آيت الله ري شهري در ديدار با قاريان قرآن حج: پرداختن به قرآن در راس مسائل فرهنگي است
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ديدار با گروه فرهنگي و تبليغاتي و اعضاي كاروان قرآني كشورمان در حج گفت: در اقدامات و مسائل فرهنگي هيچ ترديدي وجود ندارد كه پرداختن به قرآن در راس مسائل فرهنگي است. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مكه مكرمه آيتالله ريشهري افزود: هرقدر كه ما به موضوع قرآن توجه داشته باشيم و از اين كتاب آسماني در سطوح مختلف و به اشكال گوناگون در زمينههاي فرهنگي استفاده كنيم، جا دارد و هيچگاه اين گنجينه عظيم به پايان نميرسد. هرقدر كه تلاش كنيم باز هم ميتوانيم از ذخائر اين گنجينه استفاده بيشتري ببريم. وي به تاكيدات آيتالله بهجت در زمينه قرآن اشاره كرد و افزود: در غالب ديدارها ايشان تاكيداتي راجع به قرآن داشتند كه مقداري از اين توصيههاي قرآني ايشان را در فصلي از يك كتاب جمعآوري و ارائه كردهام. يكي از نكات خيلي آموزنده براي همه كساني كه در عرصه فرهنگ كار ميكنند و خصوصا براي حافظان و قاريان قرآن، اين است كه ايشان به حفظ قرآن در حج و بركاتي كه حفظ قرآن براي انسان دارد اشاره ميكردند، ولي همواره تاكيد داشتند كه كاري كنيد تا احساس زنده بودن قرآن و فهميدن نكات جديد از قرآن برايتان ايجاد شود. وي افزود: اين زنده بودن قرآن، نكتهاي است كه در احاديث اهل بيت(ع) نيز مورد توجه قرار گرفته است. امام باقر(ع) ميفرمايند؛ « ان القرآن حي لا يموت»؛ «قرآن زندهاي است كه هيچگاه نمي ميرد». در واقع عمر قرآن به درازاي عمر نازل كننده آن ميباشد. اگر شان نزول آيهاي تمام شد، جريان آن آيه در طول زمان و تاريخ ادامه خواهد داشت و همانطور كه آيات و مفاهيم قرآني در گذشته ها جريان داشته است در آينده هم جريان خواهد داشت. نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ كه خود حافظ قرآن نيز ميباشد ـ با طرح اين سوال كه "نكته مهم اين است كه چه بايد كرد كه احساس كنيم قرآن زنده است؟" يادآور شد: بيان اين جمله سخت نيست ولي بايد به اين احساس و باور عملي برسيم كه قرآن زنده است. براي رسيدن به اين اعتقاد و باور چه بايد كرد؟ وي دستيابي به احساس و باور به زنده بودن قرآن را مستلزم دو اقدام عملي دانست و گفت: اولا بايد به قرآن و زنده بودن قرآن اعتقاد داشته باشيم. كسي كه باور عملي به زنده بودن قرآن نداشته باشد فكر ميكند كه قرآن را بايد فقط براي صوابش و گوش كردن ديگران خواند. گام دوم براي رسيدن به اين باور اين است كه بعد از باور كردن از نظر علمي و عملي براي شكوفايي اين احساس تلاش كنيم. بايد سعي كنيم كه اين احساس در وجودمان زنده و اين باور در وجودمان متبلور شود. وي افزود: كسي كه احساس زنده بودن قرآن را داشته باشد در همه عرصهها ميتواند هنرنمايي كند. سرپرست حجاج ايراني "باور به قرآن" را مشتمل بر 4 سطح و لايه مختلف دانست و تاكيد كرد: ما بايد به اين موضوع باور داشته باشيم كه قرآن شامل عبارات، اشارات، لطايف و حقايق است. عبارات براي خواندن توسط عوام، اشارات براي خواص، لطايف براي اولياء و حقايق براي انبياء است. وي دستيابي به اين سطوح از فهم و كاربرد قرآن را مرحلهاي دانست و افزود: انسان تا 3 پله از اين 4 پله را ميتواند بالا بيايد. يعني تا پله فهم و برداشت از لطايف قرآن را ميتواند، برسد. انسان براي رسيدن به اين مراحل برداشت از مفاهيم قرآني بايد از نظر علمي و عملي تلاش كند. فقط دانستن اين معاني و مطالعه تفاسير براي دستيابي به اين احساس كافي نيست و بايد به آن عمل كرد. وي با اشاره به ضرورت و تاثيرگذاري ويژه باور به زنده بودن قرآن در همه فعاليتها و برنامههاي سطوح مختلف گفت: اين احساس كه در انسان به وجود آمد تازه اين راه باز ميشود تا بتواند در همه زمينهها از قرآن استفاده كند. قاري كه احساس زنده بودن قرآن را دارد لحن و قرائتش اثر ديگري دارد. گويندهاي كه ميخواهد قرآن را تفسير كند نيز اگر اين احساس را داشته باشد كارش اثر ديگري دارد. ريشهري با تقدير از معاونت آموزش و پزوهش بعثه و مسوول امور فرهنگي و تبليغي حج سال جاري گفت: كار فرهنگي خيلي دشوار و اثرگذار است و هرقدر كه ما از ظرفيت حج براي كارهاي فرهنگي و فرهنگسازي استفاده كنيم، باز هم كم كار كردهايم. از اين روست كه بايد برنامهريزيها به گونهاي باشد كه هر سال نه تنها يك گام بلكه چند گام جلوتر باشيم و بحمدالله همينطور هم هست. حجت الاسلام والمسلمين قاضيعسكر نيز با تشكر از قاريان قران وگروه تواشيح گفت: قاريان اعزام در حج سال جاري برنامههاي مختلفي را اجرا كردند و خوش درخشيدند. انتهاي پيام