*روز جهاني هواپيمايي* نخجواني: ايمني در صنعت هوانوردي ايران در شرايط حداقل به‌سر مي‌برد

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه در حال حاضر ايمني در صنعت هوانوردي ايران در شرايط حداقل به‌سر مي‌برد كه موظف به ارتقا آن و اتخاذ تدابيري در اين زمينه هستيم، تصريح كرد: بستر اقتصادي فعاليت‌ها تاثير مستقيم بر كاهش و افزايش ايمني در صنعت هوانوردي دارد اما هم‌اكنون شرايط اقتصادي جوابگوي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز صنعت نيست و ما نگران ادامه وضع موجود هستيم چراكه ادامه اين وضع مي‌تواند علاوه بر تاثيرگذاري در جنبه رقابتي در منطقه، تهديدكننده ايمني در حمل و نقل هوايي باشد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا نخجواني امروز در مراسم بزرگداشت سالروز جهاني هواپيمايي كشوري از بازرسي ايمني كشور توسط ايكائو در آينده‌اي نزديك خبر داد و گفت: نمي‌توان گفت طي دو سال گذشته اقدامات قانع‌كننده و رضايت‌مندي صورت گرفته اما اميدواريم شاهد پاس كردن اين مرحله از بازرسي ايكائو باشيم.

وي با اشاره به اينكه ايجاد ايمني، امنيت، كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و تسهيل امور و نظم و هماهنگي از اهداف مورد توجه ايكائو بوده و ايران نيز به عنوان عضو فعال اين سازمان مكلف به انجام آن است، اظهار كرد: اجراي برنامه‌هاي مديريت ايمني در درون شركت‌هاي هواپيمايي و نظارت سازمان بر حسن اجراي اين برنامه‌ها يكي از تدابير ارتقا ايمني است؛ رويكرد اين برنامه‌ها حركت از پرداختن به معضلات به جنبه پيشگيري است.

در استفاده از ناوگان نسل سوم، ضعف وجود دارد

معاون وزير راه و ترابري از ديگر اقدامات اساسي براي ارتقاء ايمني در كشور را نوسازي و توسعه ناوگان در سه دوره كوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت عنوان كرد و افزود: استفاده از ناوگان نسل سوم و هواپيماها و وسايل جديد كه مبني بر اطلاعات باعث افزايش ايمني مي‌شود و در جهت كاهش خطرات ناشي از خطاي انساني نقش به‌سزايي را در جهان ايفا كرده است اما هم‌اكنون در كشور ما اين ضعف وجود دارد.

نخجواني توسعه آموزش‌ها را از ديگر زيرساخت‌هاي افزايش ايمني در صنعت هوانوردي دانست و گفت: در اين زمينه بايد از سامانه‌هاي تشويقي به جاي تنبيهي استفاده كرد و دست‌اندركاران را به ارائه گزارش‌هاي داو‌طلبانه مبني بر نارسايي‌هاي موجود ترغيب كرد.

وي تاكيد كرد: آينده‌نگري در استخدام نيروهاي متخصص قبل از سرمايه‌گذاري و فرهنگ‌سازي در برون و درون بر كاهش و افزايش ايمني تاثيرگذار است.

شرايط اقتصادي جوابگوي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز صنعت نيست

رييس سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: بستر اقتصادي در فعاليت‌ها تاثير مستقيم در كاهش و افزايش ايمني در صنعت هوانوردي دارد اما هم‌اكنون شرايط اقتصادي جوابگوي فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز صنعت نيست و ما نگران ادامه وضع موجود هستيم چراكه ادامه اين وضع مي‌تواند علاوه بر تاثيرگذاري در جنبه رقابتي در منطقه تهديدكننده ايمني در حمل و نقل هوايي باشد.

معاون وزير راه و ترابري بر تقويت اقتصاد هوانوردي تاكيد و اظهار كرد: انجام اين امر تحول در برنامه‌هاي كلان كشور را مي‌طلبد و اجراي آزادسازي قيمت‌گذاري در صنعت هوانوردي از اقدامات اساسي و محوري است.

شركت‌هاي هواپيمايي هستند توان اداره خودشان را ندارند

وي توجه ويژه رحيم مشايي به اين خواسته صنعت و آزادسازي قيمت بليت را خواستار شد و گفت: در حال حاضر بازيگران اصلي صنعت هوانوردي كه شركت‌هاي هواپيمايي هستند توان اداره خودشان را ندارند و به بخش‌هاي سوخت‌رساني، امنيت و شركت فرودگاه‌ها به صورت انباشته بدهكارند كه اين بخش‌ها را هم در اجراي كارها با محدوديت مواجه كرده است.

نخجواني حلقه مفقوده در اين زمينه را اقتصاد صنعت دانست و گفت: اگر اقتصاد صنعت هوانوردي اصلاح شود بزرگترين كمك به صنعت است و صنعت براساس بازار شرايط خود را تنظيم مي‌كند.

مسافران حمل و نقل هوايي توانايي پرداخت هزينه سفر مناسب و ايمن و با كيفيت را دارند

رييس سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: با توجه به اينكه حمل و نقل هوايي تنها سه درصد سهم جابه‌جايي كشور را دارد مسافران اين بخش توانايي پرداخت هزينه سفر مناسب و ايمن و با كيفيت را دارا هستند لذا با آزادسازي قيمت، مشكلات اقتصادي صنعت برطرف و كيفيت خدمات ارتقاء مي‌يابد.

وي خاطرنشان كرد: در سال 2007 كشورهاي منطقه بالغ بر 50 ميليارد دلار كه معادل 50 درصد كل توليدات شركت‌هاي توليد‌كننده هواپيما است سفارش هواپيما داشته‌اند و همچنين پيش‌بيني شده كه تا سال 2011 جابه‌جايي مسافران هوايي چهار برابر افزايش يابد كه اين امر ما را بر اين مي‌دارد به‌منظور استفاده از پتانسيل‌هاي كشور در منطقه توان رقابت با ديگر كشورها را افزايش دهيم كه اولين و مهمترين گام در اين راستا آزادسازي نرخ بليت است.

مسيرهاي هوايي و امنيتي كشور بايد مجددا بازنگري شوند

نخجواني خاطرنشان كرد: رشد ترافيك منطقه از سال 2007 تا سال 2011 نيز 6.8 درصد پيش‌بيني شده و لازم است براي استفاده مناسب از فضاي كشور برنامه‌ريزي صورت گيرد و مسيرهاي هوايي و امنيتي كشور مجددا بازنگري شود لذا بايد از امكانات نوين مديريت كنترل پروازي بهره‌هاي لازم كسب شود تا هم درآمدزايي براي ايرلاين‌ها داشته باشد و هم جبران‌كننده بخشي از درآمدهاي نفتي كشور باشد.

معاون وزير راه و ترابري يادآور شد: در راستاي كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي كه تا سال 2050 كشورها بايد سالانه آلودگي خود را به ميزان دو درصد كاهش دهند بايد تكنولوژي‌هاي جديد و نسل سوم براي كاهش مصرف سوخت به‌كار گرفته شود و همچنين مسيرهاي پروازي اصلاح شود.

پروازهاي خارجي ايرلاين‌ها 13 درصد كاهش يافته است

به گفته وي از سال گذشته تاكنون 115 هزار و 605 سورتي پرواز داخلي انجام و بيش از 12 ميليون و 836 هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند كه نسبت به سال قبل سه درصد افزايش داشته است. همچنين شركت‌هاي ايراني 34 هزار و 930 سورتي پرواز خارجي انجام داده‌اند كه 13 درصد نسبت به سال قبل كاهش داشته است و اما شركت‌هاي خارجي با بيش از 16 هزار و 642 سورتي پرواز و جابه‌جايي بيش از دو ميليون مسافر 9 درصد رشد داشته‌اند.

نخجواني افزود: از سال گذشته تاكنون 166 هزار و 837 سورتي پرواز در تمامي فرودگاه‌هاي كشور انجام شده كه طي اين پروازها بيش از 20 ميليون مسافر جابه‌جا شده‌اند.

طي يك سال اخير يك درصد پروازها با تاخير مواجه بوده است

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه طي يكسال اخير حدود يك درصد پروازها با تاخير مواجه بوده است، گفت: با تاكيد وزير راه و ترابري مبني بر ارتقاي سطح كيفي خدمات و همت مديران شركت‌هاي هواپيمايي تاخيرات به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 16 شركت هواپيمايي مجوز فعاليت دارند كه هم‌اكنون 9 مورد آن فعال است و امسال نيز 31 فروند هواپيما به ناوگان افزوده شده است و در مجموع 183 فروند هواپيما در اختيار شركت‌هاي مسافربري قرار دارد.

تاخيرات پروازهاي حج نتيجه عدم برنامه‌ريزي مناسب در فرودگاه جده است

نخجواني با اشاره به اينكه با 11 كشور همسايه تعاملات پروازي انجام شده است، گفت: اخيرا در انجام عمليات پروازهاي حج به ويژه از سوي شركت هواپيمايي سعودي شاهد تاخيرات نامناسبي هستيم كه نتيجه عدم برنامه‌ريزي مناسب در فرودگاه جده است. تذكرات لازم داده شده و پيگيري‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري، بعثه رهبري و وزارت امور خارجه بي‌نتيجه بوده كه نارضايتي حجاج ايراني و ساير كشورها را به دنبال داشته است.

معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه فعاليت‌هاي هواپيمايي بدون تامين امنيت به سرانجام نمي‌رسد، اظهار كرد: 19 تا 21 آبان ماه بازرسي امنيتي از سوي ايكائو صورت گرفته كه طبق نتايج به دست آمده تاكنون اميدواركننده و موفق بوده است.

نخجواني با بيان اينكه توسعه هوانوردي از ضرورت‌هاي امكان‌ناپذير توسعه هر كشور است، گفت: حمل و نقل هوايي مزيت‌هاي رقابتي در تعاملات منطقه‌اي محسوب مي‌شود و ضروريست جايگاه كشور را بيش از گذشته ارتقا دهيم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۶ آذر ۱۳۸۸ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8809-00395.149734
  • خبرنگار : 71251