نخستين كتابخانه‌ي ديجيتال خاورميانه در حوزه‌ي مرمت راه‌اندازي شد

نخستين كتابخانه‌ي ديجيتال خاورميانه در حوزه‌ي مرمت، در پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار و اشياي تاريخي و فرهنگي افتتاح و راه‌اندازي شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هم‌زمان با هفته‌ي پژوهش، نخستين كتابخانه‌ي ديجيتالي در حوزه‌ي مرمت به همت پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مركز اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران افتتاح شد.

در ابتداي اين مراسم، رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران با اشاره به قيام عاشورا و هدف امام حسين (ع) براي گسترش فضائل در جامعه بر پايه‌ي استقرار علم و دانش، بيان كرد: دانايي وقتي بر قلب پاكي استوار باشد، به بصيرت تبديل مي‌شود. بنابراين علم و دانايي وقتي در يك جايگاه سالم باشند، در خدمت بشر مي‌توانند قرار گيرند.

علي‌اكبر اشعري ادامه داد: هر كدام از ما در هر مسؤوليتي كه هستيم، وظيفه داريم، تلاش كنيم سازمان‌هاي خود را در مقايسه با سازمان‌هاي مشابه جهاني به يك امتياز و برتري برسانيم تا به اين ترتيب، وقتي نام سازمان‌ اسناد يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دنيا برده مي‌شود، به‌عنوان سازمان‌هايي پيش‌رو و شناخته‌شده مشخص باشند و همه‌ي اين اتفاق‌ها به مدد دانايي امكان‌پذيرند.

او افزود: پژوهش براي اين است كه هر گامي در زندگي اجتماعي و شخصي برمي‌داريم، بر مبناي دانايي باشد.

در ادامه‌ي مراسم افتتاحيه‌ي هفته‌ي پژوهش در پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مسؤول كتابخانه و مركز اسناد پژوهشكده‌ي حفاظت از آثار و اشياي تاريخي و فرهنگي به ارائه‌ي گزارشي از روند آماده كردن كتابخانه‌ي ديجيتال پرداخت.

عليرضا ناصري اظهار كرد: از مزاياي كتابخانه‌ي ديجيتال به محدوديت مكاني و زماني نداشتن، صرفه‌جويي در مدت پژوهش و ايجاد بستر و امكان پژوهش براي محققان مي‌توان اشاره كرد. هم‌چنين به‌دليل گستردگي مراكز آموزشي ايران در حوزه‌ي حفاظت و مرمت، ايجاد چنين مركزي برعهده‌ي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نهاده شد.

به گفته‌ي او، در سال 1385 كتابخانه‌ي مكانيزه راه‌اندازي شد و پس از آن، دو روش براي تهيه‌ي منابع به‌شكل ديجيتالي درنظر گرفته شدند.

وي ادامه داد: با بودجه‌اي كه در اختيار داشتيم، 20 درصد از منابع كتابخانه را از آنالوگ به ديجيتال تبديل كرديم. هم‌چنين سه‌هزار مقاله‌ي روز دنيا و مجله‌هاي مختلف، 40 منبع از كتب فارسي و 100 منبع از كتب لاتين آماده شدند.

ناصري بيان كرد: در راستاي گسترش كتابخانه در سال 1387 به عضويت انجمن كتابخانه‌هاي ديجيتال درآمديم و جزو شش كتابخانه‌ي ايران هستيم كه در اين انجمن عضو هستند. هم‌چنين از جمله برنامه‌هاي آينده‌ي اين كتابخانه، گسترش منابع و پيوند آدرس كتابخانه در پايگاه‌هاي ايكروم و گتي است.

به گزارش ايسنا، در پايان مراسم افتتاحيه، رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ احمد خوشنويس ـ، رؤساي پژوهشكده‌ها و رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران از نمايشگاه كتاب و توليدات فرهنگي پژوهشگاه ديدن كردند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-07371
  • خبرنگار : 71219