*مردم در حال رها كردن باغ‌هاي خود هستند* دست‌نخوردگي مركبات داخلي و افزايش 227 درصدي واردات پرتقال

هرچند به گفته مقامات بخش خصوصي تاكنون باغات مركبات كشور دست نخورده باقي مانده‌اند و طبق سخنان مقامات دولتي توليد مركبات كشور كامل و كافي است و امسال نيازي به واردات در بحث پرتقال نداريم، اما ميزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از 227 درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در حالي كه بسياري از كارشناسان و فعالان اقتصادي و حتي مقامات دولتي كشور مكرر فرياد مي‌زنند كه واردات ميوه صورت نگيرد تا ميوه‌هاي ديگر مانند سيب‌هاي داخلي كشور روي دست‌هاي كشاورزان نمانند، اما ميزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال به حدي بوده‌ كه در ليست 100 قلم كالاي عمده وارداتي كشور وجود داشته است.

ميزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال 87 از نظر ارزش و وزن به ترتيب 227.31 و 158.87 درصد افزايش داشته است.

براين اساس، طي اين مدت 111.9 هزار تن پرتقال به ارزش 60 ميليون دلار و سهم 0.37 درصدي وزني و 0.19 درصدي ارزشي وارد كشور شده‌ است.

قيمت متوسط يك كيلو پرتقال وارداتي طي اين مدت 0.5 دلار( معادل حدود 500 تومان) بوده و اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 0.4 دلار (معادل حدود 400 تومان ) بود.

در مدت مشابه سال گذشته نيز 43.2 هزار تن پرتقال به ارزش 17 ميليون دلار و سهم0.16 درصدي وزني و 0.05 درصدي ارزشي وارد كشور شده بود.

اين در حالي است كه نه‌تنها فعالان بخش خصوصي اعتقاد دارند نبايد مركباتي چون پرتقال وارد كشور نشود، بلكه مسئولان دولتي كشور نيز اذعان كرد‌ه‌اند كه امسال توليد مركبات كشور كافي است و نيازي به واردات نيست.

مديركل دفتر امور ميوه وزارت جهاد كشاورزي، از جمله اين مسئولان است كه مدتي قبل به خبرنگار ايسنا گفته بود: «اعتقاد ما بر اين است كه توليد مركبات كشور كامل و كافي است و امسال نيازي به واردات در بحث پرتقال نداريم.»

*واردات در زمان برداشت محصولات داخلي

به گفته محمد بهتاش ـ كارشناس كشاورزي ـ نيز واردات ميوه به كشور ما در حالي است كه ثمر درختان ميوه باغ‌هاي داخل كشور بر اثر پرباري بر روي زمين افتاده‌اند و كشاورزان به دليل شرايط نامناسب بازار براي فروش توليدات داخلي نمي‌توانند اين بار سنگين را از دوش درختان كشور بردارند.

اين بي‌توجهي به محصولات و توليدات داخلي به حدي رسيده است كه به گفته او، همزمان با برداشت محصولات كشور، شاهد واردات عظيم انواع ميوه‌هاي خارجي هستيم.

اين همان موضوعي است كه مقامات بخش خصوصي نيز به شدت نسبت به آن گله دارند.

رييس هيات مديره اتحاديه باغداران مركبات در اين مورد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به اينكه سال‌هاي گذشته در زمان شكوفه دادن باغ‌هاي مركبات محصول را پيش‌خريد مي‌كردند، بيان كرده بود: « متاسفانه امسال با وجود اينكه محصول با كيفيت و مرغوبي نيز توليد شده ولي تاكنون باغات مركبات دست نخورده باقي مانده‌اند. واردات بي‌رويه‌اي كه در گذشته انجام شده و همچنان نيز ادامه دارد باعث شده كه در حال حاضر باغات مركبات دست نخورده باقي مانده و باغداران مركبات در نگراني و دلزدگي به سر ببرند و اين دل‌زدگي به جايي رسيده كه مردم در حال رها كردن باغ‌هاي خود هستند. »

*مشكل از واردات نيست!

پيش از اين نيز اخباري مبني بر اين كه سيب‌هاي كشاورزان امسال روي دستان آن‌ها مانده‌ است و آن‌ها به اجبار اين محصولات را دور مي‌ريزند منتشر شده بود كه معاون وزير بازرگاني علت اين اتفاق را نبود صنايع تبديلي دانسته بود.

صادق مفتح با بيان اينكه اصلا مشكل از واردات نيست، عنوان كرده بود: «مشكل نبود صنايع تبديلي است.»

با وجود اين، در شرايطي كه برخلاف كارشناسان و مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، مقامات وزارت بازرگاني اعتقادي به اين ندارند كه عامل فروش نرفتن و از بين رفتن مركبات كشور واردات است، بايد منتظر ماند و ديد كه چه زماني اين بار سنگين بر دوش درختان كشور برداشته مي‌شود و آيا اصلا برداشته مي‌شود يا اين كه خودشان به تدريج خشك و كدر و ضايع مي‌شوند؟

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-00117
  • خبرنگار :