رييس سازمان حج و زيارت: قطعا هزينه‌ي بيش‌تري براي حج امسال از زائران گرفته نمي‌شود تلاش مي‌كنيم مشکل کاهش چند روز از سفر برخي کاروان‌ها را حل كنيم

رييس سازمان حج و زيارت گفت: عمليات حج تاكنون بدون هيچ مشكلي برگزار و سپري شده است. اميدوارم ايام باقي‌مانده را بهتر از گذشته سپري كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مكه‌ي مكرمه، مصطفي خاكسار قهرودي در نشستي خبري با خبرنگاران در بعثه‌ي مقام معظم رهبري، بيان كرد: اقداماتي كه تاكنون انجام شده، در مجموع قابل قبول بوده‌اند و از نظر ارائه‌ي خدمات و اجراي برنامه‌هاي عملياتي و فرهنگي نقش فعالي داشته‌ايم.

وي اقدامات سازمان حج و زيارت را به دو بخش قبل از موسم و هنگام موسم تقسيم كرد و ادامه داد: در ايران، در روند گرفتن رواديد و اعزام زائران با كم‌ترين مشكل روبه‌رو شديم. در صورتي كه آنچه به‌نظر مي‌رسيد، اين بود كه انجام كار با مشكلات فراوان باشد.

قهرودي با بيان اين‌كه در اعزام زائران به عربستان تنها موضوع، تأخيرهاي اوليه بود كه به مرور، اين مشكل برطرف شد، اظهار داشت: در مقايسه با سال‌هاي گذشته در بحث مشكلات حج، امسال انگشت‌نگاري از زنان و افراد مسن انجام نشد كه اين مسأله، در تسريع كارها و معطل نشدن زائران مهم بود.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به اين‌كه مهم‌ترين روزهاي موسم حج در پيش رو هستند و اميدواريم براي بازگشت حجاج با مشكلي مواجه نشويم، افزود: شرايط درباره‌ي بيماري آنفلوآنزا بسيار خوب بوده است و تاكنون با مشكل خاصي روبه‌رو نشده‌ايم. فقط در بيمارستان‌هاي عربستان حدود 30 نفر بستري بودند كه از اين افراد، چهار نفر مرده‌اند. تاكنون كه حدود يك‌ماه از سفر زائران به عربستان مي‌گذرد، حال عمومي زائران خوب بوده است و مشكل خاصي نداشته‌ايم.

وي با بيان اين‌که اکنون و براساس اعلام مقامات بهداشتي سعودي، وضعيت بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» به‌طور عمومي نگران‌کننده نيست، گفت: مجموع آمار مبتلايان 29 نفر است و خوشبختانه هيچ موردي از ابتلا به آنفلوآنزا در بين زائران ايراني ديده نشده است. البته آمادگي کامل براي مقابله با شرايط احتمالي وجود دارد و به‌محض مواجه با موارد مشکوک، با حساسيت بسيار بالا موضوع بررسي و پي‌گيري مي‌شود و با وجود توانايي، تجهيزات و تخصص، به موضوع‌ها با فوريت رسيدگي مي‌شود.

او با اشاره به فوت سه زائر ايراني تاکنون، يادآوري كرد: يکي از اين زائران زني بود که در مدينه به‌دليل تصادف درگذشت و دو زائر مرد نيز در مکه به‌دليل سکته‌ي قلبي دار فاني را وداع گفتند. هم‌چنين يک بيمار جسمي حاد و يک بيماري روحي به‌دليل شرايط خاصي که داشتند، به کشور بازگشتند.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اين‌که اکنون 29 مورد بستري در بيمارستان مکه داريم، ادامه داد: دو مورد بستري هم در بيمارستان سعودي داريم که يکي به‌دليل سکته‌ي مغزي و ديگري آپانديسيت بوده و 29 مورد بستري در بيمارستان مکه هم به‌دليل موضوع‌هاي عمومي است. در مدينه نيز مورد بستري نداريم.

خاکسار قهرودي بيان كرد: امسال آمار بيماري و مرگ‌ومير در قياس با سال گذشته که تعداد فوتي‌ها در همين روزها هشت نفر و حجم بستري‌شده‌ها بيش از 80 نفر بود، آمار خوب و اميدوارکننده‌اي است.

وي دليل اين آمار خوب را آمادگي بسيار زياد هيأت پزشکي، کم بودن زائران کهن‌سال نسبت به سال پيش، رعايت نکات بهداشتي از سوي زائران و ... دانست و اظهار اميدواري کرد كه اين روند مناسب ادامه داشته باشد.

او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اين‌که برخي موضوع‌ها در کشور عربستان غيرقابل پيش‌بيني‌اند، افزود: برخي موارد در کنار همه‌ي برنامه‌ريزي‌ها و تجربه‌هاي گذشته به‌صورت ناخواسته و غيرقابل پيش‌بيني به‌وقوع مي‌پيوندد و ما با آن‌ها مواجه مي‌شويم.

رييس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: ما پيش از حج، خيلي تلاش کرديم که احتمال وقوع اين موارد پيش‌بيني‌نشده را به مردم منتقل کنيم تا به‌لحاظ روحي آماده باشند. البته همه‌ي کساني که در حج فعال‌اند، اين موضوع را به‌خوبي مي‌دانند که هيچ‌وقت موسم حجي نبوده است که در آن، با مشکل مواجه نشويم.

وي در ادامه به بيان مثالي پرداخت: در فرودگاه مدينه و در پروازهاي نخست، سيستم ثبت اطلاعات زائران به‌هم ريخت و همه‌ي پروازها با تأخير در ثبت اطلاعات مواجه شدند. اين موضوع به يک اتفاق بي‌سابقه و معطلي يک‌ونيم ساعته‌ي زائران در باند فرودگاه منجر شد. بعضي پروازها با 12 ساعت تأخير به مدينه وارد شدند و در جده هم در روزهاي آخر، پروازها با تأخير مواجه شدند.

قهرودي درباره‌ي نحوه‌ي انتخاب خانه‌ها براي زائران، توضيح داد: ما براي اين‌که خدمات بهتري به زائر بدهيم، سراغ خانه‌هاي نوساز مي‌رويم که در حال ساختند و تا موسم حج آماده مي‌شوند؛ اما به هر دليلي، ممکن است کار ساختماني به‌موقع تمام نشود و اين ما را دچار مشکل مي‌کند. ما همواره با اين نوع مسائل غير‌قابل‌ پيش‌بيني مواجه مي‌شويم.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي سيستم اتوبوس‌راني ايران در مکه، يادآور شد: ايران در سال 1380 نخستين سيستم حمل‌ونقل 24 ساعته درون‌شهري را در مکه راه‌اندازي کرد. در آن زمان به‌جز ترکيه که فقط هنگام نماز سيستم حمل‌ونقل داشت، فقط ما بوديم که سيستم حمل‌ونقل 24 ساعته داشتيم.

وي ادامه داد: در آن مقطع، در تمام شهر مکه قدرت مانور داشتيم و مسافران را از دورترين نقاط به حرم منتقل مي‌کرديم و هيچ مشکلي نبود؛ اما اكنون وضعيت ما از آن روز بدتر شده است و ديگر کشورها هم وارد شده‌اند. علاوه بر اين، امسال دولت عربستان همه‌ي کشورها را به دلايلي، ملزم به استفاده از سيستم حمل‌ونقل درون‌شهري کرده است که همه‌ي اين‌ها موجب سختي آمدوشد براي زائران شده‌اند.

قهرودي بيان کرد: ما طرح خود را ارائه کرديم و براي برون‌رفت از مشکلات حمل‌ونقلي، ايستگاه مظله را تغيير داديم و ايستگاه خود را عوض کرديم. البته خيلي از اين موضوع‌ها غيرقابل پيش‌بيني بودند.

وي با بيان اين‌که تنها کشوري که در مکه در تمام طول سال، نمايندگي دائم و مستقر دارد، ايران است و مدام شرايط شهر مکه در حال رصد است و هماهنگي‌هاي زودهنگام انجام مي‌شوند.

قهرودي گفت: به‌جز مواردي که در اختيار ما نيستند، اگر زائران خدمات از پيش تعريف‌شده را دريافت نکردند، با مراجعه به مسؤولان سازمان حج و زيارت مي‌توانند خسارت بگيرند.

وي درباره‌ي مسكن زائران، گلايه‌ي آن‌ها در اين‌باره و اطلاع‌رساني نامناسب، توضيح داد: كوتاهي از ماست كه در اين زمينه به‌خوبي توضيح نداده‌ايم. برنامه‌ي اجاره‌ي مسكن براي حج از سال گذشته كليد خورده و انجام شده است. در اجاره‌ي مسكن، گاهي چون براي گرفتن خانه‌ها بين كشورها رقابت شكل مي‌گيرد، گاهي بايد پول بيش‌تري بدهيم؛ ولي چون با بحث آنفلوآنزا مواجه شديم و 40 درصد زائران خود را كم كرديم، براي خانه‌ها مشتري جديد در بازار پيدا نمي‌شد و بايد به صاحب‌خانه‌ها خسارت پرداخت مي‌كرديم.

او تأكيد كرد: قطعا هزينه‌اي براي حج امسال بيش‌تر از آنچه زائر داده، دريافت نمي‌شود، البته هيچ زائري هم پول حج را به‌شكل كامل پرداخت نكرده است و دولت بيش از آنچه زائر پرداخت كرده، براي عمليات حج داده است.

وي ادامه داد: عدم پرداخت اين هزينه، بخشي به‌خاطر روال اداري بوده و بخشي به‌علت اشتباه و كوتاهي مديران استاني بوده است؛ ولي در برخي شهرها اين هزينه‌ها پرداخت شده‌اند و زماني كه اين اشتباه را متوجه شديم، اعلام كرديم، مابه‌تفاوت را در ايران دريافت كنند. كساني هم كه اصرار دارند، در همين‌جا اين هزينه را پرداخت مي‌كنيم.

قهرودي درباره‌ي نحوه‌ي بازگشت حجاج و كاهش و افزايش طول سفر زائران، گفت: بيماري، برنامه‌هاي ما را به‌هم ريخت و چون به‌شدت از اين مسأله نگران بوديم و احتمال اين‌كه تعداد زيادي از زائران به بيماري مبتلا شوند، وجود داشت، براساس اين مسأله تدبير كرديم.

وي بيان كرد: تصميم گرفته شد، زائر طوري بيايد تا خطرهاي بيماري كاهش پيدا كنند، به‌طوري كه اگر زائر مدينه‌قبل بود و در هنگام موسم بيمار شد، اعمال را انجام داده باشد و تدبير كنيم تا به كشور بازگردد؛ ولي اگر فردي در مكه دچار بيماري شد، به‌لحاظ مسكن مشكلي وجود ندارد. تصميم گرفته شد، هرچه بيش‌تر زائر مدينه‌قبل باشد. اگر بيماري شيوع يابد، زائر به‌طور طبيعي دوست دارد، سريع‌تر برگردد و همه به‌دنبال جايي مي‌گردند كه بروند. به همين دليل، مدت زمان حج از 30 روز به 25 روز كاسته شد. حالا بايد به‌خاطر تدبير جريمه شويم كه چرا كاهش داديم. اكنون نيز به‌راحتي نمي‌توانيم زائران را برگردانيم.

او اظهار داشت: در مکه نيز براي ما، امکانات و فضاي بيش‌تري براي بستري و ايزوله کردن بيماران احتمالي وجود دارد. به علاوه، تصميم گرفته شد، براي کاهش ريسک ابتلا به بيماري، از مدت زمان سفر حج امسال اندکي کاسته شود.

وي با اشاره به اين‌که در كل، 70 کاروان داريم که با مشکل اقامت بيش از 33 روز و نيز 62 کاروان با مشکل اقامت کم 24 روز در عربستان مواجه هستند، گفت: تلاش ما اين است که بتوانيم مشکل کاهش چند روز از سفر 70 کاروان و افزودن چند روز به سفر 62 کاروان را تا حد امکان حل كنيم. رايزني‌ها و مکاتبه‌هاي زيادي نيز با عربستان انجام داده‌ايم.

به گفته‌ي قهرودي، مشکل کاهش سفر 34 روزه‌ها را در صورت راه افتادن سالن شماره‌ي 1 فرودگاه جده و مشکل افزايش سفر 24 روزه‌ها را نيز در صورت امکان تغيير پروازهاي مدينه و نيز امکان اجاره‌ي هتل حل خواهيم کرد.

رييس سازمان حج و زيارت به تدبير جديد سازمان حج و زيارت براي طراحي و توزيع چمدان‌هاي هماهنگ براي حجاج اشاره و دليل انجام اين کار را استانداردسازي ساک‌هاي حجاج و پيش‌گيري از افزايش بار و خريد حجاج اعلام کرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8809-00725.151357
  • خبرنگار :