با وجود وعده‌هاي مسؤولان عربستان، امسال هم مأموران سعودي با زائران ايراني برخورد كردند

با پايان يافتن موسم حج، حجاج كشورهاي اسلامي درحالي‌كه وضعيت فرودگاه‌هاي عربستان چندان مطلوب نيست و پروازهاي برگشت با تأخيرهاي بسيار طولاني انجام مي‌شوند، به‌تدريج درحال خروج از عربستان هستند. با وضع موجود به‌نظر مي‌رسد، ‌سعودي‌ها يا توان اداره و برنامه‌ريزي براي فرودگاه‌هاي خود را نداشته يا به بهانه‌هاي مختلف نتوانسته‌اند، رضايت مسلمانان را جلب كنند و اين‌طور مي‌شود كه خاطره‌ي دلنشين اين سفر معنوي با سوء مديريت كشور ميزبان در دل حجاج كشورهاي اسلامي در آخرين لحظه‌ها به ناخوشي مي‌گرايد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، مدت تأخير برخي پروازهاي برگشت حجاج ايراني گاهي به 12 ساعت رسيده است. البته اين موضوع به‌دليل تعمير فرودگاه جده و كاهش تعداد مجوزهاي پروازهاي برگشت، پيش از حج پيش‌بيني شده بود و مسؤولان سازمان‌هاي حج و زيارت و هواپيمايي كشور اعلام كرده بودند كه در اين‌باره، با طرف سعودي رايزني مي‌كنند؛ اما به‌نظر مي‌رسد، فراتر از آنچه پيش از آغاز حج درباره‌ي مشكلات پروازهاي برگشت پيش‌بيني شده بود، مسأله ايجاد شده است.

اگرچه برخي مسؤولان معتقدند، هر فرودگاهي اگر اين حجم تقاضا را در يك محدوده‌ي زماني داشته باشد، بروز مشكلاتي مانند تأخير، طبيعي است، اما در شرايطي كه پروازهاي ايراني با وجود كاهش مجوز در حج امسال، نسبت به پروازهاي سعودي كه وظيفه‌ي انتقال 50 درصد حجاج ايراني را برعهده دارند، تأخيرهاي كم‌تري دارند، طبيعي جلوه دادن مشكل، اندكي جاي تعجب و پرسش دارد.

البته قابل ذكر است كه حجم زياد بار حجاج ايراني و محدوديت سالن‌ها و باندهاي فرودگاه جده، در كنار اعتصاب رانندگان وسايل نقليه‌ي انتقال‌دهنده‌ي حجاج در روزهاي اخير، عوامل تأثيرگذار ديگري بر افزايش تأخيرها و معطلي زائران بوده‌اند.

علاوه بر اين، طرف سعودي با وجود وعده‌هايي كه هر سال براي بهبود برخورد مأموران پليس و ارشاد اين كشور مي‌دهد، امسال نه‌تنها در رفتارهاي خود با زائران تجديد نظر نكرد، بلكه به شيوه‌هاي غيرانساني و غيراخلاقي رو آورد كه سبب رنجش برخي حجاج خانه‌ي خدا شد.

به‌عنوان مثال، شب گذشته درحالي‌كه تعدادي از زائران ايراني و حجاج برخي كشورها، قصد خواندن نماز روي سجاده در حرم نبوي (ص) را داشتند، يكي از مأموران سعودي با بي‌احترامي به زائران و لگد زدن به سجاده‌ي يكي از آن‌ها، از او خواست كه سجاده‌ي خود را جمع كند. هم‌چنين سجاده‌ي برخي ديگر از حجاج را بدون دادن توضيح جمع كرد، نزد خود نگه داشت و از ديگران هم مي‌خواست، سجاده‌هاي خود را پهن نكنند!

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، در مكه‌ي مكرمه و مسجدالحرام نيز با زنان زائر برخوردهاي نامناسبي شد. وقتي زائران پيش از آغاز نماز جماعت، قصد نشستن در نقطه‌اي يا تردد در مسيري را داشتند، نيروهاي سعودي با سر و صداي زياد با هدف آنچه كه خود آن را برقراري نظم مي‌دانستند، حجاج را از مسير خارج و به سمت در خروج هدايت مي‌كردند. اين مأموران زائران و بخصوص زن‌ها را هل مي‌دادند و با عصبانيت از مسير خارج مي‌كردند. اين در حالي بود كه خدمه‌ي زن در مسجدالحرام وجود دارد. گاهي برخي مأموران مرد سعودي بدون كمك گرفتن از خادمان زن، زائران زن را مدام هل مي‌دادند و به اعتراض‌هاي آن‌ها توجهي نمي‌كردند و با خنده و عصبانيت، برخورد خود را ادامه مي‌دادند.

اين مأموران در حرم نبوي (ص) نيز از ايستادن زائران و اداي احترام به پيامبر اكرم (ص) جلوگيري مي‌كردند و به افرادي كه مشغول خواندن زيارت‌نامه بودند، به اصرار مي‌گفتند «بايد به سمت قبله بايستيد».

در نمونه‌اي هم ديده شد، يك مأمور، در برخورد با زائري كه به خواندن نماز مشغول بود و با يك دست قنوت خود را انجام مي‌داد و با دست راست دانه‌هاي تسبيح را جابه‌جا مي‌كرد، با زور دست راست او را كنار دست چپش برد.

براساس برخي اعتقادات و عرف موجود در عربستان، عبور افراد از مقابل نمازگزاران در حال اقامه‌ي نماز، عملي ناپسند به‌شمار مي‌آيد؛ ولي مأموران سعودي مرتب از مقابل نمازگزاران عبور مي‌كنند. درحالي‌كه اگر فردي براي پيدا كردن جايي براي اقامه‌ي نماز يا هر دليل ديگري، ناگزيز از مقابل نمازگزاران عبور كند، مأموران با او برخورد بدي مي‌كنند.

اين رفتارهاي نامناسب با زائران در روضه‌ي نبي اكرم (ص)، قبرستان بقيع، در كنار مقام ابراهيم (ع) و حجرالاسود و هر جاي ديگري كه زائران علاقه‌ي بيش‌تري براي حضور در آنجا دارد، ديده مي‌شود و عجيب‌تر آن‌كه گاهي درحال اقامه‌ي نماز اين برخوردها شدت مي‌يابد و توجه مأموران ارشاد سعودي به جزييات حركات زوار بيش‌تر مي‌شود تا با كوچك‌ترين بهانه‌اي، به اصطلاح به ارشاد حجاج بپردازند.

مأموران سعودي با بيش‌تر زائران چنين برخوردهايي را دارند؛ اما بيش‌تر نوازش آن‌ها نصيب زائران ايراني مي‌شود. البته مسؤولان سياسي و حج و زيارت كشور هر بار با مقامات عربستان براي رفع و حتا كاهش اين رفتارها مذاكره و رايزني مي‌كنند و هر بار مسؤولان اين كشور قول و وعده مي‌دهند كه تلاش مي‌كنند، اين برخوردها كم‌تر شود؛ ولي به‌نظر مي‌رسد، تذكرهاي آن‌ها تسكين موقت است.

به گفته‌ي مسؤولان ايراني، از نظر مقامات عربستان، ايراني‌ها منظم‌ترين حجاج در حج و عمره هستند؛ اما گاهي ديده مي‌شود كه مأموران سعودي و خادمان حرم‌ها از اين موضوع براي عقب و آرام نگه داشتن زائران از اعمال زيارتي‌شان استفاده مي‌كنند. به‌عنوان مثال، زنان براي زيارت روضه‌ي نبي اكرم (ص) نوبت‌بندي مي‌شوند و در اين تقسيم‌بندي، زائران زن ايراني جزو آخرين گروه‌ها به‌شمار مي‌آيند، به‌گونه‌اي كه گاهي اين زيارت نصيب برخي از آن‌ها نمي‌شود. خادمان زن حرم رسول اكرم (ص) نيز مدام با بيان جمله‌ي «ايراني منظم‌» تلاش مي‌كنند، زائران زن را در همان صف‌هاي آخر نگه دارند تا مبادا حركت خارج از نوبت و بدون صف و انتظار اين زائران در مسير، اختلال ايجاد كند. البته با وجود اين ناملايمتي‌ها بيش‌تر زائران تلاش مي‌كنند، شأن و موقعيت خود را حفظ كنند تا دردسرهاي زيارت آن‌ها بيش‌تر از اين نشود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00731.151380
  • خبرنگار :