*هدفمند كردن يارانه‌ها و بخش مسكن* كارشناس مسكن: اگر ركود حاكم باشد با افزايش قيمت روبرو نمي‌شويم

اگر در زمان اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها ركود بر بازار مسكن حاكم باشد، ممكن است با افزايش قيمت روبرو نشويم.

هادي نظرپور ـ كارشناس مسكن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار مسكن خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره تاثير اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها بر بخش مسكن اظهار كرد: در يك فضاي منطقي و ضابطه‌پذير كه بحران و تورم بر آن تاثير نمي‌گذارد، هدفمند كردن يارانه‌ها بر قيمت سوخت، حمل و نقل، توليد، نيروي انساني و حقوق و دستمزد اثرگذار است اما بايد ميزان اين اثر را بررسي كرد.

وي افزود: با اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در فضايي كه عرضه و تقاضا متعادل است قيمت‌ها در كليه بخش‌ها تا حدودي افزايش مي‌يابد و بر اثر آن با افزايش معقول و منطقي در بخش مسكن روبه‌رو مي‌شويم.

نظرپور با بيان اينكه عرضه و تقاضا در بازار مسكن كشور متعادل نيست، تصريح كرد: در يك فضاي نامناسب ممكن است قيمت‌ها و همچنين قيمت مسكن تا حد زيادي افزايش يابد اما در شرايطي كه ركود بر بازار حاكم است ممكن است قيمت‌ها اصلا بالا نرود.

وي ادامه داد: اخيرا در برخي مناطق تهران قيمت مسكن تا حدودي افزايش يافت اما اين افزايش قيمت ربطي به نياز مردم ندارد بلكه ناشي از تفكر سرمايه‌گذاري در بخش مسكن و كسب سود است.

اين كارشناس مسكن خاطرنشان كرد: اگر دولت از طريق وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت امور اقتصادي و دارايي سياست‌هايي را در جهت افزايش توليد مسكن اعمال كند آنگاه فضايي با عرضه و تقاضاي متعادل ايجاد مي‌شود و قيمت مسكن روند رشد منطقي و قانونمند خود را طي مي‌كند.

وي ادامه داد: اگر دولت و مجلس مقدمات اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را فراهم كنند و مابه‌التفاوت افزايش قيمت‌ها را به اقشار آسيب‌پذير بپردازند و سپس لايحه را اجرا كنند، آنگاه از آثار رواني اجراي لايحه و ميزان افزايش قيمت كاسته مي‌شود.

نظرپور گفت: نقدينگي كه بر اثر نقدي شدن يارانه‌ها به مردم پرداخت مي‌شود كم بوده و در بخش مسكن تاثير نمي‌گذارد بلكه صرف جبران افزايش و واقعي شدن قيمت‌ها مي‌شود.

عضو هيات مديره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پايان گفت: اگر بر اثر اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها به بازار مسكن شوك وارد و در نتيجه ركود تشديد شود، ركود تا زماني ادامه مي‌يابد كه بازار خود را با شرايط جديد تطبيق دهد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۹ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8809-00012.146473
  • خبرنگار :