/هدفمند شدن يارانهها/ عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو: حذف يارانه انرژي هزينههاي توليد را افزايش ميدهد تقاضاي بازار به سمت خودروهاي كممصرف خواهد رفت
در صورت حذف يارانههاي انرژي، هزينههاي توليد خودروسازان افزايش خواهد يافت. اوستا گودرزي - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفتوگو با خبرنگار دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در صورت حذف يارانههاي انرژي، خودروسازان از دو ناحيه افزايش قيمت تمام شده توليدات و كاهش تقاضاي خودرو تحت فشار قرار خواهند گرفت. وي با بيان اينكه بعيد به نظر ميرسد كه صنعت خودرو جزو صنايع اولويتدار براي دريافت درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانهها باشد، خاطرنشان كرد: در آن صورت هزينههاي توليد خودرو افزايش يافته و به همان نسبت نيز قيمت خودرو افزايش خواهد يافت. او تصريح كرد: از طرف ديگر افزايش قيمت سوخت جزو عوامل محدودكننده تقاضاي خودرو بوده و با كاهش تقاضاي خودرو فشار دو جانبهاي به خودروسازان وارد خواهد شد. وي با بيان اينكه در صورت اجراي طرح هدفمندسازي يارانهها به دليل بالا رفتن هزينههاي زندگي، خريد خودرو از اولويتهاي خريد مردم خارج خواهد شد، گفت: در حال حاضر يكي از دلايل بالا بودن تقاضاي خريد خودرو، پايين بودن هزينههاي سوخت آن است. به گفته گودرزي، با حذف يارانههاي انرژي، تقاضاي بازار به سمت خودروهاي كم مصرف حركت خواهد كرد كه خودروسازان داخلي تاكنون اقدامي در جهت توليد خودروهاي كم مصرف انجام ندادهاند. وي افزود: تلاش براي توليد خودروهاي كم مصرف نيز نياز به صرف هزينههاي بالايي براي طراحي و توليد دارد كه اين مساله نيز در كنار فشارهاي ناشي از افزايش قيمت تمام شده توليد و كاهش تقاضا، كار خودروسازان را سختتر خواهد كرد. انتهاي پيام