/روز جهاني هواپيمايي/ مسوول دفتر رييس جمهور: شرايط سرمايهگذاري بخش خصوصي و اقتصادي شدن بايد فراهم شود آزادسازي قيمت نيازمند كار مديريتي و فرهنگي است
مسوول دفتر رياست جمهور صنعت هوايي كشورها را آبرو و حيثيت آنها خواند و گفت: دولتي بودن در دنيا پاسخ نداده و در كشور ما نيز اصلا پاسخ نخواهد داد لذا بايد شرايط سرمايهگذاري بخش خصوصي و اقتصادي شدن اين صنعت فراهم شود كه آزادسازي قيمت بليت در اين بخش نيازمند كار مديريتي و فرهنگي است. به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم مشايي امروز در مراسم بزرگداشت سالروز جهاني هواپيمايي كشوري اظهار كرد: رابطه بين زندگي در دنيا و آخرت رابطه كاملا منطقي و اصولي است و در برخي موارد چنين تعبير شده كه براي زندگي اخروي بايد از دنيا فاصله گرفت و براي دستيابي به آخرت بايد با فقر و كاستي زندگي كرد، درست نيست و خلاف مكتب ائمه است چراكه انبياء آمدهاند تا زندگي برتر دنيا و شكوفايي استعدادهاي انساني را به وجود آورند. وي در ادامه پس از بررسي برخي مسائل مذهبي و اعتقادي، صنعت هوانوردي كشور را صنعتي بسيار مهم و حساس خواند و افزود: توسعه همه جانبه كشور با توسعه صنعت هوانوردي رابطه مستقيم و تنگاتنگ دارد. در اين صنعت با چالشهايي از جمله تحريم مواجه بوده كه هيچ يك حقوق مسلم مردم را به رسميت نشناختهاند. صلاحيت، امنيت و جان مردم را بيبها كردند. اين صنعت را اداره كردن با همه چالشها و مشكلات كار بسيار مشكلي بود و ترديدي ندارم كه عنايت خداوند و امام عصر ما را از گردنههاي خطر عبور داد. مسوول دفتر رياست جمهور افزود: در صنعت ما حوادث و رويدادهاي منفي اتفاق افتاد كه تلخ و دشوار بود اما در مجموع آنهايي كه با شاخصهاي بينالمللي به صنعت ايران نگاه ميكردند گمان ميكردند كه اين صنعت به طور كلي تعطيل شود اما با تلاش مديران و كارشناسان زبده در اين بخش اين گونه نشد و صنعت بر روي پا نگه داشته شد. رحيم مشايي اظهار كرد: افق روشن نداشتن در اين صنعت باعث كاهش سرمايهگذاريها شده و بخش زيادي از كارشناسان را نيز به دليل بازنشستگي از دست داديم و نتوانستيم جايگزين كنيم كه با كاهش توان علمي مواجه شديم. وي صنعت هوايي كشورها را آبرو و حيثيت آنها خواند و گفت: داشتن امكانات اجرايي براي پروازها، ناوگان مناسب و شايسته و زيرساختهاي لازم بسيار ضروري است. رحيم مشايي تصريح كرد: سرمايهگذاري در بخش زيرساختها كه امكان توسعه حضور بخش خصوصي را فراهم كند، بايد انجام شود اما يك اشتباه كه در صنعت اتفاق افتاد اين بود كه در گذشته فكر ميكردند اين صنعت تشريفاتي است و در اولويت درجه دوسه قرار داشت، لذا روي آن دقت كافي نميشد و از نظر سرمايهگذاري در اين صنعت با نقصان مواجه شديم. وي تاكيد كرد: آنچه بايد صورت گيرد برنامه توسعهاي اين صنعت است اما من برنامه توسعهاي براي تحقق چشمانداز كشور كه بايد به عنوان يك منطقه باشيم نديدهام. مسوول دفتر رياست جمهوري كنترل قيمتها را مانع سرمايهگذاري بخش خصوصي خواند و گفت: اين صنعت به دليل مساله اقتصادي با مشكل مواجه است و هنوز امكان آزادسازي صنعت فراهم نشده نيازمند كار مديريتي و فرهنگي است. واقعيت اين است كه با افزايش حجم پروازها و ورود بخش خصوصي از محل افزايش سفرها ميتوان هزينهها را تامين كرد از سوي ديگر بسياري از پروازها در جهان با نرخهاي پايينتر انجام ميشود و اين مشكل عمومي است. سرمايهگذاري كشور امارات در ناوگان هوايي ضررده است اما سودش در جايي ديگر همچون اشتغالزايي، گردشگري و غيره تامين ميشود اما در كشور ما انتظار ميرود پولي كه پرداخت ميشود بايد مستقيم بهرهبرداري شود. وي بر سرمايهگذاري دولت در زيرساختها تاكيد كرد و گفت: اميد است از بودجه سال آينده كمك كنيم در حد مقدورات با نگاه بلندتري اتفاقات خوبي در اين صنعت بيفتد و اين صنعت مورد پشتيباني و توجه جدي دولت قرار گيرد. وي معتقد است: انگيزه در بدنه كارشناسي اين صنعت با مشكل مواجه است و در حاليكه با كمبود نيرو مواجه هستيم نيروها به جاهاي توسعه يافته ميروند. وي تصريح كرد: من با حضور فعاليت نيروهاي ايراني در خارج از كشور نه تنها مخالفت ندارم بلكه موافقم. اما اگر كشورمان به كارشناس نياز داشته باشد منطقي ندارد كه آنها به جاهاي ديگر بروند اما اگر خودمان انبارها را ذخيره كرده باشيم و بقيه را صادر كنيم باعث افتخار است. لذا بايد انگيزه كار و خدمات عادلانه و كارشناسانه در اين سازمان ارتقا يابد و بهرهوري ناشي از حضور فعالان اين عرصه را افزايش دهيم. رحيم مشايي تصريح كرد: دولتي بودن در دنيا پاسخ نداده و در كشور ما نيز اصلا پاسخ نخواهد داد بايد سياست و استراتژيك اين باشد كه صنعت توجيه اقتصادي داشته باشد و شرايط سرمايهگذاري بخش خصوصي فراهم شود و من آمادگي دارم كه در زمينه چگونگي فراهم كردن زمينه سرمايهگذاري بخش خصوصي، ارائه تسهيلات و خدمات بحث كنم. انتهاي پيام