*هدفمند كردن يارانه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌اي* معاون سازمان راهداري: تعرفه‌ها بيش از 15 درصد افزايش نمي‌يابد در پي افزايش تقاضا مشكل عرضه نداريم

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: در پي هدفمند شدن يارانه‌ها و آزادسازي قيمت سوخت، تعرفه جابه‌جايي‌هاي بار و مسافر در بخش جاده بيش از 10 تا 15 درصد افزايش نمي‌يابد كه تقريبا نامحسوس است و سعي مي‌شود افزايش قيمت‌ها در حد معقول و منطقي باشد.

كامران رحيم اف در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها و تاثير آن بر حمل و نقل جاده‌اي اظهار كرد: يارانه‌ها از جوانب مختلف در كميته‌هاي كاري مورد ارزيابي كارشناسان قرار گرفته و اين نتيجه حاصل شده كه تاثير چندان افزايشي بر قيمت‌ها و تعرفه‌هاي حمل و نقل عمومي نخواهد داشت و سعي مي‌شود افزايش قيمت‌ها در حد معقول و منطقي باشد.

وي درباره آزادسازي قيمت سوخت و تاثير بسزاي آن در هزينه‌ جابه‌جايي‌هاي بار و مسافر، تصريح كرد: سهم سوخت در سبد هزينه حمل و نقل اينگونه نيست كه اگر نرخ سوخت چهار برابر شود تعرفه‌هاي حمل و نقل هم چهار برابر مي‌شود بلكه تاثيرگذاري آن در حد 10 تا 15 درصد است؛ نه بيشتر.

رحيم‌ اف با اشاره به اينكه شاخص‌هاي ديگري از جمله نرخ مزد، هزينه‌هاي تعمير و نگهداري و ... در سبد هزينه حمل و نقل محسوب مي‌شود و تعرفه‌ها بر اين اساس شكل مي‌گيرد، اظهار كرد: نرخ سوخت سهم بيشتر از 10 تا 15 درصد در اين سبد هزينه‌اي ندارد اما متاسفانه اثر رواني كه جامعه به آن مي‌پردازد بيشتر شده است در صورتي كه اثر كارشناسي و منطقي آن بيش از 15 درصد نخواهد بود و اين افزايش تقريبا نامحسوس است.

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره كاهش تقاضاي حمل و نقل در پي كاهش قدرت خريد مردم، اظهار كرد: هدفمند كردن يارانه‌ها تقاضاي اين بخش را افزايش مي‌دهد و معتقد هستيم سياست كاهش استفاده از وسايل نقليه شخصي با اجراي اين طرح صورت پذيرد و مردم به استفاده از حمل و نقل عمومي ترغيب مي‌شوند و حمل و نقل عمومي جاذبه بيشتري پيدا مي‌كند و تقاضاي آن افزايش مي‌يابد.

وي افزود: طي سال‌هاي اخير با نوسازي ناوگان و افزايش آن، ظرفيت‌سازي بسيار خوبي در بخش باري و مسافري جاده‌اي ايجاد شده و مشكلي از نظر عرضه نخواهيم داشت.

رحيم‌اف تصريح كرد: اگر كنترل‌هاي جاده‌اي با كيفيت فعلي صورت گيرد و ادامه يابد درپي افزايش استفاده از ناوگان عمومي شدت تصادفات و تلفات كاهش مي‌يابد و پيش‌بيني مي‌شود ايمني افزايش يابد. اما اگر حمل و نقل عمومي رها شود تلفات و تصادفات نه تنها كاهش نمي‌يابد بلكه شايد بيشتر هم باشد چراكه يك سانحه حمل و نقل عمومي از نظر شدت تصادف و از نظر تلفات فوت و جرح 20 برابر يك سانحه وسايل شخصي است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۹ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8809-02277.155875
  • خبرنگار : 71251