خبرهايي از حوزه‌هاي گردشگري و ايران‌شناسي

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان گفت: اكنون پروژه‌ي ساخت جاده در دل جنگل ابر متوقف شده است؛ اما در صورت اجراي اين طرح، اين موضوع قابل طرح در محاكم قضايي است، چراكه از بين رفتن گونه‌هاي نادر گياهي و درختان پي‌گيري قانوني دارد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، عباس كاشيان درباره‌ي اقدامات سازمان ميراث فرهنگي استان سمنان براي حفاظت از اين جنگل و فراهم كردن بستر مناسب گردشگري در اين منطقه، تأكيد كرد: پس از اين‌كه جنگل ابر به‌عنوان منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري به تصويب رسيد، سازمان براي حفظ و نگهداري از آن و توسعه‌ي امكانات گردشگري در آن با دريافت موافقت اصولي، زميني به مساحت 305 هكتار را به‌عنوان سايت پيشنهادي متقاضي در اختيار سرمايه‌گذار قرار داد تا در سه فاز در قالب يك مجموعه تفريحي ـ توريستي خدمات گردشگري مناسبي را متناسب با شرايط محيطي و بدون آسيب به منطقه ايجاد كند.

به گفته‌ي او، محلي‌هاي منطقه‌ي روستاي ابر از مدت‌ها پيش براي جلوگيري تخريب جنگل، متقاضي انجام فعاليت‌هاي متعدد در قالب پروژه بودند، از اين رو، خدمات‌رساني به گردشگران در كنار مراقبت از جنگل در قالب پروژه‌هايي به آن‌ها واگذار شد. در سال‌هاي گذشته، 40 نيروي محلي نيز از روستاي ابر به‌عنوان راهنمايان طبيعت‌گردي به‌منظور حفاظت از اين جنگل آموزش ديدند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان بيان كرد: بدون شك ساخت جاده‌ي آسفالت در دل اين طبيعت بكر و كم‌ياب، تجربه‌ي تلخي به‌دنبال خواهد داشت، چراكه در ادامه‌ي ساخت‌وسازهاي متعددي را به دلايل و ضرورت‌هاي گوناگون در حاشيه‌ي جاده همراه دارد و در نهايت، تخريب نخست در حاشيه و سپس در عمق جاده اتفاق مي‌افتد.

~.~.~.~.~.~.~.~

دومين نشست علمي ماهانه‌ي مركز ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي سازمان اسناد و كتاب‌خانه‌ي ملي چهارم آذرماه در محل كتابخانه‌ي ملي برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين نشست پروفسور شاپور رواساني با موضوع «ايرانيان، خارجيان و تاريخ ايران» و حسن انوشه با موضوع «تاريخ ايران ـ كمبريج از دو منظر ايران‌شناسان خارجي و ايراني» سخنراني مي‌كنند.

در ادامه‌ي مجموعه نشست‌هاي كتاب‌خانه‌ي ملي، تاكنون دو نشست با موضوع «مكاتب و جريان‌هاي اسلام‌شناسي در جهان» و «مكاتب و جريان‌هاي ايران شناسي در جهان» برگزار شده‌اند.

~.~.~.~.~.~.~.~

نمايشگاه بين‌المللي بازار بزرگ گردشگري خاورميانه، 5 تا 8 آذرماه امسال در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شيراز برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، نمايشگاه بين‌المللي بازار بزرگ گردشگري خاورميانه به‌عنوان تنها نمايشگاه گردشگري اين منطقه در تقويم سازمان جهاني جهانگردي (UNWTO) ثبت شده است و مي‌تواند پيامدهاي قابل توجهي را براي صنعت گردشگري كشور به‌دنبال داشته باشد.

اين نمايشگاه در قالب بزرگ‌ترين رويداد گردشگري در منطقه‌ي خاورميانه، دستاوردها و ظرفيت‌هاي مراكز اقامتي، پذيرايي، دفاتر خدمات مسافرتي، تجهيزات و خدمات گردشگري، آموزش، شركت‌هاي هوايي و صنايع وابسته داخلي و خارجي را در چهار سالن مجزا و غرفه‌هاي متنوع عرضه مي‌كند.

در حاشيه‌ي اين نمايشگاه، سمينار تخصصي بازاريابي با مباحث بازاريابي استراتژيك و گردشگري و نشست تخصصي گردشگري سلامت و طبيعت‌گردي برگزار مي‌شود.

مسؤولان و صاحبان صنايع گردشگري 15 كشور جهان، 160 شركت‌كننده داخلي از بخش خصوصي و نيز كميته‌هاي تخصصي گردشگري استان‌هاي كشور، مهمانان اصلي اين نمايشگاه هستند.

~.~.~.~.~.~.~.~

پروژه‌ي بين‌المللي توانمندسازي جوامع محلي به‌منظور حفظ ميوه‌ها و گونه‌هاي بومي از طريق توسعه پايدار اكوتوريسم مبتني بر جامعه‌ي محلي در اورامان تخت استان كردستان تصويب شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، زاهد قادري ـ مدير اين پروژه ـ گفت: اين پروژه با همكاري (‌برنامه‌ي عمران سازمان ملل) UNDP ،GEF (‌تسهيلات جهاني)، SGP (‌برنامه كوچك)، كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي، مؤسسه‌ي نسل نوانديش پايدار و انجمن گردشگري اورامان، شوراي روستايي اورامان و تعدادي از NGOها به مدت 20ماه و تا پايان ارديبهشت سال 1390 به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي اظهار داشت: در اين پروژه، كارگاه‌هاي آموزشي، توانمندسازي جامعه‌ي محلي، تجهيز و راه‌اندازي اقامت‌گا‌ه‌هاي روستايي، احداث باغ‌هاي اگروتوريسمي (‌گردشگري كشاورزي)، حفاظت از ميراث طبيعي و فرهنگي از طريق آموزش جامعه‌ي علمي، احياي صنايع دستي و توليدات بومي منطقه در دستور كار قرار دارد.

كارشناس كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي افزود: اهداف اصلي اين پروژه، ايجاد درآمد و اشتغال پايدار براي جامعه‌ي محلي، مشاركت فعالانه‌ي جامعه در برنامه‌هاي اكوتوريسم، حفاظت از ميراث فرهنگي، تاريخي و طبيعي، حفظ آداب و رسوم و ارزش‌ها و حفاظت از باغ‌ها و گونه‌هاي بومي منطقه است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲ آذر ۱۳۸۸ / ۲۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-01151.153091
  • خبرنگار : 71021