيعي با اشاره به قياس معالفارق شرايط پس از سهميهبندي بنزين با تأثير طرح هدفمند كردن يارانه، ادامه داد: آن زمان وقتي گفته ميشد، سهميهبندي بنزين به گردشگري لطمه ميزند، تصور اين بود كه سهميهبندي بنزين موجب ميشود، مردم بخشي از سوخت خود را با قيمت آزاد تأمين كنند؛ اما با دادن سهميههاي ديگر به مناسبتها و اهداف مختلف، مانند بنزين سفر و نوروز، اين مشكل ايجاد نشد. در واقع، سهميهبندي به موضوعي بياساس تبديل شد، چون آن تأثير واقعي را نداشت. وي گفت: اگر قرار باشد، سهميهبندي واقعي بنزين اتفاق بيفتد، حتما در سفر مشكلاتي ايجاد ميشود، چون روز نخست سهميهبندي، جادهها بسيار خلوت شدند و تصاوير آن هم منتشر شد؛ اما پس از گذشت مدتي، چون راههاي ديگري پيش پاي مردم گذاشته شدند، تأثير آن مشكلات موقتي بود و سهميهبندي واقعي بنزين نيز اتفاق نيفتاد. كرمي با اعتقاد به اينكه اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها در درازمدت به حرفهيي شدن صنعت گردشگري كمك ميكند، بيان كرد: ما در ايران گردشگر داريم؛ اما صنعت آن را نداريم. اگر اين اعتقاد وجود ندارد، بايد مشخص شود كه چه ميزان از هزينههاي حاصل از ورود گردشگران خارجي به صندوق ذخيرهي ارزي و درآمدهاي ملي واريز ميشود، آن هم در شرايطي كه هر مسافر ورودي از جمله رانندگان كاميون جزو آمار گردشگران ورودي ايران بهشمار ميآيند كه در ارزآوري و اشتغالزايي تأثير مثبتي هم ندارند. وي ادامه داد: چگونه ورود رانندهي كاميوني كه در ماشين خود زندگي ميكند و از نان و گازوييل يارانهيي و ارزان ايران استفاده ميكند و گاهي به يك رستوران ميرود، براي كشور ميتواند سودي داشته باشد؟ اين مسافران بهاصطلاح گردشگر فقط براي اقتصاد كشور ضرر دارند؛ اما هدفمند كردن يارانهها موجب ميشود، گردشگران حرفهيي به ايران وارد شوند و در آن شرايط، قطعا براي وقوع سفرهاي واقعي در كشور برنامهريزي ميشود. اين كارشناس گردشگري اظهار داشت: مسؤولان از وقوع 100ميليون سفر در تعطيلات نوروزي سخن ميگويند، درحاليكه با اين سفرها، سرمايهگذاري اتفاق نميافتد. اگر اين 100ميليون نفر در طول سفر خرج كنند و براي كشور درآمدزايي و اشتغالزايي داشته باشند، گردشگري اقتصادي ايجاد ميشود. اينكه آنها در خانهي اقوام يا چادرهاي مسافرتي اقامت كنند و همهي خوراك سفر را از خانه همراه ببرند، صنعت گردشگري نميشود. كرمي در پاسخ به اينكه امكان دارد، با حذف يارانهها و گرانتر شدن تورها، گردشگران حرفهيي هم كه اكنون معتقدند، سفر ايران در قياس با همسايههاي آن مانند تركيه و امارات گرانتر است، براي مدتي حذف شوند كه جبران آن قطعا زمان زيادي ميخواهد، چگونه ميتوان شرايط را با اجراي اين طرح آماده كرد كه گردشگري ايران با ضربهي ديگري مواجه نشود؟ اضافه كرد: در اينكه گردشگري ايران، موجود نحيف و دردمندي بهشمار ميآيد و اين طرح هم ضربهي ديگري بر جسم بيمار و نحيف آن است، شكلي نيست؛ اما ساختار گردشگري در ايران غيرحرفهيي، غلط و عميقا وابسته به دولت و رانتهاي ديگر است و براي آنكه گردشگري ايران را از اين حالت خارج و حرفهيي كنيم، اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها يك ضرورت بهشمار ميآيد. اين طرح، راه را براي گردشگران حرفهيي و سرمايهگذاري واقعي باز ميكند. انتهاي پيام