يك مجري سفرهاي ارزان‌قيمت: طرح سفرهاي ارزان از مسير خود خارج شده است حمايت اجرايي و ارتقاي انگيزه‌ي سفر در اين طرح از طرف دولت اتفاق نيفتاده است

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: متأسفانه طرح سفرهاي ارزان‌قيمت كه قرار بود، با هدف توزيع سفر در كشور، بخصوص در مناطق محروم اجرا شود، اكنون به‌نوعي از مسير خود خارج شده است. رضا خادم‌الرضا در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه پيش از اجراي سفرهاي ارزان‌قيمت، كارشناسي‌هاي زيادي درباره‌ي ارزان كردن سفرهاي داخلي شده بودند و طرح‌هايي در اين‌باره داده شدند كه البته شاخص‌هاي لازم را نداشتند، اظهار داشت: سفر در صورتي ارزان مي‌شود و انگيزه‌ي مردم براي سفر افزايش مي‌يابد كه اجزاي آن نهادينه و بندهاي مربوط به خدمات‌رساني در سفرها اجرايي شوند. وي ادامه داد: قرار بود، تعدادي از آژانس‌ها تحت پوشش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سفر را در سطح كلان ايجاد كنند و انگيزه‌ي مردم براي سفر كردن با اطلاع‌رساني، افزايش يابد و تعدد سفر با قيمت ارزان اتفاق بيفتد؛ اما تاكنون حمايت اجرايي، فرهنگ‌سازي عمومي گردشگري و ارتقاي انگيزه‌ي سفر از طرف دولت اتفاق نيفتاده و بيش‌تر فشارها روي بخش خصوصي براي ايجاد خدمات بوده است. به گفته‌ي او، متأسفانه دفاتر خصوصي گردشگري از نظر جذب مسافر و هزينه‌هاي سنگين تبليغات نتوانستند، به خدمات وسيعي برسند. البته اين دفاتر تلاش كردند، عرضه را به‌صورت مرتبه‌يي و خدمات را در سطح كلان و كيفي ايجاد كنند و با وجود اين‌كه تمام هزينه‌ها را براي ارتقاي انگيزه‌ي سفر و افزايش تقاضا، متناسب با عرضه صرف كرده‌اند، اگر جذب مسافر متناسب با عرضه در اين طرح اتفاق نيفتد، سفرهاي ارزان به‌نوعي از مسير خارج مي‌شوند. اين مجري سفرهاي ارزان‌قيمت درباره‌ي اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي رفع مشكلات اين طرح، بيان كرد: در زمان فعاليت جمشيد حمزه‌زاده ـ مدير كل گردشگري داخلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به‌دليل ارتباطي كه با بخش خصوصي وجود داشت، نظرهاي اين بخش مهم بود و مشكلات و ديدگاه‌ها نيز به مسؤولان اين سازمان منتقل مي‌شدند و ما با پشتكار بيش‌تري مسيري را كه آغاز كرده بوديم، پي مي‌گرفتيم؛ اما پس از تغيير اين مسؤولان، نگاه‌ها و سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تغيير كرد، ولي چون اين سازمان به موضوع سفرهاي ارزان وارد شده بود، صحبت‌ها و بحث‌هاي خود را ادامه داد. البته آن‌ها عملي نبودند و نشست‌هايي كه تاكنون براي اين طرح برگزار شده، آرماني و كلي‌اند كه انتظار مي‌رود، اين سازمان جزيي‌تر به زواياي اين طرح بپردازد. خادم‌الرضا تأكيد كرد: هر بخشي از اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي گردشگري، مهم است و براي اين‌كه سفرها مطلوب و ارزان شوند، بايد حداقل‌ها و استانداردهاي كيفيت رعايت شوند. وي گفت: اكنون تمام بخش‌هايي كه بايد خدمات ارزان‌قيمت را تعريف كنند، وجود ندارند، چون هتل‌ها در چه شرايطي بايد سفرهاي ارزان را اجرا كنند. در تركيه اگر هتل‌ها خدمات ارزان مي‌دهند، براي برخي معافيت‌هاي مالياتي و دريافت خدمات خاص و جانبي است و آن‌ها هم ترجيح مي‌دهند، به جاي فروش خدمات به مسافر، آن‌ را با قيمت ارزان به آژانس‌ها بدهند؛ اما در ايران هتل‌ها ترجيح مي‌دهند، براي جبران هزينه‌ها، اين خدمات را با قيمت گران، مستقيم به مسافر بفروشند، چرا بايد در اين شرايط با نصف قيمت به آژانس خدمات بدهند و اگر اين كار را انجام دهند، واقعا چه امكاناتي دريافت مي‌كنند؟! اين عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل هم اين مسأله صادق است. بايد انگيزه باشد تا آن اتفاق‌هاي مورد نظر در طرح سفرهاي ارزان‌قيمت رخ دهند. در صورتي به ايده‌آل‌هاي اين طرح مي‌رسيم كه صحبت‌هاي مطرح‌شده پيش از اجراي طرح، اجرايي شوند. وي اضافه كرد: اگر وضعيتي براي بخش‌هاي اقامتي و حمل‌ونقل تعريف شود كه آن‌ها در طول سال بتوانند خدمات بدهند، مدعيان اين صنعت از خدماتي كه مي‌دهند مطمئن باشند، مردم اعتماد كنند و هزينه‌ي سفر خود را كنار بگذارند، كالا در اختيار اين صنعت باشد، دولت در كنار بخش خصوصي در اجراي اين طرح قرار گيرد و تبليغات با هدف اطمينان‌سازي اتفاق بيفتد، مي‌توان به اهداف طرح سفرهاي ارزان‌قيمت دست يافت. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۴ دی ۱۳۸۸ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-05864
  • خبرنگار : 71021