كارشناس پژوهشكده‌ي حفاظت خطاب به كارشناسان يوناني: آثار صخره‌يي فيروزآباد و بيشاپور شروع خوبي براي همكاري خواهند بود

استاديار دانشكده‌ي فني كرت از يونان گفت: استفاده از نانوتكنولوژي، بويژه در حفاظت از آثار تاريخي سبب خواهد شد، به‌راحتي تركيباتي را بتوانيم به‌وجود آوريم تا آثار تاريخي را بدون ايجاد تغييري در آن‌ها به‌خوبي حفظ كنيم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در دومين روز از برنامه‌هاي هفته‌ي پژوهش در پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، پروفسور ماراولاكي به ارائه‌ي توضيح‌هايي درباره‌ي مواد حفاظتي و پاك‌سازي مبتني بر فن‌آوري نانو براي حفاظت از محوطه‌ها پرداخت.

او با يادآوري اين‌كه در گزارش خود به برخي پژوهش‌هاي انجام‌شده در پاسارگاد اشاره خواهد كرد، ادامه داد: نانوتكنولوژي به ساختارهاي بسيار كوچك برمي‌گردد و يك نانومتر به اندازه‌ي يك ميليونيوم متر است و خواصي را شامل مي‌شود كه در عمليات‌هاي مختلف مؤثرند. اين تكنكيك براي ماندگاري چنين برنامه‌هايي بسيار اهميت دارد.

وي به پژوهش‌هاي انجام‌شده توسط دكتر منصور افرازه اشاره و بيان كرد: اين تحقيقات نشان دادند، در رنگ‌هاي مختلف از نانوتكنولوژي استفاده شده و برخلاف باورهاي پيشين، آنچه بخش‌هاي فلزي موجود در پاسارگاد را به‌هم وصل مي‌كند، از فلزاتي با ساختار اتمي جديد و مخلوطي از سرب و آهن است.

او افزود: نانو روش‌هاي مختلفي را به‌دست مي‌آورد كه استفاده از اين روش‌ها سبب مي‌شود، اطلاعات مناسبي را در استحكام، مرمت، به‌سازي و حفاظت بناها داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم، مدير پيشين پايگاه ميراث جهاني بيستون به معرفي آثار صخره‌يي ايران و آسيب‌هاي موجود در اين آثار پرداخت.

مليحه مهدي‌آبادي با اشاره به تفاوت بين آثار صخره‌يي و آثار سنگي كه هر كدام روش‌هاي مرمتي ويژه‌اي را مي‌طلبند، گفت: فرهنگ نوشتن روي سنگ و صخره به ايرانيان نسبت داده مي‌شود و بيش‌ترين حجم اين آثار در ايران وجود دارد.

اين كارشناس آثار سنگي پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار و اشياي تاريخي و فرهنگي اظهار داشت: بيش‌تر سنگ‌نوشته‌ها بر سر راه‌هاي ارتباطي قرار دارند و از آنجا كه نمايانگر يك فرهنگ غني در ايران هستند، اهميت زيادي دارند. اين آثار بر بسترهاي سنگي متفاوت مانند گرانيت يا آهك كه آن‌ها نيز انواع مختلف دارند، قرار گرفته‌اند.

او توضيح داد: اهدافي كه در بررسي‌هاي آثار صخره‌يي در ايران دنبال مي‌كنيم، شامل بررسي برآيندهاي فرسايش اين آثار و وضعيت موجود آن‌ها مي‌شود. از آنجا كه تعداد اين آثار بسيار زياد است، نيازمنديم ابتدا اولويت‌هايي را براي بررسي تعيين كنيم.

وي تأكيد كرد: به‌دليل دسترسي مشكل به اين آثار و حجم زياد آن‌ها تاكنون مستندسازي دقيقي به شكل يكپارچه انجام نشده و اين امر، يكي از هدف‌هاي پيش روي پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار تاريخي و فرهنگي است.

مهدي‌آبادي در تشريح آسيب‌هاي واردشده به اين آثار، بيان كرد: تخريب‌هاي انساني كه گاهي به‌دليل باورهاي نادرست مردم ايجاد مي‌شوند، مرمت‌هاي نابجا و غيراصولي، وجود گل‌سنگ‌ها و نفوذ آب از عوامل تأثيرگذار در تخريب اين آثار هستند. هم‌چنين استفاده از سيمان در پر كردن درزها يك اشكال عمده‌ي مرمت‌هاي گذشته است، زيرا سيمان غيرقابل برگشت است و با چنين كاري، اصل حفاظت و مرمت از ابتدا زير سؤال رفته است.

به گفته‌ي‌ اين كارشناس، از هدف‌هاي مهم‌ پيش رو، مستندسازي تمام آثار صخره‌يي كشور با درنظر گرفتن اقليم، نوع سنگ و موارد ويژه‌ي ديگر است.

وي تأكيد كرد: تمام اين برنامه‌ها، اگر با يك مديريت خوب انجام شوند، بهتر مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد. در اين راستا، بايد كميته‌هاي مديريتي راهبردي تشكيل شوند.

مهدي‌آبادي در پايان بخش نخست مراسم امروز، آثار صخره‌يي دو محوطه‌ي فيروزآباد و بيشاپور استان فارس را به كارشناسان و متخصصان مهمان از كشور يونان معرفي و اضافه كرد: اگر قرار است، همكاري و تفاهم‌نامه‌اي بين ايران و يونان وجود داشته باشد، اين دو محوطه شروع خوبي براي كار خواهند بود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۹ آذر ۱۳۸۸ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-08342
  • خبرنگار : 71219