*تهديد شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌يي و تمهيد اهالي رسانه*‌ مهدي فرقاني در گفت‌وگو با ايسنا: رسانه بايد بتواند براي خود اعتبار ايجاد كند

به ميزاني كه رسانه از پاسخگويي به نياز مشخص مخاطب فاصله مي‌گيرد اعتماد اين گروه را از دست مي‌دهد و اين كاهش اعتماد نتيجه‌اي جز تغيير رويكرد رسانه‌اي مخاطب را در پي نخواهد داشت. مهدي فرقاني ـ استاد ارتباطات ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در بيان مهم‌ترين دليل رويكرد احتمالي مخاطبان به سوي شبكه‌هاي ماهواره‌يي گفت: بايد ديد رسانه‌ چقدر به نياز روزمره مخاطب پاسخ مي‌دهد و چقدر قابل اعتماد است. وي تاكيد كرد: نكته مهم اين است كه نياز مخاطب را رسانه تعيين نمي‌كند بلكه مخاطب نياز خود را تشخيص داده و تعيين مي‌كند و رسانه آن را پاسخ مي‌دهد. اين طور نيست كه مخاطب پيام‌هاي بسته‌بندي رسانه‌ها را بپذيرد و اقبال هم ببيند. فرقاني تصريح كرد: مخاطب براي خود معيارهايي دارد. به ويژه امروزه كه كانال‌هاي متعدد ارتباطي رسانه‌اي وجود دارد. مخاطب اطلاعات آن‌ها را مقايسه كرده و به صحت، بي‌طرفي و كامل بودن آن پي مي‌برد و براي انتخاب رسانه مورد نظر، اين اطلاعات را داوري مي‌كند. تجربه اين موارد به مخاطب خواهد گفت چه رسانه‌اي واقعيت‌هاي مورد نياز او را در اختيار مي‌گذارد و كدام رسانه خلاف اين عمل مي‌كند. در عرصه تجربي و عيني اين رفتار از سوي مخاطب ديده شده است. وي در پايان هم چنين اظهاركرد: رسانه بايد بتواند براي خود اعتبار ايجاد كند. در اين راستا بايد به نيازهاي واقعي مخاطب اهميت بدهد، حقيقت را بگويد و برخورد آمرانه با مخاطب نداشته باشد و تعيين تكليف نكند كه مخاطب چه بداند و چه نداند. اعتباري كه به اين ترتيب به دست آيد در درازمدت مي‌تواند اعتماد ايجاد كند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۸۸ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-00501.150258
  • خبرنگار :