باز هم كيفيت بنزين؛ باز هم گلايه! مديرعامل شركت پخش فراوردههاي نفتي: از خودروسازان بپرسيد كه چه چيز بنزين داخلي مشكل دارد
موضوع تكراري كيفيت سوخت اين روزها حال و هواي تازهاي به خود گرفته است. در حالي كه رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت بنزين و گازوئيل داخلي را غير استاندارد ميداند، مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي معتقد است كه بنزين موجود در كشور استاندارد بوده و در خودروهاي وارداتي قابل استفاده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كيفيت بنزين داخلي از مدتها پيش مورد اعتراض خودروسازان داخلي است. حتي انجمن خودروسازان اعلام كرده كه به دليل اينكه وزارت نفت نتوانسته بنا بر مصوبه هيات وزيران سوخت استاندارد را تامين كند، خودروسازان نيز هيچگونه سرمايهگذاري براي ارتقاي محصولات خود به يورو3 انجام ندادهاند. طبق مصوبه هيات وزيران، استاندارد آلايندگي يورو3 از سال آينده براي خودروها اجباري ميشود و وزارت نفت مكلف است كه سوخت با استاندارد آلايندگي يورو3 را از مهرماه امسال به تدريج در جايگاهها توزيع كند كه البته اين كار هنوز انجام نشده است. از سوي ديگر عامري ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ـ معتقد است كه استاندارد فعلي بنزين ما از يورو2 بالاتر است: "در حال حاضر استاندارد فعلي بنزين بين يورو 2 و يورو3 است و روي موتور خودرو اثر منفي نميگذارد." وي با بيان اينكه كيفيت بنزين داخلي با معيارهاي جهاني فاصله زيادي ندارد، تاكيد ميكند: "حتي خودروهاي مدل 2010 نيز با اين بنزين ميتوانند كاركرد داشته باشند. حتي ما بنزين سوپر كه داراي كيفيت روز دنياست را وارد ميكنيم." او ضمن اشاره به اين كه در حال حاضر كمترين كار در بهينهسازي پالايشگاهها روي بنزين انجام ميشود، يادآور شده كه عمده كاري كه روي بنزين انجام ميشود، بالا بردن عدد اكتان آن است كه اين كار با افزودن بنزين سوپر در حال انجام است. اين در حالي است كه رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت مدعي است كه كيفيت بنزين و گازوئيل توليد شده در پالايشگاههاي داخلي استاندارد نيست. رويانيان در يك برنامه تلويزيوني اظهار كرد: در اين زمينه وزير نفت وعده داده تا پايان سال 1390 حداقل 80 درصد گازوئيل توليد شده در پالايشگاههاي داخلي بر اساس استانداردهاي يورو4 باشد. وي همچنين درباره افزايش سهم سي.ان.جي در سبد انرژي كشور افزود: سهم سي.ان.جي در سبد سوخت كشور در سال 1385 كمتر از يك درصد بوده كه هم اكنون به حدود 15 درصد افزايش پيدا كرده است. همانطور كه اشاره شد، كيفيت بنزين داخلي همواره مورد اعتراض خودروسازان بوده است. آنها عقيده دارند كه پايين آمدن كيفيت بنزين موجب شده كه تعداد مراجعان به تعميرگاهها و مراكز خدمات پس از فروش هر روز بيشتر شود كه اين امر نارضايتي مردم را به همراه دارد. مديرعامل شركت پخش فراوردههاي نفتي در اين باره ميگويد: "از خودروسازان بپرسيد كه چه چيز بنزين داخلي مشكل دارد؟ اين بنزيني است كه حتي خودروهايي مثل بنز و بي.ام.و نيز مصرف ميكنند." البته وي در اين زمينه به مثال جالبي اشاره ميكند و ميگويد: "هم اكنون در افغانستان بخشي از بنزين قاچاق ايران استفاده ميشود و اين در حالي است كه در اين كشور خودروهاي مدل 2005 و بالاتر اين بنزين را مصرف ميكنند." عامري يادآوري ميكند: "درست است كه بنزين داخلي داراي استاندارد آلايندگي بين يورو2 و 3 است، ولي قابل استفاده در خودروهاي با استاندارد آلايندگي حتي يورو 5 و 6 است." وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چرا وزارت نفت نتوانسته سوخت با استاندارد يورو 3 را از مهرماه امسال در جايگاهها توزيع كند؟ توضيح ميدهد: "بخشي از اين موضوع به مسايل مالي و تامين نقدينگي پالايشگاهها برميگردد كه در اين ميان پالايشگاهها در حال واگذاري به بخش خصوصي هستند." به گزارش ايسنا، طبق مصوبه هيات وزيران در سال 1384 و به پيشنهاد مشترك سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و وزارت نفت، جدول استاندارد حد مجاز آلايندگي انواع خودروهاي بنزيني، گازوئيلي، دو گانهسوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتي و موتورسيكلت به قرار زير اعلام شد: براي خودروهاي سبك و سنگين تا سال 1388 يورو 2، از سال 1389 تا 1391 يورو 3 و از سال 1392 تا 1393 يورو 4. براي موتور سيكلت هم تا پايان امسال يورو يك، از سال 1389 تا 1391 يورو 2 و سالهاي 1392 و 1393 يورو 3 خواهد بود. ولي با اين حال طرح ادامه استاندارد فعلي يورو 2 تا دو سال آينده از سوي كميسيون زيربنايي دولت در حال بررسي بوده و قرار است به دليل تاخيرهاي به وجود آمده در عرضه سوخت استاندارد، از سال 1391 استاندارد آلايندگي يورو4 از سوي خودروسازان به شرط تامين سوخت مناسب اجرا شود. انتهاي پيام