پـس از گـذشـت 4 مـاه؛ ايران همچنان منتظر ارائه گزارش روس‌ها براي اعلام علت سقوط توپولوف كاسپين

بيش از چهار ماه از سقوط هواپيماي توپولف 154 شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين و كشته شدن 168 نفر از مسافران و خدمه اين پرواز كه عازم ايروان بودند، مي‌گذرد اما هنوز نه تنها علت حادثه براي كارشناسان ايران و روس مشخص نشده و اعلام نتيجه نهايي به ارائه گزارش روس‌ها منوط شده، بلكه مسوولان مربوطه معتقدند مشخص شدن علت هنوز دير نشده است و زمان دارد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همان روز سانحه (24 تير ماه) به دستور وزير راه و ترابري كارگروه ويژه تشكيل شد و رييس جمهوري نيز به مسوولان ذي‌ربط دستور داد ضمن بررسي سريع حادثه، نتايج آن را اعلام كنند.

همچنين دو روز بعد از حادثه هشت نفر از كارشناسان روسي براي بررسي وضعيت و تعيين علت سانحه به ايران آمدند و پس از همكاري با كارشناسان ايراني در بازسازي و بازخواني نوارهاي مكالمات كابين خلبان و پارامترهاي موتورهواپيما، عنوان كردند دستگاه‌هاي آنها دقيق‌تر و پيشرفته‌تر از ايران است كه مي‌تواند پارازيت‌هاي نوارها را برطرف كند و بدين منظور حدود دو ماه پس از حادثه اولين تيم كارشناسان ايراني به همراه جعبه‌هاي سياه و تعدادي از قطعات اين هواپيما به روسيه اعزام شدند؛ البته پس از فراز و نشيب‌هايي براي صدور ويزاي كارشناسان و ترخيص قطعات هواپيما از گمرك روسيه.

پس از بازگشت اين گروه، دومين تيم نيز اواخر مهرماه به روسيه اعزام شدند كه به گفته احمد مجيدي ـ معاون كارآفريني و بحران وزارت راه و ترابري مكالمات كابين خلبان خوانده شد اما هنوز روس‌ها اين گزارش را مكتوب اعلام نكرده‌اند.

وي گفت: تاكنون هفت كارگروه بررسي اين سانحه نتايج خود را اعلام كرده‌ و شش كارگروه ديگر منتظر كسب اطلاعات بيشتر از جعبه‌هاي سياه هواپيما هستند و براي اعلام علت نهايي بايد 13 كارگروه به نتيجه برسند و نتايج آنها مورد ارزيابي قرار گيرد كه اين امر و زمان آن به همكاري روس‌ها و جمع‌آوري اطلاعات بيشتر بستگي دارد.

مجيدي اظهار كرد: اگر اطلاعات بيشتري از جعبه‌هاي سياه كسب شود گزارشات موجود براي اعلام علت سانحه كامل‌تر مي‌شود درغير اين صورت براساس اطلاعات به دست آمده در كشور علت سقوط اين هواپيما مشخص خواهد شد.

هر چند از نظر مسوولان مربوطه اين سانحه بسيار پيچيده بوده و به دليل مطرح بودن فرضيات مختلف هنوز به جمع‌بندي نرسيده است كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين زمينه عنوان مي‌كند: با توجه به اينكه متوسط زمان اعلام علت سوانح در كانادا 654 روز، در آمريكا 575 روز و در استراليا 413 روز است نتيجه‌گيري اين سانحه هنوز دير نشده و در رنج زماني مجاز قرار دارد.

درحاليكه مشخص شدن علت حادثه براي بازماندگان قربانيان اهميت دارد و همچنين شايد تجربه‌اي براي جلوگيري از بروز حوادث بعدي و قرباني شدن صدها نفر ديگر باشد، مسوولان امر هر بار نتيجه نهايي را به نظر كارشناسان روسي، بازگشت تيم‌هاي كارشناسي اعزام شده از روسيه، گزارش مكتوب جعبه‌هاي سياه و قطعات مورد آزمايش ارسال شده به روسيه و ... موكول مي‌كنند اما از آنجا كه روس‌ها چندان خوش قول نيستند و هميشه وعده‌هاي خود را به تعويق مي‌اندازند نمي‌توان به اعلام سريع نتيجه از سوي آنها اميد داشت.

لذا در اين ميان انتظار مي‌رود مسوولان مربوطه پيگيري جدي‌تري داشته باشند تا افكارعمومي بر اين باور نباشد كه سهل‌انگاري‌هايي در حمل و نقل هوايي رخ مي‌دهد و تنها نتيجه آن از بين رفتن صدها نفر و داغدار شدن خانواده‌هاست و پس از آن موضوع به فراموشي سپرده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲ آذر ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8809-00223.148875
  • خبرنگار : 71251