گزارشي از مشكلات پيش روي رييس جديد سازمان حج و زيارت توقف ثبت نام حج و عمره، تحريم عمره‌ي آينده و شيوه‌ي اعزام زائر به عتبات عاليات

رييس سازمان حج و زيارت با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از چندبار تكذيب شايعه‌ي تغيير رييس اين سازمان و لغو حكم انتصاب رييس جديد كه از سوي رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌دنبال صدور مصوبه‌ي الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده شده بود، اما منتفي شد، در نهايت 12 دي‌ماه تغيير كرد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان حج و زيارت درحالي با تحولات جديدي به‌دنبال تغيير رييس اين سازمان مواجه مي‌شود كه اين روزها با مسائلي مانند تحريم عمره‌ي مفرده‌ي آينده در صورت به توافق نرسيدن ايران و عربستان درباره‌ي بهبود وضع برخوردها با زائران ايراني، توقف ثبت نام حج و عمره و طولاني شدن صف انتظار براي تشرف روبه‌روست.

درحالي‌كه موسم عمره نزديك است، با توجه به اظهارات مقامات كشور به‌نظر مي‌رسد، اگر دولت عربستان در مقابل برخورد مأموران سعودي و افراطي‌هاي اين كشور با زائران ايراني به‌طور جدي متعهد نشود، عمره‌ي آينده از سوي ايران تحريم خواهد شد.

آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ پيش از اين با توجه به گزارش‌هاي دريافت‌شده از سوي بازرسان بعثه‌ي مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت از عمره و حج گذشته، درباره‌ي برخوردهاي برخي مأموران سعودي و نيروهاي افراطي در عربستان گفته بود: گزارش‌هاي رسيده درباره‌ي بدرفتاري مأموران سعودي و توهين به زائران ايراني را خدمت مقام معظم رهبري ارائه کرديم و ايشان به وزارت امور خارجه ابلاغ کردند که اگر اين رفتارها ادامه يابند، عمره را تعطيل خواهيم کرد. به‌نظر مي‌رسد، اگر مفاسد عمره بر مصالح آن بچربد و توهين به روحانيون و زائران تداوم يابد، مطمئنا عمره تعطيل خواهد شد.

شوراي عالي حج به رياست رييس‌جمهور نيز در آخرين نشست خود تصميم گرفت، براي روشن شدن اين وضعيت، امسال مسؤوليت پي‌گيري موضوع عمره را به وزارت امور خارجه واگذار كند تا پس از توافق در اين زمينه، عمليات اعزام آغاز شود.

تحريم عمره‌ي مفرده در صورت به توافق نرسيدن ايران و عربستان درحالي رخ مي‌دهد كه اكنون 30هزار نفر از عمره‌ي امسال به‌دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع «آ» بازماندند و اولويت اعزام آن‌ها به گفته‌ي رييس پيشين سازمان حج و زيارت، محفوظ است. علاوه بر اين، حدود سه‌ميليون نفر ديگر در نوبت اعزام هم‌چنان معطل‌اند.

هم‌چنين با وجود اين‌كه بارها از سوي مسؤولان سازمان حج و زيارت قول داده شده بود، با توجه به توقف حدود يك‌ساله‌ي وديعه‌گذاري حج و عمره در بانك‌ها، امسال بار ديگر اين ثبت نام‌ها آغاز شوند، اما به‌دليل حجم انبوه وديعه‌گذاران حج و عمره كه بايد سال‌هاي زيادي را منتظر تشرف بمانند، اين سازمان در آخرين اظهار نظر خود اعلام كرده است كه امسال هيچ‌يك از اين ثبت نام‌ها انجام نمي‌شود.

رييس پيشين سازمان حج و زيارت قبل از حج تمتع امسال گفته بود كه هنوز در اين‌باره تصميمي گرفته نشده است و با اين تراكم جمعيت منتظر كه در بانك‌ها ثبت نام كرده‌اند، تمايلي براي آغاز ثبت نام در سال 1388 وجود ندارد.

اكنون يك‌ميليون و 700هزار نفر در بانك‌ عامل براي حج تمتع وديعه‌گذاري كرده‌اند كه با توجه به سهميه‌ي ايران در حج هر سال، تشرف اين افراد حدود 17سال طول مي‌كشد.

در اين بين كه سازمان حج و زيارت عمليات اعزام زائر را به عراق و سوريه توسط شركت كارگزاران زيارتي سراسر ايران (شمسا) آغاز كرده است، برخي دفاتر خدمات زيارتي به نحوه‌ي اجراي اين عمليات و انحصاري بودن آن، مانند حج و عمره معترض‌اند و با وجود اين‌كه به گفته‌ي برخي از اين مديران دفاتر خدمات زيارتي، نشست‌هايي براي طرح و رفع مشكلات بخش خصوصي برگزار شده‌اند، اما تاكنون نتيجه‌ي خاصي حاصل نشده است.

سازمان حج و زيارت به‌عنوان متولي اعزام زائران ايراني به حج، عمره، عتبات عاليات عراق و سوريه و مسؤول تأمين امنيت زائران در اين كشورها كه همواره با تقاضاي عموم مردم براي انجام اين سفرها با وجود مشكلات خاص آن كشورها مواجه است و هر بار بخش خصوصي اجراي اصل 44 قانون اساسي را از اين سازمان طلب مي‌كند و مجلس شوراي اسلامي چندبار طرح تحقيق و تفحص از اين سازمان را مطرح كرده، اكنون با تغيير رييس مواجه شده است.

پيش از صدور حكم رييس جديد سازمان حج و زيارت، مهرماه امسال شايعه‌ي بركناري مصطفي خاكسار قهرودي و انتصاب علي ليالي به‌عنوان رييس جديد مطرح شد كه اين خبر از سوي وزات فرهنگ و ارشاد اسلامي تكذيب شد. مسأله‌ي تغيير رييس اين سازمان پيش از آن (ارديبهشت‌ماه امسال) هم در زمان صدور مصوبه‌ي شوراي عالي اداري به رياست رييس‌جمهور مبني بر الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شده بود. در آن زمان، رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، علي ليالي را كه آن دوره مدير كل امور مجلس اين سازمان بود، در حكمي بدون دريافت نظر آيت‌الله ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ و درحالي‌كه خاكسار قهرودي براي بستن قراردادهاي حج به عربستان رفته بود، به‌عنوان رييس سازمان حج و زيارت منصوب كرد.

اين موضوع با انتشار نامه‌اي از سوي دفتر مقام معظم رهبري و اعلام نظر آيت‌الله ري‌شهري مواجه شد. در نامه‌ي دفتر مقام معظم رهبري خطاب به نماينده‌ي ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني آمده بود: «درباره جابجايي سازمان حج و زيارت به جناب آقاي رييس‌جمهور مؤكد تذكر داده شد كه الحاق اين سازمان به مجموعه گردشگري شايسته نيست، مقرر گشت وضعيت به شيوه سابق باقي بماند. لذا مقتضي است، جنابعالي برنامه‌هاي خود را طبق روال سابق ادامه دهيد.

وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس محترم سازمان حج و زيارت در جريان امر قرار گيرند.»

هم‌چنين ري‌شهري در واكنش به حكم انتصاب سرپرست سازمان حج و زيارت از سوي رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: از آن‌جا كه موضوع حج و زيارت از شئون ولي فقيه است و براساس اطلاع واصله، الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بدون گرفتن نظر از مقام معظم رهبري انجام شده و حكم انتصاب سرپرست جديد نيز بدون هماهنگي با اينجانب صادر شده است، اين اقدام مبناي قانوني ندارد.

اكنون پس از گذشت هشت‌ماه از اين اتفاق و چهارماه از تكذيب شايعه‌ي انتصاب علي ليالي به‌عنوان رييس سازمان حج و زيارت، او از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان رييس اين سازمان منصوب شده است. البته اين‌بار به گفته‌ي برخي مسؤولان بعثه‌ي مقام معظم رهبري، انتخاب رييس جديد با اطلاع نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت بوده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-06162
  • خبرنگار : 71021